Hundfotografering och en lägenhet fattigare.

För några veckor sedan åkte ju vår lilla familj ner till Skåne på en liten bloggrelaterad resa och anledningen till det var för att hundarna fick chansen att bli fotade av Åsa Kelpiestuds Jakobsson! Syftet med fotograferingen var främst marknadsföring och vi hade pratat ihop oss innan vilka slags bilder som vi skulle fota så när vi väl var på plats körde vi igång direkt. Det blev bilder till Halloween, Jul, Nyår, Påsk och födelsedag och tiden bara rusade iväg, tror vi höll på i ca 4 timmar om jag minns rätt. Jag måste erkänna att minnet är lite blankt på vissa ställen, jag hade ju både hög feber, var dunderförkyld och hade dessutom öroninflammation så jag var inte den bästa versionen av mig själv direkt men jag kämpade på!

 

Det gjorde även hundarna, det var ju en helt ny miljö för dem (som dessutom luktade massa hund) och även om de är fotovana pga deras kameranazist till matte så är de definitivt inte vana vid studiofotografering så det tog en liten stund för framförallt Pol att vänja sig. Hon tyckte att fejkgolven var lite läskiga, att matte var bra dum som trodde att hon ville sitta still någon längre stund och att det var såååå mycket roligare att springa runt och nosa. Det tog oss en stund att lista ut hur vi skulle göra med Pol; det var först när jag i frustration sa till Johan och Åsa att ”vi skulle haft en påse på golvet för då hade hon minsann stått still och kört ner hela sitt huvud i den” (Pol äääälskar påsar) varpå Åsa sa ”Ja men då fixar vi det och så satsar vi på lite mer naturliga bilder på Pol” och så blev det. Vi lurade Pol helt enkelt genom att lägga godisar i och på rekvisitan och vips så hade vi en liten tjej som mer än gärna stod still och därmed även kunde fastna på foto. Efter en stund kunde vi t o m få henne att sitta eller ligga still och posa (score) så vi fick en fin blandning av lite mer formella bilder och ”tokbilder” på Polipumpan.
Lova däremot var hur lugn som helst, så som hon alltid är. Båda våra hundar brukar få följa med nästan överallt och är vana vid nya situationer men Lova är ju 3 år äldre än Pol och har såklart betydligt mer erfarenhet och blir inte sådär valptokig längre så av naturliga skäl var det betydligt lättare att samarbeta med henne och vi fick massa fina bilder!

 

Mellan varven fick tjejerna pausa lite, Johan tog ut dem på små promenader eller släppte dem i rastgården som fanns utanför studion medan jag och Åsa dekorerade om inför nästa tema och allt flöt på riktigt bra. Jag fick beröm av Åsa för att jag var lugn och inte visade för hundarna att jag inte mådde bra eller att jag blev frustrerad när jag fick springa och hämta Pol för femtioelfte gången och det gjorde mig väldigt glad för jag kämpade verkligen så att svetten lackade. Jag tycker det är viktigt att alltid bemöta hundarna med ett positivt sätt och massa kärlek, att skälla eller gapa på dem är definitivt inte min stil men jag var lite orolig över att tålamodet skulle tryta alldeles för fort just eftersom jag mådde så himla dåligt så därför blev jag så glad över att få höra att det inte märktes.
Vi avslutade fotosessionen med temat ”födelsedag” och ”smash the cake”. Vi hade gjort en hundvänlig tårta hemma som hundarna fick smaska i sig som final och det blev så fina naturliga bilder så det kändes som ett riktigt bra avslut! Vi fick se några sneak-peaks redan på plats och kände oss väldigt nöjda och glada innan vi hoppade in i bilen och brummade uppåt mot Göteborg igen. Även fast det blev en lång dag (åkte hemifrån 06 och var hemma igen ca 18.30) och även fast jag mådde som jag mådde så var det en himla rolig dag och jag blev väldigt inspirerad av duktiga Åsa att vidareutveckla mina fotokunskaper. Den som lever får se… 😉

 

Tusen tack Åsa för den här chansen, för din tid, ditt bemötande, ditt tålamod och för alla fina bilder! ❤ Ni hittar Åsas hemsida här och hennes Instagram här.
(Bilderna kommer dyka upp i bloggen och på Instagram framöver så ni får hålla utkik!)

 

Vi har även sålt lägenheten! 😀 Det skulle ju vara vip-visning förra tisdagen men det var så många som hörde av sig att mäklaren bestämde sig för att köra privata visningar hela måndagen istället. På tisdag fm drog budgivningen igång och på kvällen satt vi hos mäklaren och skrev papper med vinnarna. De nya ägarna vill flytta in redan i mitten av december och det passar oss alldeles utmärkt så nu väntar vi bara på att de ska bli godkända av föreningen. Vi är sååå glada och lättade över att allt har gått så som vi hoppades och det känns helt galet att tänka på att vi kanske kan fira jul i vårt hus nästa år. Fast det vi längtar mest efter är att bygga en egen rastgård där hundarna kan springa och busa tillsammans varje dag… ❤

 

aaa13718136_10154292599999477_1800015135_o(Busfröknarna!)

 

9 reaktioner på ”Hundfotografering och en lägenhet fattigare.

  1. Sara

    Men vad roligt, ska bli kul att se bilderna! Såg ett par halloweenbilder på din insta som var superfina! Och du, grattis till att ni fick sålt lägenheten! Blev ni nöjda med priset? Kram! =)

  2. Sarah

    Låter jättekul, får vi se några julbilder snart då? 😉 Jag skulle också vilja gå till en hundfotograf men jag tror inte att det finns några här i närheten av där vi bor tyvärr. Du är ju väldigt duktig på att fota så du skulle säkert kunna jobba med det om du hade velat, älskar dina bilder på Instagram! Något att ha som mål kanske? 😉 Och grattis till försäljningen, vad roligt för er! Är det hus som står på planen nu då?

Kommentera

