Hur man får fler följare på Instagram (det handlar om matte!)

Jag har fått in önskemål från flera håll att skriva ett blogginlägg om Instagram och hur man får fler följare där och som oftast är ju er önskan min lag så here we go! 🙂 Jag vill dock påpeka att min text riktar sig till er som verkligen vill få fler följare, antingen för er egen skull eller för att ni så småningom ska kunna använda ert konto även i reklamsyfte och det är ni som (förhoppningsvis) har glädje av det här inlägget.

 

SEG START OCH TIPS SOM FÖRÄNDRADE ALLT.
Jag kan börja med att berätta att jag länge var en motståndare till Instagram. Jag tyckte det verkade krångligt och kände att ”jag lägger ju redan ner en hel del tid på bloggen och läsarfrågor, ska jag nu också behöva lägga massa tid på fler sociala medier?!” Gnäll gnäll gnäll. Men så pushade ni läsare mig och jag gav vika och skaffade ett konto. De första månaderna var kontot privat; jag visste inte vad jag skulle kalla mig och definitivt inte hur Instagram fungerade så i början var det bara mina irl-vänner som fick tillgång till det. Och kontot var en röra, let me tell you. Jag la upp bilder på allt möjligt, förstod inte hur man fixade bilderna i appen, kunde inte använda hash-tags osv, det kändes inte kul alls och jag övervägde att bara lägga ner kontot och aldrig berätta för er att jag skaffat ett överhuvud taget.

 

Men så vände det. Jag fick chansen att prata med en stor livsstilsbloggerska med 100.000 följare på Instagram och jag lärde mig oerhört mycket av henne. Hon gav mig tips om flöde, färger, hashtags osv men framför allt så lärde hon mig vad hela Instagram handlar om: Matte.

 

a12645085_10153824576674477_989997060061372877_n(En bild som berättar en historia… Pol och hennes kompis Maja)

******************************************************************************

INSTAGRAMS MATTEMATIK OCH HUR MAN ANVÄNDER DEN TILL SIN FÖRDEL.
* 3 – 4 % av dina följare kommer statistiskt sett klicka på din nyupplagda bild 1-8 timmar efter att den publicerades. Procenten är något högre om du har många irl-vänner som följer dig på Instagram. Dessa siffror gäller oavsett vilken tid på dygnet du lägger upp din bild, det är bara följarna som klickar som varierar.
Detta innebär att om du har 5000 följare så kommer du få mellan 150 och 200 likes på varje bild du lägger upp under 1-8 timmar. Har du många irl-vänner/familjemedlemmar kommer du få fler.
(Detta stämmer bra på mig, får mellan ca 200-600 likes per bild).

* Utöver ovanstående procent så får man alltid ”strö-likes”, dvs folk som gillar din senaste bild men inte följer dig. Dessa likes varierar beroende på vilken tid på dygnet du lägger upp din bild.
(Stämmer också på mitt konto).

* Det finns dagar och tider då det är bättre/sämre att lägga upp bilder om du är ute efter likes eller fler följare. Letar man lite så upptäcker man snart mönstret.
(Stämmer, jag lägger ofta upp en bild på morgonen och en på kvällen och den ena bilden får ALLTID färre likes än den andra, oavsett om den bilden är bättre/finare/roligare än den andra).

* Om du lägger upp bilder på annat än ditt ”tema” så kommer de bilderna få färre likes, oavsett hur fina, bra och roliga de är så om du vill ha fler likes/följare så ska du inte lägga upp för mycket sådant.
(Stämmer också, jag lägger ibland upp detaljbilder jag tagit eller citat som jag gillar och dessa bilder är aldrig lika poppis som bilder på hundarna).

 

a13102862_10154080625214477_3706740770128923469_n(Nytagen bild på lilla Pol från vår Instagram)

 

a13051785_10154080627469477_3235162589752367243_n
(Detaljbild som blev fin och som ger färg till flödet)

******************************************************************************

INSTAGRAMKONTOT JUST NU.
Visst är det spännande? Bloggerskan som jag pratade med lever på sin blogg så för henne är självklart dessa matte-regler extra viktiga men även jag har haft nytta av dessa läxor. De senaste veckorna har antalet nya följare ökat rejält, jag får ca 50 nya om dagen om jag lägger upp en bild och ca 100 nya om dagen om jag lägger upp två bilder under samma dag. (Nu tänker några av er kanske ”men lägg upp 4 bilder om dagen då och få 200 nya följare om dagen, eller 8 bilder om dagen och få 400 nya följare om dagen” men det där är ett BIG NO-NO. Ska förklara mer nedan).
Detta är såklart små siffror för stora Instagram-konton men med tanke på att detta har skett sedan jag började använda vissa knep för bara några veckor sedan så ser jag verkligen fram emot att se hur siffrorna ser ut om ytterligare några veckor.

 

a13103490_10154080626349477_2733482287417221981_n(Alla motiv måste inte vara bildsköna jämt… Bild på Pol som är trött efter att ha busat i rastgården.)

******************************************************************************

KONKRETA TIPS FÖR ATT FÅ FLER FÖLJARE.
Vad ska man då tänka på om man vill ha fler följare? Här nedanför kommer några konkreta tips:

 

* Lägg upp bilder som attraherar andra. Det måste inte alltid vara systemkamera-bilder (jag blandar) men de måste vara fina, söta, roliga, kreativa, annorlunda… Ja ni förstår. Suddiga bilder, dåligt ljus, samma motiv igen och igen och bilder som inte ”säger något” kommer inte ge dig några följare. Var kritisk mot dina bilder.

* Tänk på flödet! Detta är ett misstag som många gör, att inte tänka på hur flödet ser ut, alltså hur bilderna ser ut sida vid sida. Det är flödet som avgör om en person väljer att följa dig eller inte, en bra bild räcker inte, det är helheten som räknas. Titta på motiven, titta på färgerna och avgör sedan vilken bild du ska lägga upp just nu. Personligen gillar jag ljusa flöden bäst, alltså lite ljusare bilder med härliga färger och det är ett sådant flöde som jag själv satsar på, även om jag ibland bryter av med någon bild som är mer kontrastrik.

 

a12494833_10153997201339477_2949280066470772046_n(Typisk Jennie-bild; ljus och behaglig att titta på. Lova till vänster, Pol till höger)

 

* Var inte rädd för att blanda! Det finns folk där ute som tycker att man ska hålla sig till t ex samma filter på alla sina bilder men jag håller inte med. Blanda, gör det intressant, få folks ögon att dansa. Jag strävar efter att bilderna i kameran ska vara så pass bra att jag inte behöver lägga på filter men när jag väl använder filter så använder jag nästan aldrig samma, det enda jag tittar på är att dagens redigering passar in med mina senaste bilder. Om inte så väntar jag med den bilden till ett annat tillfälle.

* Våga använda gamla bilder. En del tycks tro att Instagram måste vara i realtid men nej. Har du gamla bilder som du anser duger så lägg upp dem lite då och då och blanda med dina nyare bilder. Bra bilder ger följare, oavsett om de är gamla eller nya.

* Lista ut när dina följare är som mest aktiva under dygnet och lägg upp en bild under den tiden. Många likes genererar fler likes vilket leder till fler följare.

* Använd hashtags under dina bilder och se till att du är smart när du väljer vilka du ska använda dig av. Många människor kommer hitta dig genom dina hashtags och väljer man då en tag som har används 86 gånger innan så lär just den tagen inte generera fler följare.

* Beskriv dina bilder. Du måste inte göra det varje gång men du ska sträva efter det så ofta som möjligt. En beskrivning gör bilden mer personlig vilket leder till att folk kan relatera till dig vilket leder till att de vill följa dig. Försök också att visa din personlighet i vissa beskrivningar, jag har t ex en väldigt torr och sarkastisk humor och den använder jag mig av på vissa bilder vilket folk verkar gilla. (Jag gillar det definitivt, sitter ofta och skrattar åt mina egna beskrivningar när jag kommer på något klyftigt, haha).

 

a13087642_10154080628459477_4133539770456153087_n(En av mina ”saying images” på Pol.)

 

* Visa att du finns. Följ andra konton, gilla bilder och lämna några kommentarer per dag på andras bilder. Tagga feature-sidor för chans till exponering, mina bilder har valts ut av de flesta stora hundfeature-kontona vilket såklart har gett mig en del nya följare. Syns man inte så finns man inte (och det gäller även när man bloggar!!) Var inte orolig för att verka påträngande eller jobbig, några kommer tycka det men deras åsikt betyder inget i jämförelse med hur många som ser dina länkar och bilder och blir nyfikna på dig.

* Lägg inte upp för många bilder under samma dag. Det här är en viktig punkt. Det spelar ingen roll om du har 100.000 perfekta foton som du vill dela med dig av, för många bilder under samma dag gör folk irriterade. Ponera att du följer 300 konton som du är genuint intresserad av och börjar scrolla ner i ditt nyhetsflöde och bild efter bild efter bild kommer upp av samma person, dag efter dag efter dag… Det blir gammalt väldigt fort. Jag har själv avföljt konton pga att jag har känt att jag inte orkar spendera 10 minuter på att scrolla ner i nyhetsflödet för att få se bilder från andra människor också. Men – du får inte lägga upp för få bilder heller för då anser inte dina följare att du är aktiv, det gäller att hitta en balans där. Och inte att förglömma, du ska ha tid med allt detta också. Jag har landat på två bilder per dag, det är vad jag hinner med och alla verkar nöjda med detta än så länge.

* Var kreativ. Har du god fantasi, utnyttja den! Jag började redan här i bloggen genom att lägga till en kategori som heter ”Saying images” och det är när du tar en bild som passar ihop med en rolig/bra/fin text och skriver ut texten på bilden. (Inser nu att jag måste skärpa mig och lägga upp fler bilder i den kategorin här på bloggen, oups…) Ibland fixar jag sådana bilder och lägger upp i mitt flöde och de brukar bli ganska populära. Använd din fantasi, får du en bra bild-idé så se till att den blir av; avsätt tid, fixa rekvisita och fota tills bilden i kameran ser ut som i ditt huvud. Folk gillar människor med kreativa idéer. Sedan får du räkna med att folk kommer härma dig men hey, det är det ultimata smickret.

 

a13091968_10154080625729477_7794615938903880769_n(En lite annorlunda bild som jag knåpade ihop häromdagen och som blev uppmärksammad. Bilden till vänster är lånad från Google.)

 

a12115819_10154080627959477_3218490833236674649_n(En lite mer kreativ bild på Lova som jag ÄLSKAR!)

******************************************************************************

INSTAGRAM OCH REKLAM.
Det har blivit vanligare att (framför allt) storbloggarna har börjat använda sina Instagramkonton i kombination med sina bloggar för maximal exponering och med detta kommer såklart reklam och sponsring. Man ser ofta blogginlägg om t ex en fodersort samtidigt som en bild på fodret med tillhörande text hamnar på Instagram vilket är ett naturligt steg och även dit som jag är på väg (även om jag måste erkänna att jag är smått allergisk mot bloggar och Instagramkonton där vartannat inlägg/ varannan bild är reklam, man får inte tappa själva kärnan!) Men är de stora kontona alltid bäst rent reklammässigt för företag? Nej!

 

Åter igen handlar det om matte. Ponera att ett Instagramkonto har 10 000 följare och att den personen har gjort 1500 inlägg totalt. Det blir 6.6 nya följare per inlägg. Jämför då med mitt konto som i skrivande stund har närmare 6500 följare och 546 inlägg, detta blir 11.8 nya följare per inlägg.
Detta innebär att även om 10 000 följare låter mycket och även om det kontot nästan har dubbelt så många följare som jag så är det ändå mitt konto som är populärast, som är mer uppmärksammat och som därför är ”värt mer” i reklamsyfte.

 

Man ska också uppmärksamma antalet likes. Min bloggkollega berättade för mig under min Instagramlektion att hon har en ”bloggkonkurrent” som bloggar om ungefär samma saker och som har ungefär lika många följare som hon själv på Instagram, alltså 100.000. Skillnaden mellan dem är att medan min bloggkollega får ca 3000-7000 likes per bild inom 8 timmar (alltså 3% till 7% av hennes följare, se punkt 1 under Instagrams mattematik högre upp) så får hennes ”konkurrent” ca 1000-2500 likes per bild (alltså rejält under de statistiska 3% som hon borde få dvs minst 3000) vilket tyder på att alla hennes 100.000 följare inte är riktiga följare utan siffror som hon har tillskanskat sig på olovlig väg. Detta innebär i sin tur att den tjejen inte är intressant för företag att samarbeta med eftersom 1. Det blir uppenbart att något inte stämmer och 2. Det påverkar hennes trovärdighet.
Det är alltså inte bara antalet följare som är intressant att titta på, Instagram är mer komplext än så ( som ni kanske märker av det här monsterinlägget 🙂 ).

 

a12524174_10154070992019477_3369158861324350478_n(Litet kollage på tjejernas lite mer galna stunder…)

******************************************************************************

Puh, sådär! Hoppas ni är nöjda med önskeinlägget om Instagram och att ni känner att ni har lärt er något. Ut och fota med er nu! 😉

 

 

5 reaktioner på ”Hur man får fler följare på Instagram (det handlar om matte!)

Kommentera

