Love is a four-legged word.

Jaha kära läsare, nu är jag inne på sjukvecka 4. Jodå, ni läste rätt. Tydligen är det vanligt att man efter influensa är känslig för andra virus och är man dessutom lite allmänt känslig för smitta (vilket jag har varit de senaste åren) så åker man även på saker som icke-bakteriell lunginflammation. Lovely. Men det går ändå hyfsat bra, Lova är rar som alltid och vet att jag inte mår bra så hon vilar mycket på mig (jag vill tro att hon gör det för att värma mig men egentligen beror det säkert på att hon själv tycker att det är mysigt…) och hjälper mig med lillan. Johan är en ängel som överraskar mig på sin rast genom att komma hem med mat och medicin. Och Pol, ja till och med lilla energiknippet Pol har faktiskt långa stunder då hon sover eller roar sig med att ligga och tugga på gamla märgben tills hon tröttnar och somnar. Visst är det tufft att ha valp när man är sjuk men vår lilla familj klarar det riktigt bra, vi tror på teamwork – särskilt nu när Johan har blivit sjuk igen. 😦

 

Lilla Pol är nu 14 veckor. I våra ögon är hon fortfarande lika liten som hon var när vi hämtade henne men grannarna envisas med att hon blivit stor, tror det är dags att väga henne igen för att se. Pol är områdets prinsessa just nu, alla vill stanna och hälsa och prata om henne och bli pussade. Vi får ständigt höra hur söt hon är, folk vill veta om Lova är hennes mamma och vi har t o m fått frågan om hon är till salu… eh, nej! 🙂 Rent utseendemässigt är tjejerna ruskigt lika, enda skillnaden egentligen är att Lova har svart pigment och Pol har brunt och de lär nog se ut som tvillingar när Pol blivit vuxen, ska bli kul att se. Jag tycker Pol är ruskigt fin att titta på, hon är otroligt välvinklad runt om och mycket fint byggd och så har hon det där lilla söt-ansiktet som jag så väl känner igen från Exxa… Det känns både fint och gör ont i hjärtat samtidigt.

 

Som person är Pol mjuk men samtidigt en liten tuffing. Hon är inte rädd för speciellt mycket, enda gången vi har sett henne rädd var en mörk och regnig kväll när det dessutom blåste som satan, då tittade hon mycket misstänksamt på en buske som prasslade men efter att ha nosat var hon nöjd. Hon är ganska kaxig, morrar och skäller på hundar som passerar oss på promenader och även mot Lova när de leker; Lova försöker vara försiktig och får sitt tack genom att Pol använder fulknep och beter sig om att hon är dubbelt så stor som Lova. När Lova tröttnar och gör samma sak tillbaka är det dock inte lika roligt längre… 😉 Vi har inte ensamhetstränat så mycket än genom att lämna Pol helt själv men jag har gått ut i trapphuset och låtit henne och Lova vara själva i några sekunder – ingen reaktion alls. Däremot har hon fått träna på att vara utan Lova genom att jag eller Johan går ut en längre promenad med Lova och den andra personen stannar inne med Pol, man får ingen större reaktion där heller, hon kan pipa några sekunder men sedan går det över och hon börjar leka med något eller lägger sig och vilar. Vi är än så länge mycket imponerade över hennes temperament, hon är väldigt jämn och enkel, tar det mesta med ro. Nätterna funkar fint, hon sover nätterna igenom och brukar vakna mellan 06.30-07.30 och efter att ha varit ute brukar hon somna om en timme eller två. Rumsrenheten går framåt, vi har i snitt 1-2 olyckor inne per dygn och det får man väl säga är väldigt bra för en valp på 14 veckor. Men så springer vi ut med henne i tid och otid också, hellre en gång för mycket än för lite. 🙂 Energibristen har gjort att vi inte har tränat så mycket tricks än men Pol är så smart att hon redan lärt sig en hel del, ”sitt” är inga problem, titta husse eller matte i ögonen går fint, gå i koppel fungerar hur bra som helst nu och hon har även lärt sig ”loss” efter bara några försök. Just det sista kommandot är väldigt användbart för FY vad folk är äckliga! Pol har plockat upp plastbitar, fimpar, snus, gammalt bröd, kondomförpackning – the list goes on and on. Yäck!

 

 

089copy
(Den lilla valpnosen… / That little puppynose…)

 

 

Lova är otroligt duktig med Pol, hon är snäll och tålmodig men har inga problem att nypa Pol över nacken när hon gör något hon inte får. De busar och leker och kampas om leksaker och ser ut att ha roligt tillsammans men de kan också vila eller sova ihop. Det är så fint att se Helan och Halvan tillsammans. ❤ Lova har tagit detta så himla bra, hon är ju van vid att vara ensam nu och få all uppmärksamhet men hon delar generöst vår tid och kärlek med Pol utan att gruffa. Lova är en sådan otroligt snäll och rar hund på alla sätt, hennes temperament är underbart och hon gör så mycket roliga saker och sprider så mycket värme och sol omkring sig. Jag kan uppriktigt inte tänka mig min tillvaro utan Lova och jag är så otroligt glad för att hon kom in i mitt liv. Hon berikar vår tillvaro så mycket, för ett tag sedan frågade jag Johan om han någon gång känner att det vore skönt att inte ha hund varpå han stirrade vildsint på mig och sa ”Skojar du eller?! Jag vill aldrig leva utan Lova, hon gör vår familj komplett”. Och jag kunde inte hålla med mer. Hon är vår solstråle som gör en mörk dag ljus igen.

 

 

019copy
(Fina Lova / Our beautiful Lova)

 

 

2 reaktioner på ”Love is a four-legged word.

Kommentera

