Läsarfråga: Det här med att få en stor blogg.

Kommentar från Anna: ”Hej! Ville bara säga att jag älskar din blogg! Kollar in här flera ggr i veckan. Har du tips på hur man får en sådan stor blogg som du har? Jag drömmer om att ha massa läsare och kunna tjäna pengar på en blogg någon gång i framtiden. Vad ska man skriva om? Hur når man ut?”

 

Mail från Therese: ”Hej Jennie! Jag har följt din blogg ett tag nu och undrar om du skulle kunna svara på några frågor om den? Jag skulle vilja veta hur du kom upp i det läsarantal som du har nu? Skulle du vilja dela med dig av dina knep? Jag skulle vilja starta en hundblogg med syftet att kunna få in pengar genom den eller hundprodukter men jag upplever det som svårt. Jag har märkt att det finns enormt många hundbloggar och väldigt få verkar kunna livnära sig på sina bloggar. Jag skulle bli jätteglad om du vill svara på mina frågor för det sägs ju att vill man ha svar ska man vända sig direkt till experterna 😉 Kramar från din trogna läsare Therese! Ps. Jag kan inte kommentera på din blogg. Vet du varför?”

 

Svar: Hej Anna och Therese! Ni ställer sannerligen svåra frågor som jag ska försöka svara på så gott jag kan.

Ja, hur får man en stor blogg? Jag antar att man använder en av två olika strategier; målmedvetenhet och tur. Många av Sveriges storbloggare har använt målmedvetenhet som strategi, t ex Blondinbella som först bloggade om en påhittad verklighet eller Kissie som medvetet skrev provocerande inlägg för att få läsare. Jag tror dock att det är en svår strategi att lyckas med, det är nog bara ett fåtal som får den framgång som de strävar efter. Sedan finns det andra storbloggare som har haft tur, som bloggade om ett ämne som sedan blev väldigt populärt och därför fick ett stort antal läsare. Och sedan finns även min strategi som var: ingen strategi alls! 🙂

Jag har aldrig haft som mål att kunna tjäna pengar på bloggen eller få samarbetspartners eller sponsorer. Mitt primära mål med bloggen har alltid varit att blogga för mig själv, jag älskar att kunna gå tillbaka och läsa om utställningar, tävlingar och vardagshändelser som jag kanske glömt bort. När läsarna började öka skiftade jag dock fokus lite, genom att blanda inlägg om mina hundar med andra hundnyheter, produkter osv. I början var det bara mina närmaste som följde bloggen, sedan tillkom fler och fler inom huskyvärlden och sedan även läsare som har helt andra raser. Varför? Ja, det är den stora frågan och jag är själv chockad över hur många människor det är som tittar in här i bloggen titt som tätt.

 


Det är svårt för mig att gissa varför ni läsare gillar min blogg men här kommer några råd och synpunkter som jag tror är viktiga och som jag tänker på när jag själv läser bloggar:

* Nischa dig. Vilka människor vill du locka till din blogg?

* Vältagna bilder. Det är alltid roligare att läsa inlägg med tillhörande bilder och jag har ju haft turen att få tre hundar som är oerhört vackra att titta på så jag har fått en liten gratis-skjuts där 🙂

* Innehåll. Jag försöker variera mina inlägg så att de inte alltid innehåller samma sak. Jag behöver bara gå till mig själv för att inse att bloggar som bara handlar om en sak t ex utställning efter utställning efter utställning (osv) eller sponsrat inlägg efter sponsrat inlägg (bla bla bla) blir väldigt tråkiga väldigt snabbt. Därför tycker jag att variation är viktigt.

* Tonen. Driv en blogg som du själv skulle vilja läsa. Skriv inte för skrivandets skull och prata inte skit om andra. Fokusera på dina berättelser.

* Skrivstilen. Skriv ordentligt och välformulerat, tänk på stavning, stycken ect. Försök att fånga dina läsare. Jag skriver oftast väldigt personligt, försöker beskriva hundarna och händelser på ett målande sätt så att mina läsare förhoppningsvis ska kunna leva sig in i texten och se det som beskrivs framför sig.

* Våga blotta dina känslor. Jag har skrivit inlägg som jag haft ångest för att publicera, just för att de varit fulla av smärta och ilska och känts väldigt privata. Jag har bokstavligen suttit med musen på deleteknappen men sedan valt att ”chansa” – och det är de inläggen som än idag är de mest lästa i bloggen och som har genererat mest mail/kommentarer/kommentarer på Facebook så fulla med positivitet och pepp från er läsare att jag både skrattat och fällt tårar för att jag blivit så glad och rörd.

 

***Sedan finns ju de klassiska råden som unikt namn, uppdatera flera gånger per dag, spamma andra bloggare med kommentarer och dylikt men jag vet inte hur bra de tipsen är – egentligen… Man kan även registrera sig på olika portaler men jag har avregistrerat mig på de som jag var med på innan för jag fick olika statistik från olika sidor. ***

 

 

020copy
(Fina Lova med de snällaste ögonen som finns ❤ )

 

 

Då kommer vi till nästa del av era frågor och det handlar om att livnära sig på bloggen/tjäna pengar/ få produkter. Som Therese skriver så är det väldigt svårt att livnära sig på en blogg och definitivt på en hundblogg. Jag känner faktiskt inte till en enda hundbloggare som livnär sig på sin blogg. Varför? För att kategorin ”hund” inte är lika stor och populär som modebloggarna eller livsstilsbloggarna. Vi som bloggar om hundar kommer helt enkelt inte upp i det läsarantalet för vår ”grupp” är för liten för det. Men det innebär inte att man inte kan ha bloggen som extrainkomst och det är nog där man realistiskt sett ska lägga sig, så resonerar iaf jag. För även om jag aldrig kommer ha 100 000 unika om dagen så brukar jag ligga på mellan 500-4500 besökare om dagen (beroende på hur aktiv jag är) och det är jag väldigt nöjd med för det är BRA siffror för en hundblogg! (Sedan Pol kom har siffrorna gått upp till över 5000, himla kul!)

Fördelen med att blogga om hund är att vi hundägare reklammässigt räknas som en aktiv grupp. Vi letar ju alltid efter det bästa för våra hundar; oavsett om det är foder, leksaker, hygienprodukter, hälsokost, träningsredskap, träningskläder, koppel, halsband, namnbrickor, hunddagis företag som erbjuder olika hundtjänster osv. Väldigt många av oss hundägare är också aktiva när det gäller att tävla och då öppnas det också upp för reklamdekaler på bilar och hundsläp, olika transportmedel, reklam på kläder ect. Och sedan har vi ju kennlarna som har behov av att synas och höras, även där är olika reklamtjänster och webbtjänster intressanta. Så visst finns det mycket reklampengar inom hundvärlden!

Så hur kommer man dit? Det gör man först när bloggen blivit större och när man väl är där så är det dags att börja behandla bloggen som en affärsverksamhet. Om ett företag ber dig att skriva en text åt dem i bloggen/på deras hemsida/i en tidning ect – gör ditt jobb! Ansträng dig och gör företaget nöjda, då kommer de vilja samarbeta med dig igen. Om ett företag vill samarbeta med t ex en tävling – gör reklam för tävlingen även utöver inlägget och genomför allt som du och företaget kommit överens om. Ta lika mycket ansvar som du gör på ditt vanliga jobb. När du kommit igång med detta kommer resten rulla på av sig själv.

Försök också att fatta smarta beslut. Kopplar du t ex ett instagram-konto till din blogg – se då till att huvuddelen av bilderna faktiskt relaterar till bloggen. Det ser kanske inte så bra ut om du laddar upp massa bilder på drinkar eller fester och dylikt där, förutsatt att du tänker affärsmässigt alltså.

Jag tror även att det är väldigt viktigt att ha en tydlig profil och med det menar jag inte bloggsammanfattning utan snarare vem du som driver bloggen är och vad du står för. Varför ska företagen välja att samarbeta med just dig? Vad kan du erbjuda som ingen annan gör lika bra?

 

 

Hur har då jag gjort? Jag har blivit hittad. Just för att mitt mål aldrig har varit att tjäna pengar eller få produkter genom bloggen så jag har heller aldrig efterfrågat samarbeten, skrivuppdrag ect och blev därför både chockad och förvånad över de första förfrågningarna. Jag förstod ingenting, trodde det bara var de stora modebloggarna som blev erbjudna sådana deals. Nu har jag vant mig. 😉 Jag har även höjt mitt bloggvärde i mitt eget huvud, jag har en mycket välbesökt och känd blogg inom hundvärlden – varför skulle jag inte vara värd att samarbeta med? Ungefär så började mina tankar gå och i och med det har det blivit lättare att ställa egna villkor och värdera mitt arbete. Som följd av detta har jag på senare tid börjat känna att jag både kan och vill utveckla bloggen ytterligare.

Jag tror att jag blivit hittad av företag på grund av att andra människor gillat bloggen; jag har t ex haft turen att bli utvald att hamna på flera toppblogg-listor inom kategorin ”hund”, sådant gör ju att det är ännu lättare att bli hittad, både av företag och av nya läsare. Men det räcker ju inte utan man måste leverera och det är just det som jag försöker göra med mina inlägg. För mig har min profil alltid varit väldigt viktig; jag har alltid försökt vara ärlig. Och DET är något som särskiljer mig från många andra bloggare. Min blogg är inte och har aldrig varit en rosa påhittad fluffblogg där hundarna alltid vinner tävlingar (eller har väldigt goda anledningar till att inte vinna) och aldrig stjäl mat från bordet eller är olydiga; det är inte min stil. I min blogg får ni vara med om allt, the good, the bad and the ugly. Ni har fått följa oss genom framgångar och motgångar, genom hälsa och sjukdom och just det har varit viktigt för mig – att ni läsare har fått vara med. På så sätt har jag byggt upp ett förtroende mellan er läsare och mig (inbillar jag mig iaf) och det gör att jag tror och hoppas att ni läsare vet att jag är ärlig när jag skriver om något eller rekommenderar er något, oavsett om det är en företagstjänst, en produkt eller kanske bara tips på bra kennlar.

Jag anser att det är min profil; ärlighet. Och jag tror att man måste vårda sin profil. Därför har jag tackat nej till en hel del erbjudanden av olika anledningar; produkter/tjänster som jag inte velat skriva om pga tidigare erfarenheter, produkter/tjänster som inte passar bloggen (för ni är väl inte så intresserade av att läsa om smink eller godis va? 😉 ) eller produkter/tjänster som jag helt enkelt inte har trott på och därför inte heller velat rekommendera vidare. Jag vet att det finns folk som tycker det är dumt och som sagt till mig att jag är korkad som inte tackar ja till allt – men jag tycker det är mer korkat att rekommendera dåliga produkter eller tjänster och därmed mista mina läsares förtroende.

Jag är dock den första att erkänna att jag även tackat nej till erbjudanden som jag idag ångrar, just för att jag tackade nej på grund av naivitet eller dålig självkänsla gällande bloggen. Vissa erbjudanden kändes ”för stora” för mig och som att jag inte förtjänade dem. Det kan jag grimasera lite åt idag… Men men, livet är fullt av läxor. Förhoppningsvis får jag fler sådana erbjudanden i framtiden.
Framöver ska jag försöka vara lite mer aktiv gällande samarbeten och kanske även titta på att skaffa sponsorer eller kontakta företag som tidigare erbjudit mig sådant. Men jag tänker aldrig låta sådant överta bloggen eller låta mina hundars vardagsberättelser stå i skuggan. Exxa, Lova och nu Pol har alltid varit bloggens huvudpersoner och bloggens själ och så ska de få förbli.

 
Att tjäna pengar och få produkter genom bloggen är en kul och underbar sak men det är hundarna som är det viktigaste i min värld.

 

 

3 reaktioner på ”Läsarfråga: Det här med att få en stor blogg.

  1. Intressant inlägg. Jag håller med i det mesta men vill tillägga att man skall runt och kommentera andras bloggar och vara aktiv på div forum för att dra trafik.

    Det finns en riktigt bra bok som jag kan rekommendera. ‘Digitalt entrepenörsskap’. Om ni söker på Google ‘digitalt entreprenörskap + mattisblogg’ så hittar ni mer om boken. Den är skriven av två tjejer som kan detta ämne riktigt bra.
    // Matti i Jokkmokk

  2. Sara

    Jättebra inlägg tycker jag, du är väldigt smart, jag tror det är därför din blogg blivit så stor. Du skriver liksom inga bullshit inlägg, det märks att det är genomtänkt. Men man kan ändå känna ditt hjärta bakom om du förstår vad jag menar =) Kram!

  3. Rebecca och Åska

    Bra inlägg som alltid Jennie! Jag är en sån där osynlig läsare som ofta är inne och snokar men aldrig lämnar några spår men nu kände jag att jag ville göra det. Jag har följt dig och Exxa i flera år och har alltid älskat din blogg, jag tycker du skriver väldigt bra och håller med om att du är väldigt ärlig. Jag kan irritera mig på andra hundbloggar där hundar plötsligt försvinner men ingen säger var och vad som hänt, samma sak med sjukdomar där man aldrig får veta vad som hänt eller på tävlingar där hundarna mirakulöst fick 5 bajsstopp mitt i skogen, annars skulle de vunnit för de var ju i så otroligt bra form.. Väldigt irriterande för man är ju inte dum. Men sånt ser jag aldrig i din blogg och jag beundrar dig för att du är ärlig och vågade berätta om Exxas cancer osv. Starkt gjort. Fortsätt skriva som du gör och låt oss läsare få följa dig och de nya vovvarna! Stort grattis också till lilla Pol! Kram från Rebecca och Åska!

Kommentera

