En djungel av fästingmedel + bröllopshelg.

Nu är snart sommaren här och det är förstås underbart på alla sätt med ett litet undantag… de där äckliga fästingarna! Jag hatar verkligen fästingar och får panik under någon sekund när jag ser en, min första instinkt är att backa och skrika. Men det går ju inte för då vinner de små asen…
Inte nog med att de är äckliga, de är dessutom farliga. De flesta tänker nog på Borrelia när de hör ordet fästing men tyvärr kan de ge våra fyrfota vänner (och oss!) fler sjukdomar än så. Här är några skäl till att frukta fästingar:

 

* Borrelia – en bakteriell infektionssjukdom som hunden kan få via ett fästingbett. Symptom uppstår ofta 4-6 veckor efter bettet men det kan även dröja flera månader varför det kan vara svårt att diagnostisera sjukdomen. Symptom på Borrelia kan vara trötthet, feber, minskad aptit, hälta och inflammation i lederna. Senare kan hundens inre organ angripas vilket påverkar hjärta, lever, njurar och nerver. Sjukdomen behandlas med antibiotika och många hundar blir friska från sjukdomen, dock inte alla.

 

* Analplasma – samma smittoförlopp som Borrelia, symptom märks av efter 1-2 veckor. Symptomen är ospecifika men innefattar oftast feber, sänkt allmäntillstånd, minskad aptit, stelhet, smärta i kroppen och tarmproblem. En del hundar påverkas även neurologiskt och blir vingliga samt får nedsatt immunförsvar. Analplasma behandlas med antibiotika men vissa hundar får kronisk analplasma vilket innebär att infektionen kan blossa upp igen och igen.

 

*TBE – en virusinfektion som fås genom fästingbett. Hunden får feber, kräks och blir stel i nacken. Vissa hundar får även kraftig huvudvärk och sjukdomen kan orsaka hjärnhinneinflammation. Det finns ingen specifik behandling utöver understödjande behandling vilket gör att sjukdomen ses som mycket allvarlig.

 

Dessa sjukdomar gör att det inte finns någon ursäkt som hundägare att inte använda något slags fästingmedel. Problemet är att detta med fästingmedel är en stor djungel.
Under Exxas första år använde jag Frontline, alltså gift som droppas i hundens nacke. Det fungerade mycket bra, det ska jag inte förneka, men jag hade alltid en oroskänsla i magen pga medlets ingredienser. Jag bytte sedan till bärnstenshalsband (som inte fungerade alls) och sedan till ett hemmakok som jag ganska korrekt döpte till ”vitlöksvatten”. Det sprayade jag på Exxa innan vi skulle ut i skog och mark och det funkade ganska bra, tror hon fick 2-3 fästingar per sommar. Problemet är ju att de få fästingar som sätter sig fast fortfarande kan smitta hunden om de inte snabbt plockas bort vilket gör att skyddet ändå inte blir fullgott.
Jag pratade med Exxas onkolog om detta under ett besök och fick då veta att det finns forskning som tyder på att Frontline (och liknande) är cancerframkallande. Nu tror jag inte att det var detta som gjorde att Exxa fick Lymfom men jag minns att jag kände mig lättad över att jag flera år innan hade slutat använda det.

 

Jag har blivit väldigt medveten om ingredienser efter Exxas sjukdom, konstigt vore väl annars, och därför vill jag gärna använda så giftfria fästingmedel som möjligt. Samtidigt vill jag inte riskera fästingsjukdomar då jag har flera vänner som fått säga farväl till sina hundar pga sådana sjukdomar, det är inte värt det. Så för mig har det känts viktigt att hitta en mellanväg som känns bekväm för mig. Och i år har valet fallit på Bravecto.
Efter att ha pratat med två veterinärer och slängt ut några frågetrådar på Facebook kändes det faktiskt som ett ganska självklart val. Bravecto har funnits ett år på den svenska marknaden och ca 3 miljoner hundar har hittills prövat medlet med oerhört gott resultat. Ingredienserna är milda mot kroppen och biverkningarna är få, den mest kända är kortvariga magproblem. Användningen är enkel, medlet kommer som en tuggtablett som ska tas var tredje månad för fullgott skydd.

 

Lova fick sin dos i förrgår. Tabletten käkade hon glatt som om den vore godis. Dock misstänkte jag att hon skulle känna av biverkningen i och med att Lova alltid haft en mage som är känslig för förändringar. Och mycket riktigt, på kvällspromenaden när hon skulle göra nr 2 så kom en rejäl fis som fick både oss och henne att hoppa till och sedan var hon lite lös i magen. Detta ska dock vara en sällsynt biverkning och redan igår var Lovas mage betydligt bättre.

 

I torsdags gick också SPHK Ånnaboda av stapeln men jag ställde in vår resa i sista minuten. Jag lider av rejäla stress-symptom just nu och måste sätta min egen hälsa först så att det inte blir ännu värre. 4 timmar enkel resa i bilen när hela världen snurrar är inte något jag vill utsätta mig för just nu. Himla tråkigt men ändå ett ganska lätt val. Idag ska vi dessutom brumma ner till Karlskrona för att gå på bröllop (våra vänner Markus och Gabriella gifter sig) och jag ville spara min energi till detta. Det kommer fler utställningar. Under bröllopet ska Lova bo på samma pensionat som förra gången med skillnaden att denna gäng är också kompisen Coster där. Känner jag tjejerna rätt kommer de vara helt slut när vi hämtar hem dem i morgon… 🙂 Trevlig helg alla fina läsare!

 

248copy copy2
(Loinki-Lova på utflykt)

 

 

2 reaktioner på ”En djungel av fästingmedel + bröllopshelg.

  1. härlig bild! tycker också det är jättesvårt med fästingmedel…vi har kört frontline tidigare och det har fungerat, men som du säger så känns det inte helt bra… Tror vi kommer att köra scalibor, men har inte bestämt än…

Kommentera

