En ”Jennie Ericsson – hund”?

(English version below)

 

Innan vi köpte Lova hade hennes uppfödare Sofia sagt till sin familj att Lova skulle passa bra in hos oss och Exxa, detta var innan hon ens visste att vi var intresserade.
Innan vi bestämde oss för att köpa Pol sa hennes uppfödare Fia till mig att det bara fanns ett rätt hem för Pol och att det var hos oss.
När mentor Annika var uppe för att titta på sin valp Prala (Pols syster) så hörde hon av sig till mig och sa att hon stod och tittade på en ”Jennie Ericsson – hund”, alltså lilla Pol.

 

Så vad är då en ”Jennie Ericsson – hund”?

 

Många tror att det har med färgen att göra bara för att vi har två vita huskyflickor men det har inget med det att göra, Exxa var inte vit och Pol hade lika gärna kunat vara regnbågsfärgad. Det handlar inte om estetik.

 

För mig handlar det om hundens personlighet. En ”Jennie Ericsson – hund” är en hund med en stor personlighet, en hund som syns och märks i mängden, en hund med karisma. Det är en hund som innebär en utmaning och jag behöver det, det får inte vara för enkelt för då tröttnar jag.  Det är en hund som verkar vara en ängel men som har dolda horn. Och det är definitivt en hund som innerst inne är en lyxvarelse.

 

Ett lysande exempel på det sistnämnda och något som inspirerade till detta inlägg är något som Lova nyss gjorde. Vi hade precis kommit in från en promenad, jag satte mig vid datorn och Lova kom och satte sig tätt intill mig. Jag frågade vad hon ville och hon tittade på mig med stora sorgsna ögon samtidigt som hon började pipa. Jag började titta mig omkring och insåg snart problemet; en leksak låg i fåtöljen och då kunde inte Lova hoppa upp och lägga sig där… Och att putta ner den eller flytta den själv går tydligen inte för sig. Suck. Jag la leksaken på golvet varpå Lova hoppade upp i stolen och la sig tillrätta. Jag strök henne över pälsen och sa till henne att hon är en bortskämd liten byracka. Hon svarade med att grymta av välbehag innan hon slöt ögonen.
Det är en ”Jennie Ericsson – hund” det. 🙂

 

024copy(Vår fina Lova / Our beautiful Lova)

 

****************************************************

English version (Google Translate)

Before we purchased Lova, her breeder Sofia told her family that Lova would fit in well with us and Exxa , this was before she even knew we were interested.
Before we decided to purchase Pol, her breeder Fia told me that there was only one right home for Pol, and it was with us.
When Annika visited Fia to look at her puppy Prala (Pol’s sister) she called me and said she was looking at a ” Jennie Ericsson – dog ” (a.k.a baby Pol).

 

So what is a ”Jennie Ericsson – dog”?

 

Many believe it has to do with the color just because we have two white huskygirls but it has nothing to do with that , Exxa wasn’t white and Pol could just as well been rainbow-colored . It is not about aesthetics.

 

For me it’s about the dog’s personality. A ” Jennie Ericsson – dog ” is a dog with a great personality , a dog that stands out in the crowd, a dog with charisma. It is a dog that is a challenge and I need it to be a challenge, otherwise I get bored. It is a dog that seems to be an angel , but who have hidden horns. And it’s definitely a dog that deep down is a creature of lyxury .

 

A good example of the latter , and something that inspired this blogpost is something that Lova just did. We had just come in from a walk, I sat at the computer and Lova came and sat close to me . I asked what she wanted and she looked at me with big sad eyes and began to whimper. I started looking around and soon realized the problem ; a toy lying in the armchair which meant that Lova couldn’t jump up and lie there … And to push it down or move it by herself is apparently not an option. Sigh. I put the toy on the floor and then Lova jumped up in the armchair. I stroked her coat and told her that she is a spoiled little mutt . She replied with a grunt of pleasure before she closed her eyes .  


That is a ” Jennie Ericsson – dog ” folks. 🙂

 

4 reaktioner på ”En ”Jennie Ericsson – hund”?

  1. Linda

    Hej! Jag gillade verkligen din berättelse om Lova, hon verkar rolig! 🙂 Jag har precis börjat följa er på insta och jag tycker ditt flöde är så fint! Är det något du tänker på eller lägger du bara upp de bilder som du känner för just då?

  2. hihi, de är underbara de små liven 🙂 håller med om att det inte ska vara för enkelt, det är kul när det finns lite att bita i och klura på 🙂 Sen så ska det inte heller vara FÖR krävande, som Dia ibland känns, hehe. Men hon är för det mesta helt underbar, och de ”jobbiga” sidorna har en tendens att klinga av efter ett tag.

  3. Lykke

    Haha spännande att alla dina tre hundar är sådana. Kan det bero på ägaren kanske? 😉 Eller hur kommer det sig tror du att du lyckats pricka in tre likadana hundar?

  4. Frida och Disa

    Spännande läsning. Mina hundar har också haft liknande egenskaper. Disa är visserligen min egen uppfödning och påminner såklart därför om hennes mamma men det finns ju en anledning att jag sparade just henne. Tror man har omedvetna eller medvetna som i ditt fall preferenser som gör att man väljer vissa hundar. Men skulle du säga att alla dina hundar är likadana eller har de haft vissa saker som varit lika men även andra egenskaper som är individuella?

Kommentera

