Året som gått – 2015.

Beskriv 2015 med tre ord: Stress, kärlek, utveckling. Stress för att jag bokstavligen ”gick in i väggen” (fast jag skulle nog snarare kalla det ”ramla ner för stupet” för någon vägg såg jag aldrig, jag bara föll plötsligt och chockartat). Kärlek, dels för att trots ett tufft år med hälsan så har Johan och jag  blivit ännu starkare som par och blivit ett ännu bättre team och dels för att Lova och sedan även Pol funnits i mitt liv. Utveckling för att min personliga utveckling har gått framåt rejält under det här året. Jag kliver ur 2015 som en betydligt starkare person än den jag var tidigare.

 

Bästa köpet under året: Lilla Pol såklart! ❤ Och mina Helly Hansen-kängor som är både varma och små/nätta/feminina, älskar dem och får alltid komplimanger för dem ute.

 

 

216copy(Bäbis- Pol / Baby Pol)

 

Sämsta köpet: Olika behandlingar som inte gjorde mig ett dugg friskare.

 

Vad var extra bra under året: All tid med Johan och hundarna, oavsett om det varit uflykter eller bara soffmys så har vår lilla familj alltid det så himla bra tillsammans!

 

Vad var mindre bra under året: Min hälsa. Större delen av året har jag plågats av konstanta fruktansvärda smärtor i huvudet och kraftig yrsel och jag har även varit onormalt trött på ett sätt som inte ens går att beskriva för de som inte själva har upplevt det. Jag ”gick in i väggen”, fick diagnosen utmattningssyndrom i maj och blev sjukskriven på stört.

 

Största misslyckandet under året: Att jag inte lyssnade på min kropp som fullkomligt försökte skrika åt mig att sluta stressa och ta hand om mig själv. Jag ignorerade de signalerna och tog inte heller min läkares råd och farhågor på allvar – detta har jag fått betala ett oerhört högt pris för under 2015…

 

 

048copy2(Lova och Pol busar / Lova and baby Pol)

 

Största framgången under året: Helt klart bloggen som blev ännu större än tidigare och som genererade massa spännande bloggsamarbeten i olika former! Måste även ge mig själv en klapp på axeln för att jag utnyttjade de dagarna där jag hade mindre smärtor, de dagarna maxade jag/vi med upplevelser och utflykter.

 

Gjorde du något under året som du inte gjort förut: Inte i någon större utsträckning såvida inte husvisningar räknas för det har vi sprungit på typ varannan helg hela året.

 

Speciella datum under 2015: Midsommarafton var en väldigt speciell dag. 14 augusti då vi äntligen fick hämta hem lilla Pol. Min födelsedag. Julafton. Och nyårsafton då Johan och jag firade 3 år tillsammans.

 

 

232copy(Fina Lova och Linda på utställning / Beautiful Lova and Linda at a dogshow)

 

Resor under 2015: Inga utomlandsresor, vi fick ju ställa in både London, Norge och vår planerade resa till Grekland. 😦
Dock har vi gjort massa resor inom Sverige som har varit underbara. De som direkt poppar upp i mitt huvud är: 1. när jag kidnappade Johan och vi spenderade en helg på Säröhus hotell och spa där vi bodde i deras största svit med balkong över havet och egen jacuzzi. 2. när vi vann en romantisk övernattning i Jönköping. 3. när vi åkte till Karlskrona en helg för att gå på vårt första bröllop tillsammans. 4. när vi och Lova åkte till Öland. 5. när vi och hundarna gjorde en roadtrip till min gamla hemtrakt och jag fick visa Johan Kinnekulle.

 

Bästa TV-programmet under året: Downton Abbey och The Graham Norton show.

 

Bästa boken du läst under året: Den blå hertiginnan av Philipa Gregory (en av mina favoritförfattare).

 

 

11224568_10153612473619477_6707033959162468015_n(Instagram-bild på våra flickor / Instagram-pic of our girls)

 

 

Bästa gåvan du fått under 2015: Oj vad svårt. Om jag bara får välja en så skulle jag säga min mjukishäst med tillhörande presentkort på ridning som jag bl a fick i julklapp av Johan. Jag är ju gammal hästtjej och har haft egen häst tidigare men kom ifrån ridningen under studietiden. Den senaste tiden har jag verkligen börjat sakna att rida och velat göra det tillsammans med Johan men eftersom han är rädd för hästar så har det inte känts så lämpligt. Därför blev jag så himla glad över min present, inte bara för att jag ska få ta upp ridningen utan också för att Johan är beredd att jobba på sin rädsla och följa med enbart för att glädja mig. Det är kärlek det!

 

Den största insikten du fått under året: Hur underbart det är att ha två hundar igen! Visst, valptiden är apjobbig, särskilt med en valp som är så intensiv som Pol, men ÅH vad hon har berikat vår familj! Hon och Lova leker och busar och bråkar och myser och mitt hjärta bara smälter av att se hur bra det går och av att se hur glad Lova är. Det känns som att Pol har fått mitt hjärta att läka lite, precis som Lova gjorde innan henne och det kanske är nästa steg mot att bli mer involverad i huskylivet (träningar med vänner, tävlingar ect) igen?

 

 

007copy(Pol och syster Prala / Baby Pol and her sister Prala)

 

Höll du några nyårslöften / uppnådde nyårsmål från årsskiftet 2014/2015: Några stycken iaf:
Komma igång ordentligt med Lovas dragträning – check.
Ny blogg – check.
Börja rita hus med Johan – check.
Löftet om att stressa mindre och vila mer gick dock käpprätt åt helskotta…

 

Vad ska du göra annorlunda under 2016: Under 2016 ska jag stå upp för mig själv! Jag är en väldigt ”drama free”-tjej, blir jag illa behandlad biter jag mig i tungan och håller inne det jag egentligen vill säga, jag gör hellre mer jobb än att tjafsa om det ect och jag försöker alltid ta the high road – men under 2015 har jag insett att detta inte har hjälpt mig ett dugg! Min attityd har istället fött andras dåliga beteende vilket har lett till att jag bara blivit mer ledsen/arg/sjuk osv. Och det är jag färdig med! Nu är det min tur att må bra och utöver mina allra närmaste tänker jag sätta min hälsa och mina behov först, oavsett vad andra tycker och tänker om det. Och om inte det passar andra så hoppas jag att de är ready to rumble – för det är jag och under 2016 kommer jag inte längre att hålla tyst!

 

large693

 

Mål för 2016: Jag har inte gett några nyårslöften i år för varje gång som jag försöker planera mitt liv så ger universum mig en smäll på fingrarna. Kanske är det inte meningen att man ska binda sig till massa planer utan leva mer spontant? Mål låter mycket bättre för det blir inte samma press som löften. Så mina mål för 2016 är:

1. att fortsätta dragträna med Lova och tävla om hälsan tillåter det, annars stötta och peppa Johan att tävla med henne.
2. att börja dra in lilla Pol och ge henne en stabil grund att stå på så att hon blir trygg och säker i dragspåren.
3. att fortsätta att ta hand om mig själv.
4. att utveckla bloggen mer.
5. att starta upp mitt designföretag igen.
6. att komma vidare i husprocessen, ta kontakt med företag för att ställa frågor om kvalité, pris osv samt att börja leta tomt.

 

Om du fick önska hur 2016 ska bli: Jag önskar mig ett år med upplevelser med min lilla familj och med mina vänner, jag vill göra saker, resa, skapa massa nya härliga minnen – allt som jag fått försaka till stor del under 2015 pga hälsan.

 

 

001copy(Den där blicken… / Those eyes…)

 

2 reaktioner på ”Året som gått – 2015.

Kommentera

