Utflykt och dragdebut!

Livet hos oss går verkligen i 110 just nu känns det som och värre kommer det bli framöver. Johan jobbar oerhört mycket just nu pga brist på vikarier och sommarsäsongen på hans jobb har precis dragit igång vilket innebär att han börjar tidigare och slutar senare. Ingen bra ekvation. Jag jobbar också en hel del, både på vanliga jobbet och med annat samtidigt som jag försöker hitta en balans för vad kropp och knopp orkar med. Pol har blivit stor tjej och har börjat kräva mer, både fysiskt och psykiskt. Soldyrkaren Lova blir piggare för varje dag som sommaren närmar sig (underligt av en polarhund att älska solen så mycket…) och vill inget annat än att leka och busa just nu. Vi försöker jonglera allt detta plus träning, vänner osv och vi försöker vara noga med vår tid tillsammans, som par. Om 3 veckor börjar vi dessutom renovera. Ja, ni hör ju…
Men samtidigt så är vi tacksamma över det liv vi lever och försöker ta vara på det så mycket det bara går. Därför skippade vi Vaggerydsutställningen i år. Varken jag eller Johan har ork eller energi att flänga på vägarna just nu och när ingen av mina uppfödare anmälde sig så var valet ganska enkelt tyckte vi. En utställningsdag där man ska upp tidigt, köra bil i nästan 3 timmar enkel resa, stressa, hitta handlers för att ev. få en rosett vrs. sova ut, mysa, packa picknickkorgen och vandra med hundarna i skogen – what to do? 😉

 

Vi åt gofrukost på morgonen med två skamlöst tiggande hundar jämte oss och sedan packade vi ner picknick, dragselar och ett glatt humör innan vi brummade ner till Kungsbacka och Äskhult. (Är ni i närheten av Göteborg under sommarhalvåret så kan jag verkligen rekommendera ett besök dit och till dess medeltidsby, otroligt vackert, fridfullt och bäst av allt; hundar är mer än välkomna).
Lova har varit där innan men för Pol var det en ny upplevelse och ja… hon var laddad! 😉 Vi promenerade med hundarna, åt matsäck i ett vindskydd vid en grillplats, fotade lite och hittade t o m en gård där ägaren berättade att de tidigare hade haft siberian huskies som hans fru hade tävlat i drag med. Världen är så himla liten ibland och draghundsfolk hittar alltid varandra av någon underlig anledning…

 

a13096106_10154076083189477_1292585475504134059_n
(Bild på Lova från vår Instagram)

 

I Äskhultsskogen gjorde även lilla Pol sin dragdebut! Hon fick ha Exxas minsta sele på sig (passade perfekt) och fick dra Johan som hade henne i midjebälte medan Lova och jag kutade före. Pol var sååå duktig, stod snällt still medan vi selade på henne – bara det var ett mirakel för hon brukar alltid busa en del vid sådan hantering – och hon drog som om hon aldrig gjort annat! Hon bara stretade på från första steget, fullt fokus framåt, hoppade otåligt på benen ”Exxa-style” när husse sprang lite för långsamt… 😉 Och hon drog verkligen, sprang inte bara med utan segade sig framåt med Johans tyngd meter för meter… Ja, hon var en stjärna helt enkelt! Jag är så bortskämd med det där, alla mina hundar har haft draget i skallen från början. Jag har aldrig behövt lära dem något, det är de som har lärt mig. Jag antar att det är det som händer när man köper valpar av seriösa uppfödare som avlar på bra material… 😉

 

Sedan i lördags har Pol fått dragträna en liten stund varje dag och det är så coolt att se att hon preciiiiis vet vad hon ska göra. I morse gav jag mig på ett eldprov; selade på hundarna och tränade canicross (alltså när de drar mig medan jag springer efter, inget fordon är inblandat) med dem båda. Samtidigt. I samma bälte. Behöver jag säga att jag fick springa för mitt liv för att hänga med i tjejernas tempo?! 😉 Draghundar på barmark kommer lätt upp i 40-45 km/h och de var taggade från början och taggade varandra ännu mer så att försöka stanna var inte att tänka på för min del, jag tror inte de hade stannat oavsett vad jag hade gjort eller ropat. Eller… jo, Lova hade nog stannat – efter ett tag – för hon är så lyhörd och lydig. Lillan däremot hade nog fortsatt som en pansarvagn rakt fram ändå. Men men, hon lär sig nog ordet ”stanna” så småningom.
Kan säga att det var två trötta med nöjda hundar (och en minst lika trött matte, haha) som ramlade in i hallen efter den långa språngmarschen. Lova hoppade direkt upp på sin fårfäll i fåtöljen och la sig, Pol gjorde samma sak i soffan och jag fortsatte med lite hemmaträning en stund. Sedan avslutade jag med ett snabbt yogapass på mattan och med snabbt så menar jag att jag fick avrunda snabbare än jag tänkt mig eftersom lilla fröken Poledra kom och la sig mitt på yogamattan och vägrade (!!) flytta på sig. 🙂 Lilla tokiga, gulliga, galna, söta Pansarvagns-Pol som blivit så stor och duktig…

 

Hashtag #proudmama

 

a13102729_10154076082994477_3231819621696874155_n(Bild från vår Instagram på Pol i selen när hon sitter och pustar lite)

 

 

2 reaktioner på ”Utflykt och dragdebut!

  1. Kicki & Oliwer

    Hittade din blogg via facebook, är helt fast! 🙂 Vad kul att läsa om Pols debut och att det gick så bra! Ska bli kul att följa er framöver! 🙂

Kommentera

