Några små läsarfrågor som ramlat in det sista.

1. Kommentar från Åsa gällande Pol: ”SÅ FRUKTANSVÄRT SÖT! Var har ni köpt henne?”

Svar: Pol är från Shejrix Siberians utanför Östersund, samma kennel som Exxa kom från. Du hittar kennelns hemsida här och bloggen här.

 

 

2. Kommentar från Sara: ”Älskar din blogg! Har du insta? =)”

Svar: Åh, tack! ❤ Jajjemän, Exxalovahusky heter vi där än så länge.

 

 

3. Kommentar från Lena: ”Hej! Jag läste att om dina stress-symptom och blev nyfiken, har själv börjat känna av något som jag tror är samma sak. Jag blir sjuk hela tiden och är så trött hela tiden, kommer försent till jobbet varje dag för att jag inte kan ta mig ur sängen. Jag jobbar med ensamkommande flyktingbarn och kan styra mitt schema själv men jag gör sämre ifrån mig på jobbet hela tiden. Hur började det för dig och vad gjorde du åt det?”

Svar: För mig började det egentligen för länge sedan, märkte att mitt immunförsvar blev sämre men tänkte inte så mycket på det då. Men förra september började jag få problem med huvudet, fick kraftig huvudvärk (med betoning på kraftig!) och yrsel, något jag aldrig haft innan. Min läkare sa att det var pga stress men jag trodde inte på henne, jag har alltid haft stressiga tuffa arbeten och har aldrig haft problem med stress, snarare tvärtom, det har sporrat mig att jobba hårdare. Jag trodde istället att det var en hjärntumör och fick en hjärnröntgen som visade nada. Efter det var det lättare att acceptera att det var stress. Min läkare ansåg att jag skulle vara sjukskriven en period men jag vägrade och kämpade på. Dock blev jag tröttare och tröttare och huvudvärken blev kraftigare och kraftigare, yrseln gjorde att jag ibland var rädd för att köra bil och jag började få problem med att sova, med hjärtklappning osv. Detta höll på mellan september och april och till slut orkade jag inte längre, jag kände att jag var så otroligt nära att gå in i väggen och orkade inte längre kämpa emot. Efter jobbet på vardagarna var jag så trött att jag ofta sov flera timmar under kvällen, på helgerna var jag oftast som ett kolli hemma, hade ingen lust eller ork att hitta på något och så kan man ju inte leva. Jag träffade min läkare igen som sjukskrev mig på direkten och jag har varit hemma sedan slutet av april.
Idag ångrar jag att jag inte lyssnade på henne tidigare, att jag skulle vara ”duktig” för fy fasen rent ut sagt vilket högt pris jag har fått betala för det. Jag känner igen din känsla att knappt komma ur sängen, så har det varit för mig också, den här läskiga förlamande tröttheten som man inte ens kan förklara… Och huvudvärken som absolut inte är som ”vanlig” huvudvärk utan som snarare känns som att skallen imploderar inifrån… Det är hemskt. Och folk förstår inte. Det jag ”har gjort åt det” förutom att ta emot sjukskrivning är att jag har försökt stressa ner på alla sätt som finns. Jag har sovit på dagarna eftersom jag inte sovit på nätterna, har försökt att inte utsätta mig för någon stress, har gått på kraniosakral massageterapi, fått vanlig massage och går hos en sjukgymnast där jag ska börja få akupunktur. Jag skulle säga att jag nu är något bättre men inte bra. Men det får ta den tid det tar. Enligt min läkare tar utmattningssyndrom lång tid att bli frisk från så man får bara fortsätta att kämpa. Lova har varit en enorm hjälp och en källa till glädje och vi har gått långa fina promenader tillsammans och ”pratat” om allt mellan himmel och jord. Djur är de bästa terapeuterna som finns. Och nu finns också Pol som ger mig glädje. Mitt mål är att bli helt frisk och komma tillbaka till jobbet på 100% men jag har verkligen lärt mig en läxa; psyket klarar inte hur mycket som helst innan kroppen säger ifrån och jag vill aldrig hamna här igen. Jag tänker aldrig mer sätta andra före min egen hälsa och kommer aldrig mer acceptera att behöva må så här igen. Jag älskar mitt jobb men jag älskar min hälsa och min lilla familj mer.

 

 

4. Kommentar från Linda: ”Vad snällt av dig att ta med dig hunden men bra att du tänkte på er säkerhet! Hotellet såg fantastiskt ut, vad heter det? Huset såg också fantastiskt ut, ska ni bygga? Jag älskar sista bilden på söta Lova! Kram!”

Svar: Ja men det måste man, jag hjälper gärna andra men inte på bekostnad av min eller min hunds säkerhet. Vi bodde på Scandic i Karlskrona, det låg precis vid vattnet och var så himla fint! Lätt att vi ska bo där igen nästa gång vi åker ner! Vi vill bygga hus i framtiden, har redan en hyfsad ritning klar. Just nu grunnar vi dock på om vi ska köpa ett hus och renovera och sälja med vinst för att sedan kunna bygga nytt med mindre lån. Svårt…

 

 

11205138_10153240892459477_8529132940301535078_n
(Mobilbild på ett nybygge som vi var och tittade på och tyckte väldigt mycket om).

 

 

5. Kommentar från Sara: ”Du känns alltid som en sådan lugn person, inte riktigt som en partytjej? Eller lurar det en partypingla bakom den seriösa hundägaren? =) Det är kul när du är mer privat i bloggen men du är oftast lagom privat om du fattar vad jag menar så det är ändå svårt att klura ut dig som person. Och självklart är man nyfiken på personen bakom bloggen även om det känns som att man känner dig ganska bra efter att ha läst den i flera år. Fast jag hade velat se dig shaka loss på dansgolvet, filma och lägg upp i bloggen kanskee? =) Kramis”

Svar: Hahaha film på när jag shakar loss kommer aldrig hamna här! Partytjej… nej, det skulle jag inte kalla mig. När jag var 13-14 umgicks jag en del med äldre vänner och såg även lite äldre ut vilket innebar att jag tidigt kom in på uteställen så när det väl var lagligt för mig så var det inte kul längre. Jag kan tycka att det är kul någon gång ibland att få klä upp sig rejält och ta en utekväll med några tjejkompisar men jag avskyr folk som trängs, tafsar, bråkar osv… det är inte min grej. Jag gör hellre grejer med vänner som jag tycker är kul typ islandshästridning, en kväll på ett spa eller brottning i sumodräkter, det lockar fram betydligt fler skratt hos mig än vad en kväll på krogen gör. Jag är dessutom något av en enstöring, om jag idag får välja mellan en betald utekväll eller en kväll hemma i soffan med Johan, hundarna och en bra film så väljer jag lätt det sista, det är inte ens någon tävling. En gång sa en gammal vän till mig (vi umgås inte idag) att jag var så himla tråkig och patetisk för att jag aldrig ville följa med henne och några andra tjejer ut på krogen; jag sa till henne att för mig är det mer patetiskt när man är 25+ att springa på krogen, supa upp x antal tusenlappar i månaden och spendera dagen därpå i någon slags bakisdimma. Jag spenderar hellre tid med min älskling, har pengar på banken till hus och har lördagar och söndagar där jag kan hitta på något kul istället för att sova bort halva dagen. Idag umgås jag i princip inte med några vänner som är kroghoppare, däremot hittar jag gärna på andra saker med mina vänner och umgås. Hoppas din bild av mig är något klarare nu 😉

 

 

6. Kommentar från Frida: ”Hej! Jag är nyfiken på om du tvekade gällande att köpa Pol iochmed att hon är från samma kennel som Exxa och Exxa fick cancer.. Hoppas du inte tar illa upp av frågan!”

Svar: Hej! Jag tar inte illa upp. Självklart har jag tänkt den tanken. Just när det gäller arv och cancer och hundar så är forskningen inte klar, man vet alltså inte hur stor ärftligheten är. Det finns indikationer men man vet inte. Och även om forskarna visste så vet ju inte jag i vilka linjer cancern finns, om benägenheten till sjukdomen finns hos mamman eller pappan. Dessutom är det tyvärr så att cancern idag är utbredd hos våra hundar, jag har fått mail från polarhundsägare vars hundar fått cancer och som är från helt andra linjer än vad Exxa var. Så man vet aldrig. Jag hade lika gärna kunnat köpa en husky från helt andra linjer och den hade ändå kunnat drabbas av cancer. Jag ska villigt erkänna att det är min största skräck; att behöva gå igenom det igen med Lova, Pol eller Johan och ev tvåbenta barn. Men jag tror inte att man kan skydda sig från det och jag tror inte att Pol ligger mer i riskzonen än andra valpar. Så nej, vi tvekade inte. 🙂

 

 

008copy2
(De där valp-tassarna alltså…)

 

 

7. Mail från Jessica: ”Hej Jennie! Jag tänkte höra med dig varifrån du har köpt dina hundar och om du är nöjd? Jag är uppvuxen med huskies men har inte haft någon nu på många år men jag börjar bli sugen igen och skulle gärna vilja ha tips på var jag ska vända mig. Kram Jessica”

Svar: Hej! Lova är från Aslakkgårdens kennel utanför Lycksele. Du hittar hemsidan här. Jag är otroligt nöjd med Lova, hon var den jobbigaste valpen som jag har haft men som vuxen är hon helt fantastisk. Det finns inte ett elakt ben i hennes kropp, hon har en arbetsskalle utan dess like och vill alltid göra rätt och hon är duktig på allt hon gör, oavsett om det är drag, lydnad eller bara se vacker ut. Jag kan varmt rekommendera Lovas kennel och skulle absolut köpa valp därifrån igen i framtiden!

Pols uppgifter hittar du högre upp och jag skulle varmt rekommendera den kenneln också!

 

 

2 reaktioner på ”Några små läsarfrågor som ramlat in det sista.

  1. Anna-Maria pch Pelle

    Vilket härligt hus! Är det lösvirke eller modul? Vet du vilket företag i så fall? Kommer ni bygga lösvirke eller modul? Vi går också i byggtankar. 🙂 Men det är så svårt, finns 1000 saker att tänka på så man blir alldeles matt. Du skriver att ni har en ungefärlig ritning, hur ser den ut? Har ni gjort den själva eller använt en arkitekt? Hur tänker ni att er planlösning ska se ut? Vi är inne på enplanshus med högt i tak samt en källare som ska bli mer gästdel av huset med egen ingång och när vår dotter är större kan hon bo där nere och ha egen ingång och slippa tjatet från mig och pappan 🙂

  2. Sara

    Jag var sjukskriven i 1½ år för utmattningssyndrom… Ta hand om dig! Vila, minnesträna, hitta en bra sjukgymnast för huvudet och ha roligt! Gör saker som gör dig glad, lek och träna hundarna. Kram!

Kommentera

