Läsarfråga: Det här med att dela på hundarna.

Fråga från Lisa : ”Hej Jennie! Först och främst vad skönt att du blivit frisk! Många är sjuka nu så det är väl någon som går, kanske på grund av vädret och årstiden. Vad bra att du har två tjejer som tagit väl hand om dig!🙂 Jag tänkte fråga en sak om rastning om det går bra, jag har läst att du och din man ibland delar på hundarna och jag undrar hur era tankar går bakom det beslutet? Jag och min kille har en hund i dagsläget men funderar på en till och då kommer tankarna kring hur man gör med rastning, träning och så vidare. Nyfiken på varför ni gör som ni gör. Hälsningar Lisa”

 

Svar: Hej Lisa och tack för din fråga!
Vi varierar hur vi gör med hundarna för att vi vill uppnå olika saker. Lova och Pol är väldigt förtjusta i varandra ( Pol är något mer besatt av Lova än tvärtom 😉 ) och de tycker om att vara tillsammans och göra saker tillsammans. När vi promenerar ihop så tänker jag alltid att det är deras promenad, inte min. De får gå i långa koppel, de får bestämma tempot och de får stanna och nosa när de vill, allt är ganska kravlöst. I början av gemensamma promenader är tjejerna oftast ganska spretiga, jag går med en arm utsträckt åt vänster och den andra åt höger men efter en stund kommer de samman och travar avslappnat sida vid sida, det syns på dem att de gillar att vara tillsammans.
Det jag vill att hundarna ska fixa när vi går tillsammans är att jag vill att de ska kunna stanna om vi t ex måste korsa en väg och jag vill att de ska kunna sitta still om vi t ex möter en annan hund som ska passera oss och detta är ju såklart mer av säkerhetsskäl än träning. Mer än så kräver jag inte av dem för jag vill inte be dem om något som är dömt att misslyckas på förhand, det leder inte till något bra, tvärtom. Jag vill att de ska kunna lyckas och känna att de lyckas under våra promenader och då jag kan inte begära alltför mycket av dem (särskilt inte när en av dem fortfarande är en hoppig liten unghund) och jag vill heller inte begära för mycket av dem när promenaden faktiskt är för deras skull. Så ja, gemensamma promenader är till för att utträtta behov, nosa, busa lite, röra på sig och umgås ganska kravlöst.

 

Det finns också vinster när vi delar på dem och promenerar med dem en och en. Den största av dem alla är ensamtiden som man får med just den hunden, det tycker jag är sååå viktigt! Om jag promenerar (eller dragtränar) med bara en av hundarna så är det vår tid, tid där vi bondar tillsammans, tid där vi skapar minnen tillsammans, tid där vi får en ökad förståelse och kunskap för varandra. Det är för mig så värdefullt att jag inte ens kan beskriva det i ord.
En ensamstund är också det perfekta tillfället att ge just den hunden förutsättningar att lyckas med träning, jag brukar passa på att öva fot, olika kommandon som t ex ”vänd om” (bra kommando för en draghund att kunna), kontakt osv, allt som jag känner blir alltför avancerat med en hund i varje hand. Dock är detta inget jag gör på varje ensampromenad, jag tycker det är viktigt att titta på hunden och se vilka behov som finns just den dagen. Ibland ser jag på Lova eller Pol att de är lite rastlösa och då passar det perfekt att träna lite, andra gånger promenerar vi bara och pratar med varandra (ja, jag pratar mest…) och det kan också vara himla skönt att bara få vara, fast tillsammans.
Ytterligare en vinst är att hundarna lär sig att de inte alltid måste vara tillsammans. Jag tror att det är bra när man har mer än en hund att de får träna på att vara utan varandra vissa stunder så att de inte blir för beroende av varandra. Man vet ju faktiskt aldrig vad som kommer att hända; säg att den ena hunden behöver opereras och ligga inne på djursjukhus, är de då inte vana att vara ifrån varandra kan det ju sluta med att den andra hunden mår jättedåligt, börjar tugga sönder hemmet osv. Därför tycker jag att det är bra att de får träna på det ibland.

 

Ungefär så tänker jag/vi när vi delar på hundarna. Det låter väldigt spännande och kul med vovve nr 2, lycka till om eller när det blir av! 🙂

 

015copy
(Dagen då vi hämtade vovve nr 2).

 

10 reaktioner på ”Läsarfråga: Det här med att dela på hundarna.

  1. Sandra

    Jag har sagt det innan och jag säger det igen, du har alltid så bra idéer Jennie! ❤ Jag borde göra så med mina hundar, får dåligt samvete när jag läser om hur smarta ni är i jämförelse. Men hur reagerar hundarna när en blir lämnad ensam? Sånt är jag lite orolig för… 😦 Kram Sandra!

    1. Haha tack ska du ha! 🙂 Inte behöver du ha dåligt samvete för det, alla har ju olika förutsättningar och sätt att ta hand om just sina hundar. De bryr sig inte så mycket faktiskt, Lova kan gå runt och sura lite om Johan t ex tar Pol och går en promenad men Pol bryr sig inte alls om Lova får gå ut utan henne. Så jag skulle säga att det går väldigt bra. Men så har vi varit noga med att ensamhetsträna dem också, både tillsammans (utan oss) och ensamma. Kram!

  2. jättebra skrivet och tänker likadant! Jag brukar också se till att både gå promenader samt köra drag med en och en, just för den där stunden man kan bonda, samt att lära dem att vara utan de andra hundarna.

Kommentera

