Hello spring!

Våren har nu kommit till Göteborg och vi njuter för fullt! Borta är alla isiga och slaskiga vägar där man tvingas vingla fram på cykeln med en laddad Lova framför sig och istället har vägarna blivit säkra och torra, perfekta för barmarksträning!

 

Ännu en sak som vi njuter av är vår fina rastgård i Åby där vi spenderar väldigt mycket tid med hundarna. Både Lova och Pol älskar att vara där, att få springa fritt, få busa, brottas, jaga varandra, jaga bollar eller bara gå runt och nosa på alla spännande dofter. Ibland kommer någon vi känner och då blir det en riktig busfest mellan alla hundar, andra gånger är det bara vi där och då kan man sitta på en bänk, titta på hundarna och bara njuta av solen och fåglarnas kvitter. Förr i tiden hade jag blivit rastlös efter bara några minuter men nu är det livskvalité för mig att kunna sitta där och bara vara i nuet. Visst är det spännande hur vissa specifika händelser kan påverka hur man ser på hela livet helt plötsligt?

 

Det är så roligt att se hur Pol har utvecklats just i rastgården. I början var hon lite osäker och höll sig i bakgrunden om det kom andra hundar som ville leka. Hon sprang med men höll sig längst bak och backade direkt om en nyfiken hund blev lite för närgången ( och klev framåt när den hunden backade, lätt att vara kaxig på avstånd! 🙂 ). Nu springer hon glatt med och busar, skäller och kan utan att tveka brottas eller ge andra hundar små tjuvnyp medan de rasar fram, sida vid sida. Det är så otroligt roligt att se!
Samma sak gäller hennes kroppskontroll, i början var hon lite vinglig, särskilt när benen började bli långa, och det var lätt att se hur mycket bättre balans Lova hade i jämförelse. Nu är det inte alls så längre, Pol håller oftast jämna steg med Lova (och det går FORT kan jag säga!) och undviker hinder som trädstammar, stubbar, hålor osv med både säkerhet och elegans. Jag ser Exxas rörelser i Pol, hur hon nu vänder på en femöring i luften och då ler jag för mig själv.

 

092copy2(Tokiga flickor! / Crazy girls!)

 

Lova är en fantastisk hund att ha med sig till rastis för hon är så oerhört snäll mot alla hundar som kommer, även om hon självklart kan leka ganska hårt. När det kommer lite mindre hundar räcker det att säga ”försiktigt då Lova” och då tar hon direkt ner lekens hårdhet några snäpp. Hon är så otroligt klok, vår fina Bobbo!
Precis som Pol så älskar Lova att vara i rastgården, hon kan lätt vara där i timmar. När vi kommer fram går Lova alltid fram till grinden och tassar till den så att hela grinden hoppar i sina gångjärn, haha. ”Jag ska in!” 😀 Det är så härligt att se våra busar vara lösa och sträcka ut, även om man samtidigt längtar ännu mer till hus då så att man kan få uppleva det varje dag. Men men, det kommer!
För alla er läsare som bor som vi så vill jag verkligen uppmuntra er att undersöka om det finns rastgårdar i er närhet, det är en oerhört lyx som jag tycker att man ska utnyttja när man kan och hinner. 🙂

 

107copy2(Min lilla familj / My little family)

 

 

6 reaktioner på ”Hello spring!

  1. Lisa

    Hej! Tänkte fråga vad ni har för rutiner med Pol nu när hon börjar bli vuxen? Jag har en 8 månader gammal sibbe och han vill fortfarande gå ut lika ofta som han ville när han var riktigt liten. Jag gör inget annat än rastar honom tycker jag och minst hälften av gångerna gör han inget förutom att nosa och bita i pinnar. Tack för en bra och informativ blogg!

Kommentera

