5 frågor som en huskyägare ofta får.

1. ”Vad är detta för ras?”

Ja, detta är den ultimata frågan och därför hamnar den på plats nummer ett. Alternativ på frågan kan vara ”Är detta vita herdehundar?” eller ”Är detta vita schäfrar?”. Jag överdriver inte om jag säger att jag får denna frågan en gång om dagen. Vi bor ju i ett väldigt hundtätt område med många hus och bostäder runt omkring så det blir naturligt så att vi träffar mycket folk när vi är ute och går med hundarna. Det märks tydligt att folk i gemene man inte har stor kännedom om vår ras för det är extremt sällsynt att någon gissar rätt.

2. ”Brukar inte Siberian huskies vara större?”

Klassisk fråga som nästan alltid kommer efter att folk fått reda på att Lova och Pol är huskies. Många blandar ihop Siberian huskies med Alaskan malamutes och tycker därför att tjejerna är onormalt små. Det är även många som har sett filmer med huskies och tyvärr (?) är det nästan alltid showhuskies som används i produktioner vilket såklart leder till att folk tror att alla huskies är sådär fluffiga och kraftiga så då får man förklara skillnaden.
En variant på den här frågan brukar också handla om vikt, att tjejerna ser underviktiga ut och då brukar vi förklara att båda våra tjejer faktiskt väger mer än många andra huskytikar då tjejerna väger ca 21.5 respektive ca 22.5 kilo. De är med andra ord ”rätt rejäla bitar” som vi säger här i Göteborg.

3. ”Brukar inte de ha blå ögon?”

Detta är en typisk följdfråga som kommer när folk fått reda på att våra tjejer är huskyprinsessor. För återigen så är det oftast blåögda (show)huskies man ser på Tv eller på film vilket gör att många tror att alla huskies ser ut så. Folk brukar bli förvånade när vi talar om för dem att det faktiskt är betydligt vanligare med brunögda huskies än blåögda.

4. ”Huskies finns väl bara i Norrland?”

Många tror att slädhundar bara finns i Norrland och ja, med tanke på hur lite snö vi har här nere i jämförelse med de norra delarna av landet så kan jag absolut förstå frågan. Men nu är det ju så att långt ifrån alla dragtränar med sina huskies och alla som dragtränar kör inte släde utan barkmark (som vi än så länge t ex) och då spelar det ingen roll vart man bor med sina huskies. Vår ras är faktiskt väldigt jämnt spridd över landet, ända nere från Skåne och uppåt.

5. ”Har de inte väldigt lite päls?”

Klassiker iochmed bilden av showhuskies som många har på näthinnan. Här brukar vi få förklara två saker, dels att vi har huskies av arbetande typ och dels att de till stor del bor inomhus. Hundar som bor ute får naturligt en tjockare och tätare päls som skydd mot väder och vind medan inomhushundar får mindre päls eftersom de har tillgång till värme hela tiden.

 

Jag tycker att det är roligt när folk ställer frågor och jag gillar att berätta om min fantastiska ras som jag inte skulle vilja byta bort mot allt smör i Småland. Jag har flera gånger fått frågan av er läsare om det inte är jobbigt att utbilda andra och ständigt upprepa samma saker men nej, det är det inte, tvärtom! 🙂 Enda gångerna som det kan vara jobbigt är när folk inte lyssnar eller är väldigt påstridiga.
Det händer inte ofta men visst har det hänt att folk har ifrågasatt min ras eller det som jag har berättat om dem. Om ni är nyfikna kan jag skriva ett inlägg och berätta om de mest galna sakerna som folk har sagt eller påstått? Vissa grejer är rätt skrattretande måste jag säga, jag har tex fått höra att mina hundar minsann inte alls är Siberian huskies eller att det är tur att de är brunögda för alla blåögda huskies blir blinda… 😉

Finns det några huskieägare där ute som känner igen sig? Ni som har andra raser – får ni liknande frågor om just er ras? Berätta gärna i kommentarsfältet här eller på Facebook!

 

(Det kanske inte alltid är så solklart att vi är huskies men att vi är prinsessor kan väl ingen missa?!”

 

4 reaktioner på ”5 frågor som en huskyägare ofta får.

Kommentera

