Att fota hundar…

… är verkligen inte det lättaste. Jag får många frågor om detta och ska villigt erkänna att jag absolut inte är någon expert. Jag var under en tid ganska duktig på det om jag får säga det själv då jag dels kunde min kamera (väldigt viktigt) men också för att jag då verkligen brann för att fota (ännu viktigare!). När Exxa blev sjuk försvann min lust totalt och jag kämpar fortfarande för att få tillbaka den till samma nivå som tidigare. Och tyvärr är jag inte ens i närheten, iaf inte i dagsläget. Men jag har goda förhoppningar om att det kommer och jag är villig att låta det ta tid. Detta är dessutom inte en fotoblogg, detta är en hundblogg där ägaren råkar vara en kameranazist. Stor skillnad. Är det enbart perfekta bilder man är ute efter finns det bättre hundbloggar än denna. 🙂

 

Nu har jag till råga på allt en avancerad proffs-kamera som jag inte kan överhuvudtaget utöver några funktioner och detta påverkar såklart resultatet. Med hundar har du dessutom bara en chans, trycker du för sent är ögonblicket borta och det kommer inte tillbaka. Nedan har du två exempel på hur det blir när min tajming är lite off – hade jag tryckt någon hundradels sekund senare samt flyttat mig lite till vänster så hade jag fått två coola bilder, nu var jag istället för ivrig och fick två helknasiga bilder! 🙂 Men faktiskt så tycker inte jag att alla bilder måste vara perfekta, det finns en charm i det ofullständiga också.

 
138copy2
(Lova chockar Tyra med en snabb sväng…)

 

139copy2
(… och håller på att fälla henne i förbifarten!)

 

 

Mina bästa tips är:
1. Fota mycket! Ju mer du fotar desto mer lär du dig din kamera och desto bättre bilder får du (jag borde följa mitt eget råd här, det ingick en utbildning med kameraköpet…)
2. Acceptera att omständigheterna påverkar. Jag vet inte hur många av mina bilder som i mitt tycke blivit förstörda pga en solstråle som letat sig fram just när jag ska fota eller pga att någon annan hund/människa råkat blocka mitt motiv precis i ögonblicket eller pga att hunden har uppmärksammat något annan just som jag ska ta den där porträttbilden. Shit happens helt enkelt.
3. Experimentera. Hitta dina favoritvinklar, hitta din stil gällande ljus, färger, bakgrunder osv och utnyttja det.
4. Lär av dina misstag. Gör om och prova något annat.
5. Inse att det krävs många dåliga bilder för att få en bra bild. Fråga vilken yrkesverksam fotograf som helst, de är absolut inte nöjda med alla sina bilder! Har du någon fotograf som du följer på t ex facebook så kan jag lova att för varje bild som personen lägger upp så finns det 20 bilder som du aldrig kommer att få se eftersom de inte blev som fotografen ville.
6. Kanske den viktigaste punkten av dem alla; bryt reglerna. Inom foto finns massa regler om komposition, färger, vinklar osv men det är inte de här sakerna som gör en bra bild. Det är känslan bakom bilden som gör en bra bild. Det är bildens själ, motivet som fångar ditt intresse och lyckas behålla det. Så var en rebell, det kommer att löna sig.

 

 

075copy
(En av mina älsklingsbilder på Lova, helt oretuscherad. Dessutom helt oplanerad eftersom jag egentligen skulle ta en bild på Lova när hon satt framför ruinen – men så dök några turister upp längre bort, Lova blev nyfiken och stod upp i ca 2 sek och jag hann ta den här. Sittbilderna blev bra, den här ståbilden blev fantastisk. Planerar att göra om denna till en tavla men då ska jag först retuschera bort halsbandet och flexikopplet tror jag samt eventuellt – om det gör bilden ännu bättre, vet inte än – lägga på en gul ton för att imitera solljus.)

 

 

392copy
(En av mina älsklingsbilder på Exxa, helt oretuscherad. Många undviker att fota snöbilder bara för att det är svårt att få till rätt inställningar ((blir snön blå t ex har du fel inställning på din kamera)) men jag älskar att fota snö. På flera sätt är den här bilden ”fel”, Exxa har t ex inte öronen framåt och den ”borde” vara tagen mer inzoomad samt ev i en rakare vinkel – men jag älskar den precis som den är och fick jag chansen att ta om den skulle jag inte ändra på något. Jag älskar att se hur glad hon var, hur fri hon kände sig, hur snabbt hon sprang… I mitt tycke är det den perfekta rebell-bilden!)

 

 

3 reaktioner på ”Att fota hundar…

  1. Sara

    Jag tycker du är superduktig på att fotografera hundar, du är för blygsam! Du kanske fotograferade mer innan men du är fortfarande lika duktig tycker jag när du lägger upp nya bilder. Jag ser gärna några nya porträttbilder på Lova, tycker hon är så fin. En vit liten prinsessa =) Sluta vara så blygsam Jennie! Kram

  2. du är jätteduktig och bra tips! sen kan jag inte låta bli att grubbla över vilket objektiv jag ska ha…några tips på bra objektiv? Jag är ju inte gjord av pengar dessvärre så ska ju vara överkomligt.. finns så himla många objektiv, så tycker det är så himla svårt 🙂

Kommentera

