Läsarfråga om Lovas framtid.

”Hej! Jag är en trogen läsare som har följt din blogg i många år även om jag inte brukar kommentera. Jag tyckte det var väldigt ledsamt att läsa om Exxa och förstår att du saknar henne. Jag är väldigt glad för att du har Lova och tycker det är kul att få följa ännu en viljestark huskyprinsessa och hennes väg. 🙂 Jag är lite nyfiken på vad du har för mål med Lova? Med Exxa upplevde jag att det var så tydligt, det var dragtävlingar, agilitytävlingar, utställningstävlingar och så vidare men hur går dina tankar gällande Lova och hennes framtid? Soliga hälsningar från Madrid! / Jennifer”

 

Svar: Väldigt bra fråga faktiskt! Du har alldeles rätt i att Exxas väg på många sätt var tydligare än vad Lovas väg har varit. Med Exxa var allting så enkelt, det var hon och jag och jag hade siktet på framgång. Jag ville tävla, jag ville vinna, jag ville göra ett namn för oss – och det hände ju också. Vi hade stor framgång och Exxa blev känd inom hundvärlden, livet var bra och vi badade i solsken – tills livet tvingade ut oss i skuggan där solstrålarna inte längre kunde nå oss. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är farligt att planera för mycket – för livet kommer i vägen för oss alla, på ett eller annat sätt. Hur mycket vi än vill så styr vi inte över sjukdom, död, olyckor och universums kurvbollar. Och ingen blir skonad, det enda som skiljer är när och hur.

 
Lova har på många sätt stått i Exxas skugga. Tid för träning har istället fått läggas på Exxas hälsa. Energi att träna har istället fått läggas på att överhuvudtaget orka leva vidare efter att Exxa försvann. Självklart är det inte rättvist mot Lova men det är så som det har blivit. Jag har lärt mig att spela med de korten som jag har. Dock är Lova precis lika älskad som Exxa. ❤

 
Självklart så har Lova fått aktivering och träning, Johan tog en stor del av det ansvaret efter att Exxa försvann och sedan har vi hjälpts åt. Lova har därför fått en noggrann grund att stå på, vi har stött och blött kommandon, framåtsug, ignorera distraktioner från andra hundar osv men vi har också blivit kvar där, vi har inte kommit vidare och börjat tävla. Med Exxa kände jag någon slags hets att komma igång med det, med Lova har varken tiden eller energin funnits där. Och på något sätt så känns det ändå okej. För mig är det viktigaste att Lova får dragträna, får aktiveras, får lydnadsträning, får busa i rastgården – att hon mår bra. Tävlingar, priser, meritering osv är inte längre lika viktigt och det är en läxa som Exxa lärde mig när hon blev sjuk. Under de här åren har jag lärt mig hur viktigt det är att ta vara på varje dag, på alla ögonblick – för man vet aldrig vilket minne som blir det sista.

 
Jag tror personligen att tävlingar inte betyder ett skvatt för hundar, utöver det faktum att det är en spännande miljö. Jag tror inte att Lova mår ett dugg dåligt över att hon ännu inte har tävlat, jag tror att så länge som hon får den stimulans som hon behöver så är hon nöjd med det. Jag vill verkligen betona att Lova inte är en soffhund, hon tränas flera gånger i veckan och är en glad och tillfreds hund på alla sätt, även om hon ännu inte givits tillfälle att visa framfötterna i tävlingssammanhang. Mål och framtidsplaner är snarare något som vi mäniskor håller på med. Och självklart har jag mål gällande Lova.

 
Jag vill hitta en regelbundenhet i vår dragträning och jag vill tävla, inte längre för att nödvändigtvis vinna utan för att det är en bra erfarenhet och för att det är roligt att sammanstråla med mina vänner, bo i stugor tillsammans, få spendera tid ihop och peppa varandra, prata om våra hundar, utbyta erfarenheter osv. Får Lova chans att bli meriterad på snö vore det fantastiskt kul men det är inget måste. Mina mål över lag är mer övergripande nu, för mig är det viktigast att Lova är glad och mår bra, att hon känner sig älskad och att hon är en del av familjen. Tävlingar, utställningar osv ser jag mer som en bonus men självklart är planen att ni ska få se oss på tävlingsbanan framöver. I höst smäller det! 🙂

 

147copy
(Bobbo-Lova)

 

En reaktion på ”Läsarfråga om Lovas framtid.

Kommentera

