Hur man vet att man har en löptik hemma.

Lova har precis gått in i löp och ja, det märks. Vår – i vanliga fall – underbara Lova har förvandlats till ett hormonstint litet monster som inte vet vad hon vill och som tycker att allt är fel. Här är några exempel:

 

* ”Jag ska vara med!”
Häromkvällen gick jag ut med hundarna en i taget, jag började med Lova och gick sedan med Pol. Ibland när jag gör så så ställer sig Lova på balkongen och tittar efter oss om vi går den vägen för ”man måste faktiskt hålla koll på flocken matte!” Men nu när hon löper så räcker det inte att hålla koll, oh nej. Nu måste man tydligen stå på balkongen och skrika. Japp. Skrika. Inte pipa. Inte yla. Skrika. Och detta trots att husse är hemma och trots att man är helt nyrastad. Vi andra har höga krav att uppfylla för tillfället…

 

* ”Jag är inte hungrig men jag är väldigt hungrig”.
Maten som Lova i vanliga fall gillar duger inte nu. Hon äter nästan ingenting till frukost och nästan ingenting till lunch. Och det är olikt henne för Lova är en storätare av rang och hon är inte speciellt kräsen heller i vanliga fall men nu duger inget. Hon ställer sig i köket vid sin fulla skål och sedan står hon kvar där. Och blänger. Jag vet att hon är världens vackraste hund men tro mig – den här tjejen kan ge dig ruskigt sura blickar om hon inte är nöjd och det är hon definitivt inte just nu. Vi försöker att inte ge efter och kör med metoden att när hon blir hungrig så äter hon och ja, det gör hon förr eller senare; oftast under eftermiddagen och sedan vill hon även ha kvällsmat nr 1, kvällsmat nr 2 samt ett midnight snack. Och det får hon. Ja, jag veeeeeeeeet att det är vi som ska bestämma när hon får mat och att vi borde hålla på de vanliga rutinerna men helt ärligt; efter en hel dag med gnäll,  skrik och arga blickar så orkar man inte stå emot mer. Du vinner Lova.

 

aaa13690824_10154272929729477_2623511716615466942_n
(Det lilla monstret… Bild från Instagram)

 

* ”Klia mig och se till att göra det bra!”
Ja, när man löper så har man såklart lite ont i magen och är i behov av lite extra kärlek vilket jag som kvinna kan förstå. Men Lova vill ha sitt gos på ett speciellt sätt när hon löper och sättet varierar från dag till dag så som ägare gäller det att hänga med. Gör man inte rätt så sätter hon baktassarna mot oss och trycker bort oss samtidigt som hon blänger och då vet man att man får byta taktik alternativt kliställe.

 

* ”Jag äger det här stället!”
Lova är i vanliga fall en väldigt snäll och generös hund, hon tycker att sharing is caring och lever efter den principen. Dock är den principen tillfälligt skrotad och Lova är just nu drottning över allt. Hon äger mig, Johan, Pol, soffan, sängen, vårt område, Göteborg… Ja, ni fattar. Och ingen annan jävel ska peta på det som är hennes! Hundar som hon i vanliga fall gillar tycker hon just nu inte om, de får inte hälsa på henne och absolut inte på oss eller Pol! Helst ska de inte heller sätta sina små dumma tassar på hennes mark heller och det talar hon om för dem med gutturala strupljud. ”Get away from me peasants!”

 

aaa13729089_10154272929959477_6941291242940687888_n
(Den blicken alltså… 😀 )

 

Ja… Tikar är kul… 😉

 

10 reaktioner på ”Hur man vet att man har en löptik hemma.

  1. Annie

    HAHA! Skrattade som ett barn när jag läste detta, ursäkta alltså, jag förstår ju att det kanske inte är så kul men det var så kul skrivet! Typiskt löpande tikar att förvandlas till monster! Och kanske kvinnor också? 😉 Kram till er! ❤

Kommentera

