From Iceland with love.

Nu har vi varit hemma i några dagar och börjat landa lite efter vår fantastiska resa till ISLAND! Det har varit min dröm att åka dit sedan jag var liten men det känns som att sådana resmål oftast prioriteras bort, som att när man har tiden och pengarna så väljer man oftast andra resmål som Kanarieöarna, Grekland osv, det har iaf jag gjort av oklar anledning. Men nu så! 😀
Jag ska inte prata alltför mycket om själva resan här – detta är ju faktiskt en hundblogg folk 😉 – men jag kan säga att det varit helt otroligt! Island är så sinnessjukt vackert så att man knappt kan ta in det och jag kommer inte ihåg sist som jag kände mig så rofylld, så centrerad, så hemma (Ni som följer oss på Instagram vet vad jag menar för ni har ju sett mina lovprisningar där, jag var snäppet från att bli religiös där ett tag, haha). Vi hyrde bil direkt på Keflavik flygplats och såg största delen av västra, södra och östra Island under våra dagar där. Vi klättrade över, runt och bakom vattenfall, red islandshäst, såg varma källor, vulkaner, glaciärer, svarta stränder, glaciärsjöar, utforskade Reykjavik, åt gott, drack gott, sov alldeles för lite och använde ord som ”kolla där”, ”titta” och ”wow” alldeles för mycket. Det var med sorg i hjärtat som vi åkte hem, hade vi inte haft hundarna hemma så hade vi nog blivit kvar där…

 

Det bästa med att komma hem var att få hämta hem hundarna från pensionatet! Under vår resa fick vi återkoppling och bilder på hundarna och det kändes så skönt att veta att de hade det bra! Redan under första dagen på Island kom ett långt sms om att första natten hade gått med bravur (vi flög tiiiiiidigt från Landvetter på måndag morgon och fick därför lämna hundarna redan på söndag kväll) och då föll en sten från mitt hjärta för jag var lite orolig för vad Pol skulle tycka om att sova borta. Men det hade gått hur bra som helst, tjejerna hade varit tysta och lugna och sovit tillsammans så som de brukar i sängen hemma. Ägaren skrev att Lova var väldigt beskyddande gentemot Pol, att hon hela tiden höll sig nära henne och gosade ungefär som ”jag har varit här förr så jag ska ta hand om dig” och det var roligt att höra.
Personalen hade provat att ha tjejerna i varsin uterastgård precis jämte varandra för att se om de uppskattade att ha lite mer utrymme för sig själva en stund men icke; tjejerna hade bara stått bredvid varandra på varsin sida av stängslet så personalen gav snabbt upp den idén och ja, det var nog lika bra. Efter denna insikt bodde de tillsammans hela tiden i ett familjerum och precis som vi hade planerat så fick de alla promenader och vistelser i ridhuset tillsammans. Personalen skickade några bilder på tjejerna när de busade i ridhuset men skrev att vi fick titta noga för hundarna var så snabba att det bara blev vita streck på korten. Jo tjenare, välkomna till min värld. 😉

 

När vi hämtade hundarna kom de dundrande nerför korridoren och så hade vi allmänt puss och kram-kalas under några minuter. Lova pep som en liten grisekno och det gör hon sällan så då vet man att hon var väääldigt glad över att få träffa matte och husse igen… ❤ Även Pol var helt tokig, klättrade på oss, skulle upp i famnen och myspussas, så himla härligt! Efter några minuters hälsande satte sig Lova och tryckte mot ytterdörren; ”nu ska vi hem!” och ja, det var ju bara att tacka för oss och åka. Sedan spenderade vi hela kvällen i soffan, huller om buller på varandra, trötta men lyckliga. Lyckliga över vår familj, över att få vara tillsammans men också över alla underbara minnen som Island gav oss. Nästa år åker vi dit igen, Johan och jag, men under en lite längre period och med ett helt annat upplägg än den här gången. Längtar redan!!

 

Jag hade tänkt avsluta med att bjuda er på lite bilder från Island men av någon anledning så fungerar inte funktionen där man laddar upp nya bilder på WP ikväll så det får bli en annan dag, förhoppningsvis i morgon. Så länge bjuder jag på en gammal bild på tjejerna och ni som har Instagram kan kolla in några bilder där.

 

a12494833_10153997201339477_2949280066470772046_n
(Lova till vänster, Pol till höger).

 

10 reaktioner på ”From Iceland with love.

  1. Sara

    Men åh, jag blir så avundsjuk! Jag vill också åka dit! Förstår att du inte kan berätta massa om resan eftersom bloggen handlar om hundarna men det vore så kul att få lite tips om var, hur, när osv och vilka ställen man bör besöka… Please? =) Himla kul att läsa att hundarna hade haft det så bra, som du skriver så är man ju i upplösningstillstånd när man ska lämna bort dem. Vart lämnar ni dem när ni reser? Kram!

  2. Linnéa

    Men så härligt att läsa att ni haft det så bra och att hundarna blev så glada när ni hämtade dem! Man tycker alltid det är kul att komma hem när man får det välkomnandet! Jag önskar att jag vågade resa mer men jag är så fruktansvärt flygrädd så det blir sällan som jag kommer iväg. Jag tar bilen istället och då får hundarna följa med! 🙂

    1. Jaaaaaa, det var så mysigt! 🙂 Gällande flygresan så förstår jag dig fuller väl, jag är själv OTROLIGT flygrädd! Jag förbereder mig alltid på det värsta men hoppas på att statistiken är med mig, haha.

  3. Elsa

    Hej Jenny! Jag hittade din blogg via hundbloggar på Facebook och tänkte kolla om jag får ställa några frågor? Jag och min pojkvän funderar på att skaffa hund och vi vill i så fall ha en polarhund. Min pojkväns familj har en stuga i fjällen i Norge där vi spenderar mycket tid med att hajka så det känns som en polarhund skulle passa oss. Problemet är att ingen av oss har haft egen hund tidigare och vi är lite oroliga för om vi skulle fixa det ansvaret. Vad skulle du säga är plussidorna och minussidorna med att ha hund? Och att ha huskys? Vi undrar även var vi hittar den rätta hunden för oss? Är det på utställningar, internet, Facebook? Vi har inget nätverk gällande polarhundar så vi vet inte var vi ska börja. Hoppas på svar! Med vänlig hälsning Elsa

  4. Anna

    Jag skulle faktiskt också vilja läsa lite mer om er resa, låter som en underbar plats att besöka. Jag hade gärna tagit emot tips på boende, utflykter och dylikt, tror min gubbe hade kunnat ge sin högra arm för en resa dit! 😉

Kommentera

