Syns man inte så finns man inte.

Ni läsare som hängt med oss länge vet att jag alltid har velat ha eget företag. Min familj är full av entreprenörer så jag har haft förmånen att på nära håll se hur det faktiskt är att vara sin egen chef. Att starta och sedan driva ett eget företag kräver oerhört mycket jobb men innebär också många fördelar som jag mer och mer längtar efter att kunna ta del av.

 

Vi lever i ett samhälle som i högsta grad uppmuntrar sina medborgare till att vara självförsörjande genom egna företag och skapa fler jobbtillfällen, det finns kurser i entreprenörskap, det finns starta-eget-bidrag och framför allt så finns möjligheten att nå ut till oerhört många människor via olika sociala medier. Det har aldrig varit så enkelt att hitta potentiella kunder som det är idag tack vare internet och dess kanaler men det krävs att du har de rätta kunskaperna. Många tror att det räcker med att skapa en hemsida eller starta ett instagram-konto men så är tyvärr inte fallet. Det gamla uttrycket ”syns man inte så finns man inte” myntades måhända gällande en helt annan situation men är i högsta grad applicerbar när det gäller sociala medier. Så hur gör man då för att ta plats och synas i mängden? Ett bra alternativ är att vända sig till ett företag för att få hjälp med att marknadsföra sig och ett exempel på ett sådant företag är  www.webpower.eu/se/som jag skriver det här inlägget i samarbete med. Webpower är en internationell aktör som är proffs på att få företag att synas på webben och erbjuder olika verktyg som bland annat genererar utökad kommunikation mellan företag och dess kunder, ökar företagets försäljning, effektiviserar företagets sociala kanaler samt ökar företagets webbtrafik.
Jag har själv använt mig av marknadsföring för att kunna nå ut till fler bloggläsare och för mig fungerade det väldigt bra då trafiken ökade markant.

 

Jag skulle dock vilja arbeta mer för mig själv, alltså utöver bloggen. För mig skulle det vara en oerhörd lyx att kunna arbeta med min främsta hobby; hundar. Jag har alltid drömt om att driva ett eget hundpensionat men på sista tiden har drömmen blivit större än så. Då min sambo och jag ska bygga hus framöver och då vi har draghundar så tittar vi självklart på lite större tomter än ”normalt” och jag ser framför mig hur vi har plats för att kunna bygga lokaler för både hundpensionat och hunddagis, varför bara driva en verksamhet när man kan driva två som faktiskt smälter ihop på ett väldigt naturligt sätt? När den tanken fick fäste i mitt huvud kom nästa idé; varför inte också erbjuda tjänster som kloklippning, tvätt och pälsvård? Kanske en hundspa-avdelning där man även kan erbjuda hundmassage eller varför inte investera i en sim och rehab-avdelning med pool och möjlighet till hundsimning med instruktör eller på egen hand? Jag ser framför mig hur jag under tidiga mornar och sena kvällar sitter och uppdaterar företagets hemsida, bloggar om dagen och om hundarnas upptåg, lägger upp bilder på instagram och hashtaggar kunderna, genomför olika marknadsundersökningar för att kunna bli ännu bättre… Ja, idéerna är många men ingen av dem känns egentligen orealistisk. Självklart skulle det krävas en bra affärsplan, utbildningar, personal, miljötänk, finansiering med mera men i ärlighetens namn så upplever jag att det aldrig har varit enklare att starta och driva eget företag än vad det är idag förutsatt att man har de kunskaper som krävs. Och har man inte det så finns det proffs där ute som t ex Webpower som man kan ta hjälp av.

 

038copy2

( Pol till vänster och Lova till höger – framtida anställda? 🙂 )

 

3 reaktioner på ”Syns man inte så finns man inte.

  1. Marie

    Låter spännande! Hoppas din dröm blir sann. Tänkte på en sak, jag läste ditt inlägg om det där hunddagiset i Kalmar och undrade bara om du varit i kontakt med ägaren där efteråt? Antar att du inte kommer lämna era hundar där igen när ni åker till Öland? 😉

  2. Melina

    Hundsim vore toppen för i Gbg finns det bara på Hisingen vad jag vet. Hade varit toppen att ha ett lite längre ner för visst siktar ni på Kungsbacka? Jag bor i Gällinge och då blr det aldrig av att jag åker med hunden till Hisingen.
    Får jag önska ett inlägg? Om jag får det så hade jag gärna velat veta hur man får fler följare på insta? Såg att du har många nu! 🙂

Kommentera

