Hälsokontroll och den första snön.

Häromdagen åkte jag och hundarna till veterinären för en liten hälsokontroll. Ingen fara på taket, hundarna mår bara fint, (peppar peppar) det var en helt vanlig rutinkontroll som jag bokar in en gång om året av den enkla anledningen att jag vill ha svart på vitt att de mår bra, något jag varmt kan rekommendera till andra hundägare.

 

När vi kom till kliniken var det lite kö så vi fick stå och vänta på att anmäla oss i receptionen och ja, det var en upplevelse. Tänk er två huskies som vill nosa och hälsa på alla andra hundar, katter samt deras ägare och hoppar av frustration (Lova) och sliter i sina koppel (Pol) medan deras matte står med ett koppel i varje hand samt handväskan inklämd i armhålan och kämpar för att hålla ordning på dem tills svetten lackar samtidigt som hon ska svara på frågor om hundarna och om hon är heeeeelt säker på att de inte är vita herdehundar… Värre än ett pass på gymmet kan jag lova! 😉

 

När vi hade anmält oss fick vi vänta en stund i väntrummet och jag passade på att väga hundarna. Klinikens våg diffade ca 1 kilo från vår våg hemma så Lova hamnade på ca 21.5 kilo och Pol på ca 20 kilo. Jag kan fortfarande inte få in i mitt huvud att Pol väger 20-21 kilo för det ser hon verkligen inte ut att göra om man ställer henne jämte Lova. Jag undrar verkligen var alla de kilona sitter… i personligheten kanske. 😉

 

Efter en kort väntan blev det vår tur och det var ett riktigt hallelujah-moment att få ta av hundarna kopplen och vila armarna en stund. Veterinären skämtade med mig och sa att det kanske finns en anledning till att Johan alltid brukar vara med när vi kommer och jag kan bara hålla med, det blev väldigt uppenbart för mig varför vi brukar åka båda två när hundarna ska vistas i trånga utrymmen med fler djur… Ja jösses.
Hundarna mådde iaf bara bra tack och lov, även om jag såklart kände det på mig så är det alltid lika skönt att få den bekräftelsen av en utomstående som har helt andra kunskaper än vad jag har. Veterinären passade på att gosa lite med tjejerna, Lova var dock inte alls intresserad av det. Hon har alltid varit väldigt selektiv med vem hon släpper nära inpå sig och det känns som att hon blir mer och mer sådan för varje år som går och den dagen var inget undantag så hon flyttade sig bara från den oönskade uppmärksamheten och gick till mig istället. Mammas gosegris. Pol däremot kunde tänka sig att ta både sitt gos och Lovas gos och dundrade fram till veterinären som en liten pansarvagn och ägnade sedan några minuter åt att tvätta veterinärens ansikte. Grundligt…

 

På tal om något annat roligt så har den första stön nu kommit till Göteborg! Det hände häromnatten och tyvärr missade jag hundarnas reaktion på den eftersom det var Johan som var ute och promenerade med dem den morgonen, lite synd. Men Johan beskrev det bra för mig, han sa att Lova stannade i ytterdörren och sniffade i vinden för att sedan ”bröta ner som en älg för rampen, vilt frustande och fnysande” och att Pol hade blivit förvånad och sedan kört ner hela sin lilla nos i snön och sedan fortsatt framåt så att hon hade gjort ett långt spår i allt det vita, haha. Jag kan se det framför mig. Efter det har förstås jag och hundarna varit ute och upplevt snön tillsammans och det är så kul att se deras glädje! Det sägs ju att vi ska få en riktig vinter i år med massa snö och det håller vi verkligen tummarna för. Jag längtar efter att kunna ta bilder med kameran som liknar de här…

 

a12645085_10153824576674477_989997060061372877_n
(Pol och hennes kompis Maja. De är goda vänner men just här har Maja knuffat omkull Pol i snön och det uppskattades inte… Bilder från Instagram)

 

260copy
(Och här gör Lova samma sak. Stackars Pol…)

 

329copy3
(Boop på nosen!)

 

8 reaktioner på ”Hälsokontroll och den första snön.

  1. Hanna och fluffisarna

    Vilken bra idé med hälsokontroll! Fast det klart, för oss människor är det ganska normalt så varför inte också för våra djur för att upptäcka saker i god tid?! Smart. Det ska jag boka för mina killar.

Kommentera

