Hur valpen Shejrix Poledra blev vår lilla Pol.

Som många av er vet har jag och Johan planerat att skaffa valp till hösten. Lovas uppfödare Sofia skulle ta en kull efter sin tik Frosta, en tik som jag har gillat och haft ögonen på sedan dagen hon föddes. Och eftersom vi är så oerhört nöjda med Lova, både utseendemässigt, dragmässigt och personlighetsmässigt, kändes det helt naturligt att ”paxa” en tik där. Men universum ville annorlunda och Frosta löpte inte… Och tankarna kom; ”vad ska vi göra nu?”. Vi var så inställda på att resa tillsammans under hösten, skaffa valp och sedan fokusera på att antingen köpa hus eller bygga hus nästa år, nyheten om det uteblivna löpet ändrade allt för vi var rörande överens om att vi inte orkar med både renovering/husbygge, vanliga jobb, Lova OCH valp samtidigt nästa år.

 

Och så hörde Exxas uppfödare Sofia (ja, båda uppfödarna heter Sofia, mycket förvirrande) av sig och berättade om sin kull på 10 (!!) valpar och jag sa som det var, att jag inte ens hade tittat på några bilder för att jag ju varit fullt inställd på att få en valp efter Frosta. Men så tittade jag… och där var ju Pol. Den lilla snöprinsessan som hade en blick som gick rätt in i hjärtat. Oh-oh… Inte som planerat alls. Jag visade såklart Johan och han kände precis som jag, att det var något speciellt med lilla Pol. Skulle vi ha någon så var det Pol, inte på grund av färgen (att båda våra hundar är vita spelar ingen roll för oss) utan mer pga uttrycket som påminde så om Lova som liten, blicken, utstrålningen… Det var något där som kändes rätt, redan på bild.

 

Under veckorna som följde så pratade vi om Pol hemma en stund varje dag. Och mitt hjärta var halvvägs med; hade det varit upp till mig så hade det varit solklart direkt. Men för mig var det oerhört viktigt att det skulle vara ett gemensamt beslut, att Pol skulle vara VÅR hund ända från början. Jag har sett hur det kan gå när tjejer övertalar sina pojkvänner att skaffa hund, barn också för den delen, och det blir sällan bra. Så jag kände att beslutet skulle komma från Johan, utan påtryckning från mig.

 

Veckorna gick, Pol var inte leveransklar då Sofia ville få upp henne lite mer i vikt först (blir det 10 valpar samtidigt så är det såklart naturligt att de är lite mindre än ”normalt”). Och så en dag, under en promenad, så säger Johan ”säg till Sofia att vi vill köpa henne” och sagt blev gjort :-). Sedan gick allt fort, vid 10 veckor blev Pol leveransklar och hon och systern Prala blev nedskjutsade från Östersund till Kolbäck där Annika (Pralas ägare) hämtade båda tjejerna och brummade vidare till Vaggeryd där vi sedan hämtade Pol några dagar senare.

 

Det var en väldigt speciell resa, vi var båda nervösa och glada om vartannat. För min del kändes det så bra att Johan skulle få uppleva allt detta från första början. Vi var ju inte tillsammans när jag skaffade Lova, även om vi båda två visste att det skulle bli så. Tanken var att Johan skulle ha åkt med upp till Ylwa för att hämta Lova men när datumet spikades kunde inte Johan då han hade lovat bort sina tjänster som snickare till en vän som behövde hjälp och därför åkte jag upp själv och hämtade henne. Sedan blev vi tillsammans några veckor senare och Johan kastade sig in i hundarnas liv med liv och lust men han missade ju början, den där allra första tiden med Lova. Och därför var jag så glad för hans skull nu, att han fick vara med på resan ända från början den här gången, att han fick vara med och välja valp, gå och vänta, åka och hämta, få prägla sig på Pol från dag 1. Och oj vad det värmer hjärtat att se mannen man älskar sitta på en trappa och gosa med en ny familjemedlem…! ❤

 

11892106_10153482430599477_1847892718935381189_n
(Mobilbild på Johan och Pol / Cellphonepic of Johan and Pol).

 

Om var jag inte helsåld tidigare så blev jag det första gången jag såg Pol och fick lyfta upp henne i famnen där hon överöste mig med pussar. Jag släppte rätt snart ner henne igen, efter att ha känt bandet och lyssnat på hjärtat som sa ”japp, helt rätt”. Det räckte för mig, det var allt jag ville veta. Magiskt!
Vi spenderade eftermiddagen och kvällen hos Annika där Pol och Lova fick bekanta sig med varandra. Lova var väl inte överförtjust i Pol men verkade inte ha något emot henne heller och ville gärna hälsa och leka. Dock tog vi det väldigt lugnt, gick på en promenad med båda valparna och Lova och lät hela processen ske väldigt lugnt och naturligt. Vi blev bjudna på supergod paj och Annika badade Pol (som var mer gråbrun än cremevit) innan det var dags att brumma hem. Då gick det upp för Lova att det lilla kräket skulle följa med… Hundarna fick dela bur och Pol la sig ner direkt och somnade medan Lova satt uppe en stund och kastade arga blickar på mig där jag satt i baksätet för att hålla koll på tjejerna. ”Ska jag behöva dela min bur med det där lilla äcklet” sa blicken. Men till slut la hon sig ner och Pol gottade in sig mellan Lova och dynan och sedan stensov tjejerna fram till Mölnlycke där vi stannade för en liten kisspaus.

 

039copy
(IGAIS-Annika och Pols syster Prala / IGAIS-Annika with Pols sister Prala).

 

Väl hemma rastade vi tjejerna direkt och Pol fick gå husesyn. Hon är min första valp som inte har pipit något i sitt nya hem. Hon traskade runt som om det var självklart. Tjejerna fick mat (precis som storasyster Lova så är Pol ett riktigt matvrak) och sedan rastade vi igen innan vi stupade i säng. Det var Pols första upplevelse av säng och duntäcke och jag kan berätta att hon låg och gned sig och stönade och grymtade om vartannat en liten stund innan hon somnade mellan sin nya husse och matte och med storasyster nere vid fotändan. 🙂

 

Fortsättning följer men som alla som har haft valp vet så är det inte så lätt att få sitta och blogga ifred… 😉

 

003copy2
(Pol busar med sin syster Prala / Pol is playing with her sister Prala).

 

 

2 reaktioner på ”Hur valpen Shejrix Poledra blev vår lilla Pol.

Kommentera

