Julen 2015.

God fortsättning på julen alla fina läsare! Hoppas att ni har haft en fin jul! 🙂

Vår har varit/är underbar, jag har bara gått runt med den där härliga myskänslan i hjärtat och känt mig så tacksam över alla och allt som finns i mitt liv. Det är det som julen handlar om för mig – den känslan! ❤ Och har man den känslan så gör det inget att saker och ting kanske inte blir som planerat.

 

För vår del så blev julen inte alls så som vi hade tänkt. Johan gick på julledighet 18/12 och vi hade en supermysig kväll med god mat och mys i soffan. Dagen därpå vaknade Johan upp med feber och halsont och orkade knappt gå ur sängen. För min del var det ganska väntat så som han har jobbat de sista månaderna, när man slappnar av brukar latenta infektioner bryta ut (min kropp fungerar precis likadant!) och för stackars Johan bröt sjukdomen ut med full kraft precis före julafton. Vi hade tänkt åka upp till Karlstad antingen precis före jul eller precis efter jul för att fira med Johans pappa, styvmamma och hans tre småsyskon men vi insåg snabbt att vi var tvungna att ställa in den resan. Visst kändes det lite i hjärtat för jag hade sett fram emot att åka (jag avgudar de där ungarna som har blivit mina småsyskon också) men det hade inte varit schysst varken mot den familjen eller mot Johan.
Samma sak blev det med min familj som vi skulle åkt till på julafton och juldagen, även det besöket fick vi ställa in. Som tur var förstod både Johans familj och min familj precis, ingen vill ju bli smittad och särskilt inte runt jul. Som min pappa sa ”Vi bryr oss inte om när ni kommer, vi kan fira jul i januari eller till sommaren – bara ni kommer när Johan är frisk och ni kan, vill och orkar”. Fina pappa! ❤

Så Johan och jag bestämde oss för att göra det bästa av det. Och vet ni – trots allt blev det hur bra som helst! Vi har haft det så mysigt tillsammans med hundarna; legat i soffan huller om buller, ätit gott, sett på massa film, pratat om allt mellan himmel och jord och bara njutit av att få spendera tid tillsammans. Jag har gått långpromenader med hundarna och besökt rastgården några gånger medan Johan passat på att sova eller ta ett varmt bad under tiden – teamwork!

 

049copy
(Årets julgran / The christmastree)

 

Dagen före julafton klädde vi granen (en tradition från min uppväxt, när jag och brorsan gick och la oss före julafton såg vårt hus ut som vanligt och under kvällen/natten pyntade mamma och pappa hela huset så att vi barn vaknade till ett winter-wonderland på julaftons morgon) och i år blev det en gran i vitt, rött och guld.
Lova var framme och luktade lite på granen och sedan gick hon och la sig, hon är ju en rutinerad tjej nu för tiden. Så har det dock inte alltid varit, har jag berättat om hur hon nästan slet omkull hela granen under hennes första jul? 🙂 Det är ett fint minne att le åt eftersom hon inte lyckades, haha.
Pol däremot var helt tokig, hon skällde på granen, bet i den, försökte sno en julgranskula osv och tyckte nog att husse och matte var bra tråkiga som sa ”nej” till alla hennes upptåg… Hon övergick istället till att undersöka paketen, det fanns ju massa krullor man kunde dra i och kul papper som prasslade men även det resulterade i tillsägningar så till slut gav hon upp. En stund. Sedan var hon på dem igen. Det är vår Pol det, envis som synden. Tur att husse och matte är värre. 😉
Jag var även iväg och handlade det sista i matväg, var i rastgården med hundarna och sedan spenderade vi eftermiddagen och kvällen i soffan framför första Hobbit-filmen. Pol var ytterst fascinerad av orcherna i början och låg spänt och tittade med oss men tröttheten vann och hon och Lova somnade nos mot rumpa. Mys.

 

069copy(Bäbis-Pol och ”hennes” julklappar… / Baby Pol and ”her” christmas presents…)

 

På själva julafton vaknade vi tidigt, tände massa ljus, lyssnade på julmusik och åt godfrukost medan hundarna skamlöst satt bredvid och tiggde. En och annan smakbit kan de ha fått, vi brukar försöka att inte ge dem vid bordet innan vi själva har ätit upp men vad fasen, det är ju ändå jul… 😉
Sedan såg vi på nästa Hobbitfilm, åt vårt egna julbord, ringde våra familjer (jag pratade med både mamma och pappa flera gånger under dagen så lite homesick var jag allt) promenerade hundarna och sedan var det dags att öppna klappar. Vi hade ju kommit överens om att inte köpa så mycket saker i år eftersom vi hellre sparar pengar till huset men Johan verkade ha glömt av det (?!) eftersom han hade köpt typ 10 klappar till mig medan jag ”bara” hade köpt 4 till honom… Hrmpf. Men han fick ju en liten klapp varje dag under december fram till jul, det måste ju räknas?
Jag ska villigt erkänna att jag inte bryr mig så mycket om julklappar längre, det är liksom inte det som julen handlar om tycker jag men med det sagt så måste jag ge Johan cred för han är GRYM på att köpa bra presenter! Och han hade slagit in dem så fint, hans familj har berättat att han tidigare slog in presenter i tidningspapper eller överblivna tapetbitar (eh…) men jag har aldrig fått en sådan present av honom tack och lov. Johan brukar säga att han blivit inspirerad av mig, jag älskar nämligen att slå in vackra paket, det ska vara olika papper runt varandra för att skapa 3d-effekt, det ska vara massa krullor i olika former, handstämplade etiketter, olika snören, hjärtan, stjärnor – ja, fantasin får flöda fritt. Detta är ytterligare en grej från min barndom, mamma har alltid sagt att ”the presentation is half the present” och jag håller med. Det är liksom ett sätt att visa omsorg för det tar tid att göra sådana paket, dock gör jag det inte på alla klappar. Hundarna får heller inga sådana paket, deras slår jag in med så lite tejp och band som möjligt så att de själva ska kunna öppna dem. Jag älskar att se deras ögon lysa när de sliter i pappret.

 

134copy2(God jul önskar Pol! / Merry christmas from baby Pol!)

 

Anyway, efter klappöppningen (av Johan fick jag bl a en ring som jag har suktat efter i månader och en mjukishäst med tillhörande presentkort på islandshästridning där Johan lovade att rida med mig – han har inte ridit sedan han var liten så WIHOOOO vad kul det ska bli att göra det tillsammans med honom!! 😀 – plus massa annat fint som örhängen, böcker, spaprodukter mm) så hämtade vi sängkläderna till soffan och bäddade ner oss och såg ”Tomten är far till alla barnen” medan hundarna lekte med sina nya leksaker (inga mjukisdjur efter Pols lilla missöde…) och tuggade på sina nya ben. ”Fan vad fint vi har det” sa Johan och ja – jag kan bara hålla med! Trots snorpapper, galet mycket te-kokande, en trött och hängig sambo och inställda julplaner så tycker vi ändå att julen har varit så oerhört fin för vår lilla familj. Och då är julen ändå inte över med tanke på att vi fortfarande ska fira med familjen i Karlstad och familjen i Örby – bara lite senare än tänkt.

 

127copy2(God jul önskar Lova! / Merry christmas from Lova!)

 

 

Mellandagarna har gått i samma anda som julafton; mys, god mat och film. När Johan och jag har lediga dagar tillsammans brukar vi alltid göra grejer så det känns som en sådan lyx nu att bara få vara hemma tillsammans utan måsten. Hundarna verkar också uppskatta det, känns som att vi har hittat en bra balans mellan promenader, besök i rastgården och vila för de känns så himla nöjda och glada just nu. Jag tror de gillar att ha hela flocken samlad så som vi är nu. I morgon skulle Johan ha börjat jobba igen men eftersom han fortfarande är sjuk (vi misstänker influensa och jag går varje dag och hoppas på att kunna undvika att bli smittad, det har varit på väg men har gått över igen ett par gånger) så blir han hemma och sedan är han ledig över nyår och helgen så vi får en hel vecka extra tillsammans. Sedan kommer verkligheten och knackar på dörren men det tänker vi inte på nu…

 

031copy(Årets julgranskula / This years christmas ornament)

 

God fortsättning till er alla!

 

Ps. Snart ska jag berätta om Pols första upplevelse av SNÖ och så ska jag svara på del 2 av era läsarfrågor. Ds.

Pps. Detta är bloggens 500:de inlägg! Woop woop! 😀 Dds.

 

2 reaktioner på ”Julen 2015.

Kommentera

