Idioter finns även bland hundägare.

Först; vilka fina läsare jag har! Tack för alla kommentarer och tack för att ni är så många som fortsätter att titta in varje dag trots min ofrivilliga bloggpaus pga sjukdom. Ni är bäst!

 

Nu till det som inlägget skulle handla om; häromkvällen var husse iväg på svensexa och Lova och jag hade en lugn dag hemma. Vi hade varit iväg på galejs dagarna före också och jag såg därför fram emot en myspysdag med min plutt. På kvällen gick vi en lång promenad genom ”stan” och det var verkligen en fantastisk kväll med sol, blå himmel och vitsippor överallt, vet inte vem av oss som njöt mest. Efter ungefär 1.5 timme vände vi hemåt och gick en ny väg hem, det är ju alltid kul att utforska nya ställen eller hur?
Nej.

 

Lova och jag gick genom ett bostadsområde med hus på båda sidorna om promenadvägen och plötsligt hör jag ett explosivt ljud, sekunden senare kommer en stor bulldogg utspringande från sin icke-inhägnade trädgård och kommer mot mig och Lova med blottade hundtänder och vilt uppspärrade ögon. Det är svårt att beskriva vad man känner under den där sekunden som det tar hjärnan att processa situationen och alla reagerar nog olika men jag blir väldigt instinktiv. Det enda jag kan tänka är att det inte får hända Lova något.

 

På något sätt lyckas jag fösa in Lova bakom mig och precis när bulldoggen har nått fram till oss får jag upp min fot. Hunden biter tag i min sko och jag sliter loss den för att sedan sparka till med foten mot hunden, hårt. Jag tror att jag träffar den vid sidan av bröstkorgen men jag är inte säker. Hunden flyger bakåt men landar på alla fyra någon meter bort, den ser plötsligt mer förvånad än arg ut men uttrycket byts fort ut igen och än en gång morrar den och blottar sina huggtänder mot oss. Jag gör samma sak, blåser upp min överkropp, blottar mina tänder och gör varnande morrljud, jag går inte fram mot den men jag viker inte heller med blicken eller flyttar mig från min plats, jag vill att hunden ska känna att han/hon har mött sin överman. Efter några sekunder (tror jag) börjar hunden att backa, den morrar fortfarande men visar att den ger sig.
Plötsligt kommer en kvinna utspringande från sin altan och skriker till mig att jag ”ska ge fan i hennes hund”. Stort misstag. Jag är fortfarande i fight-mode men jag tappar sällan talets gåva, inte heller den här gången. Jag informerar henne om vad som har hänt, att det finns en lag om koppeltvång i bostadsområden i Sverige och att jag härifrån kan se att hennes trädgård inte är inhägnad. Jag upplyser henne även om att jag kommer att polisanmäla henne om hon inte hägnar in sin trädgård och om hon inte får ordning på sin hunds aggressivitet. Kvinnan fortsätter att skrika på mig, hennes röst går upp i falsett till den grad att jag inte ens hör vad hon säger och hon tar tag om hundens nackskinn och sliter med sig den in i trädgården igen.

 

Lova står fortfarande bakom mig, jag känner henne mot baksidan av mina ben men hon verkar mer förbryllad än rädd. Jag lockar med henne och vi fortsätter att promenera som om inget har hänt, går in i skogen som jag vet leder oss hem. Väl inne i skogen stannar vi, mina ben börjar skaka och jag sätter mig på huk och känner hur adrenalinet lämnar kroppen. Lova kommer fram till mig och snosar mig i ansiktet, hennes morrhår kittlas och jag börjar skratta och ger henne en rejäl kram. Vi är båda oskadda och det är det viktigaste.
För min del så är detta inte första gången jag har fått försvara min hund mot andra. Exxa och jag var med om samma sak några gånger under åren och som tur var så gick det alltid bra för vår del, precis som nu. För mig är det självklart att försvara min hund, jag tänker inte ens utan gör det bara, som en vild djurmamma. Och jag anser att man har rätt att göra det och att man SKA göra det, jag vet att Exxa eller Lova hade försvarat mig vid fara och varför ska jag då inte göra samma sak för dem? Familjer håller ihop. ❤

 

Jag kan dock inte låta bli att irritera mig på vissa hundägare. Hur svårt ska det vara att sätta staket runt trädgården om hunden ska gå lös där?! Hur svårt är det att ta sitt ansvar inför andra hundar (och barn!!) och använda munkorg på sin hund om man vet att den är aggressiv alt. jobba med hundens problematik tillsammans med en duktig hundinstruktör?! Det finns mycket saker man kan göra själv om man bara intresserar sig för sin hunds (och andra hundar och människors) välbefinnande. Men det kräver ju att man tänker lite…
Jag tycker också att man måste reagera för annars kvarstår problemet. Hur ofta hör man inte om hundar som blir ihjälbitna av andra hundar, jag läste på Facebook så sent som igår om en ljuvlig liten svart hund som blev attackerad av en kamphund framför sin mattes ögon, hunden dog sedan på undersökningsbordet hos veterinären… 😦 Och för vad? Jo för att en dum och lat hundägare inte orkar jobba med sin hunds problematik och inte heller orkar sätta på en munkorg under promenader. Är inte ett hundliv värt mer än så?!
Min första tanke var att varna kvinnan och ge henne en chans. Men då jag skrev om händelsen på min Facebook och fick massa fin respons och kloka råd av vänner så jag har nu bestämt för mig att anmäla kvinnan. Kanske leder det inte till något, jag vet inte vilken prio sådana ärenden har. Men då kan iaf jag känna att jag har gjort det jag kan och är vi fler som tänker så… ja, då sätts nog en boll i rullning.

 

11127877_10153155985689477_4270611233002743765_n
(Mobilbild; Lova på promenad med matte)

 

10404379_10153162532074477_7205144185919879535_n
(Mobilbild; Lova hjälper matte att plantera blommor på balkongen. Och med hjälper till så menar jag är i vägen…)

 

 

6 reaktioner på ”Idioter finns även bland hundägare.

  1. Bra gjort av dig. Jag hade gjort samma sak. Min hund är mitt allt.
    Jag tycker absolut du ska polisanmäla och även om det ej leder till något så kommer kvinnan förhoppningsvis tänka till lite när brevet med anmälan landar i hennes brevlåda

  2. jag och Lingon var med om samma sak i fredags 😦 men tyvärr hade vi inte sån tur så Lingon blev påhoppad 😦 så jäkla förbannad jag var på ägaren som ville få det till att det var mitt fel. För det var ju som småbarn i sandlådan som behövde göra upp…

  3. Jag hade gjort precis samma sak som du. Varje gång en lösspringande hund kommer emot mig och mina samlar jag ihop mina två, men ägaren till den lösspringande hunden verkar inte bry sig ett dugg. Häromdan kom det en liten luddig svart sak fram under promenaden, jag hade koll på mina men ägaren tog inte ens tillbaka sin hund när de passerade, TROTS att den stod enbart 1-2 meter ifrån mig. Idioti!! Nu var den inte fientlig, men jag tycker det är så fruktansvärt dålig stil att inte ha koll på sin hund. Blir förbannad, mållös.

    Bra gjort av dig att polisanmäla, det gjorde du rätt i!

  4. Sofia

    Verkligen supermysig blogg du har, den ska följas!

    Var med om att min ”låne-hund” blev påhoppad när vi skulle gå en promenad av grannens odjur. Vi kom bara några meter från porten innan den kom i fullfart och hoppade på. Jag han tyvärr inte tänka lika snabbt som du verkar ha gjort och är besviken på mig själv för att inte kunnat förhindra händelsen. Skällde iaf ut ägaren efteråt som dessutom har munkorgstvång på den och drog upp bland annat koppeltvång men får bara till svars ”jag hade ju koppel på”, *fnys* bullshit.

    Polisanmälde händelsen och nu för någon dag sen ringde polisen och berättade den andra hundägarens sida. Tydligen var det min hund som gjorde ett utfall mot hans hund och hans hund vred på huvudet och kom då loss.

    Blir så JÄKLA besviken på vissa hundägare och deras syn att se på hundar. Kan man inte sköta hunden och ge den rätt stimulans ska man inte ha hund. Att vissa ägare misslyckas med sin hund ger inte bara hundägare en anledning till att vara oroliga utan även barnföräldrar och personer på gatan. Man kan aldrig förlita sig på att en hundägare lyckats med sin hund för helt plötsligt träffar man på en som inte har och då är olyckan framme.

    Sorry för en lång kommentar men är bara så otroligt less på vissa hundmänniskor. Lycka till med Lova och ev. framtida hundar. Glad midsommar!

  5. Min Nanook var inte enkel när jag tog över honom vid 1,5 års ålder. Efter ett antal flygturer då han skulle fram till andra hundar tog jag dock hjälp och under tiden jag tränade så satte jag på munkorg på varje promenad. Det fick han ha under någon månad för att jag skulle känna mig säkrare, både för hans egen och andra hundars skull. Nu var det längesedan vi plockade av munkorgen men jag skulle aldrig ha honom lös och jag är SÅ trött på lösa hundar som kommer fram! Någon har kanske läst mina blogginlägg (kolla gärna nanookthemalamute.blogspot.se) om vad som hände för två månader sedan då vi också blev påhoppade av en lös hund på promenaden och jag blev biten i benet. Hundägaren påstår att det säkert var min hund som bet och inte hans och det blev inget åtal trots min anmälan, pga. att ord står mot ord… Det är tydligen fritt fram att ha hunden lös och ha så dålig koll att den kan bita både hundar och människor utan att något händer, det är bara att hävda att ord står mot ord… Fy! Det är väl självklart kan man tycka att man tar sitt ansvar!?? Men icke sa nicke, det är långt ifrån självklart för alla tyvärr…

Kommentera

