Fästingmedel – hur gör ni?

Ja hörrni, nu är sommaren här och med den även de äckliga fästingarna… Jag hatar dem! Finns det något vidrigare?! Känns inte så. Nu är vi ändå ganska förskonade i Kållered, efter en lång skogspromenad kanske tjejerna har varsin som kryper i pälsarna och jag har förstått på andra hundägare i andra delar av Sverige att det är väldigt lite i jämförelse men ändå – äckelpäckel!

 

Så med upptäckten att de små kräken överlevt ännu en vinter så kommer automatiskt även tankarna om fästingmedel. Det är en ren djungel det där och det är svårt att hitta rätt tycker jag för det finns ju för och nackdelar med allt. Det enda som inte är ett alternativ är att inte använda något fästingmedel alls för vill det sig illa så går det ruskigt, otänkbart illa och den risken vill jag inte ta. Så vad ska man använda?
Dessa metoder har jag använt under mina 10 år som hundägare:

 

*Frontlinedroppar. Dessa fick Exxa under sina första två levnadsår men det kändes aldrig bra i magen (gav henne det på rekommendation av veterinär) och till slut lyssnade jag på den känslan och slutade. Efteråt har jag fått veta att mycket forskning tyder på att det är cancerframkallande… Behöver jag säga att detta medel aldrig kommer komma i närheten av Lova eller Pol?
Fördelar: Fungerade väldigt bra rent praktiskt, de få färstingarna som Exxa fick tvärdog. Går snabbt att droppa på.
Nackdelar: Produkten är ett nervgift, vilket känns läskigt. Och så det med cancerrisken då…

*Vitlöksvatten. Detta är ett hemmakok med lite smått och gott (vitlök bland annat) som man kokar, låter svalna, häller på sprayflaska och sedan sprayar hundarnas päls före varje promenad. Efter promenaden borstar man igenom pälsarna noga.
Fördelar: Giftfritt och naturligt. Fungerar ganska bra, hundarna fick ca 3-4 fästingbett var under maj-september förra året.
Nackdelar: Inte ett fullgott skydd, obehagligt att veta att det räcker med ett fästingbett om färstingen bär på sjukdom. Kräver en del inköp och förberedelse. Luktar en del.

*Bravecto. Den omtalade tuggtabletten som ges 1 gång och som sedan skyddar hunden i 3 månader. Lova har fått en sådan tablett vid ett tillfälle sommaren 2015 efter rekommendation av två olika veterinärer.
Fördelar: Fullgott skydd. Enkelt att ge som ”godis” då Lova gillade smaken. Även om produkten inte är fästingavstötande upplevde jag att den hade en sådan effekt då vi inte hittade en enda krypande färsting på Lova under hela våren/sommaren.
Nackdelar: Innehåller gift. Kan ge en del biverkningar, Lova blev dålig i magen under en dag. Är väldigt omtalad, bland annat finns det en Facebookgrupp som heter ”does Bravecto kill dogs?” och som skapar en obehaglig känsla. Många ifrågasätter om tabletten är tillräckligt testad över tid.

 

Av dessa metoder så jag har överlägset mest använt vitlöksvatten/igenomborstning av päls. På något sätt har den känts bäst, kanske på grund av att jag vet att det inte blir några som helst biverkningar, varken stora eller små. Men det går ju inte att komma ifrån att det inte är ett fullgott skydd och jag vet att OM mina hundar skulle få borrelia, tbe eller anaplasma så skulle jag ångra mig. Samtidigt vill jag inte ge ett preparat som ger cancer eller som orsakar något som faktiskt tar livet av mina hundar. Så vad gör man?

 

Vad använder ni läsare för preparat och hur går era tankar kring biverkningar vrs. riskera sjukdomar?

 


(Älsklingarna leker med kompis i rastgården, Lova till vänster och Pol till höger. Bild från vår Instagram).

 

14 reaktioner på ”Fästingmedel – hur gör ni?

  1. Just nu står vi oskyddad, för jag vet inte vad jag ska ge. I fjol fick Nasti Frontline. Hennes första sommar. Vi bor ju inte i tokfästingområde, även om det finns en del här, men jag plockade ju fästingar från henne trots Frontline.
    Har funderat på Bravecto, men precis som du är jag fundersam då det är så många hundar och katter som verkar ha fått sjukt mycket (konstiga) biverkningar.

    B-vitamin ska kunna hjälpa har jag hört. Så det är ju något att prova. Minska risken iallafall. Jag har en vän som ger sina hundar extra b-vitamin och dom har ytterst få fästingar som jag uppfattat det. Dock bor även dom där det inte är så mycket fästing.

    Som det ser ut just nu kör vi utan med genomborstning av päls efter skogsprommisar eller där det är risk att dom små äcklen lever.

    1. B-vitamin, borstning och kanske vitlöksvatten vore något? Vi har ju kört de två sistnämnda med gott resultat men eftersom vi ska åka på semester med hundarna så känner vi att vi behöver ha något mer…

  2. Sara

    Min får Bravecto och det funkar super tycker jag. Inga fästingar på hela sommaren än så länge! =) Fast nog blir man lite nojjig över snack om biverkningarna.

  3. Nina

    Vi har inget på våra… Men det låter som att vi borde ha det. Jag är så rädd för kraftiga medel bara och vitlöksvatten låter intressant. Hur gör man det?

  4. Sarah

    Jag har ingenting utan är noga med att titta igenom pälsarna och borsta dem efter varje promenad och det är fördelen med ljusa hundar, att man ser ganska tydligt om det kryper något i pälsen. Men ju mer man hör om fästingsjukdomar ju räddare blir jag och även om jag är noggrann så får mina självklart bett, bara inte lika många som de skulle fått om jag inte var så noggrann. Och det är som du skriver, det räcker ju med ett bett egentligen av en sjuk fästing så är det kört. Vad kommer du använda i år? Kram!

  5. Anna

    Vi använder Bravecto. Jag tror inte på skrämselpropagandan gällande det eftersom det har sålts i så oerhört många exemplar i USA under ett annat namn innan. Så det finns mer forskning än vad folk säger.

  6. Ann-Kristin

    Hej!
    Äldre inlägg men jag vill gärna flika in 🙂 Jag har använt Petwise fästinghalsband 2 somrar nu och vart väldigt nöjd! Det är giftfritt med citronella och annat i! Det är inte 100%, vår Tiberius (även han en husky!) har fått enstaka fästingar som satt sig men då snackar vi ca 3 på hela sommaren! Använda det och gå igenom pälsen grundligt är ju en kombination. Jag vet att det finns hemmagjord spray med andra ingredienser än vitlök som kanske luktar lite godare! Finns att googla på! Men vi har som sagt vart väldigt nöjda med halsbandet! Det funkar i 3 månader och behöver sedan bytas!
    //Anki

    1. Vad roligt att du hittat något som funkar för er hund! Det är ju rena djungeln det där. Vi har tidigare kört med bl a vitlöksvatten men eftersom det var ett sådant hemskt fästingår i år valde vi att ta ett lite kraftigare medel. Hoppas på att kunna gå tillbaka till giftfritt nästa år och att de små asen dör ut snart 😉

Kommentera

