Helgens dragträning och rastgårdsbus.

I lördags fm packade vi drag-grejerna och åkte till Lilla Delsjön efter ett tips genom en av drag-grupperna på facebook. Som jag skrivit tidigare så har Lovas dragträning verkligen blivit lidande under 2014 men nu har vi kommit igång och det känns väldigt bra!

 
Väl framme värmde vi upp Lova lite snabbt och sedan bar det iväg. Lova var väldigt fokuserad precis i starten men jag var lite seg med växlarna så vid första ”rycket” vände hon sig om och blängde på mig samtidigt som hon slet framåt, haha. Där får vi öva lite mer. Sedan flyttade hon dock fokus framåt igen och hade kvar det hela träningen igenom. Hon är snabb, vår lilla Lova, och samtidigt väldigt stark, vilket såklart genererar en jäkla fart rent ut sagt, jag satt bara på sadeln och njöt av att se henne jobba framför mig och hjärtat var lyckligt.

 
Då spåret var nytt för oss gjorde vi så att vi övade på ”vänd om” och körde tillbaka samma väg där husse (som fortfarande är cykellös, måste fixas!) väntade på oss. Vi passade även på att träna på att fortsätta framåt trots att Johan stod där, jag vill ju inte att Lova ska stanna för att hon ser honom, jag vill att hon ska stanna när jag säger åt henne att stanna. Tänk annars vad som skulle kunna hända, t ex att vi tävlar och Johan sitter längs spåret någonstans för att fota och Lova bara stannar mitt i alltihop… nej tack. Så jag manade på henne och hon kastade en snabb blick på Johan samtidigt som hon blåste förbi och sedan körde vi hela vägen till bilen, sista sträckan övade vi på ”sakta” och även det kommandot funkade fint, Lova gick ner från galopp till snabb trav och stannade lydigt precis framför bilen.

 
Jag hoppade av cykeln och sprang fram till Lova och berömde henne massor, hon fick en kram och blev rejält omklappad och hon stod där med lysande ögon och en glatt viftande svans och för en sekund högg det till i hjärtat för hon hade precis samma uttryck som Exxa brukade ha efter våra träningspass… Men jag lyckades omvandla den känslan till glädje istället och det kändes bra för det är ju faktiskt det jag ”ska” känna – det är lycka att ha en fin och frisk hund och det är lycka att precis ha genomfört ett oerhört lyckat dragpass tillsammans!
Vi värmde sedan ner genom en promenad tillsammans med Johan i skogen innan Lova fick vatten och blev avselad. Sedan packade vi in oss i bilen och åkte till nästa destination…

 

 

rastgården! Där mötte vi upp Johanna, Yvonne och deras flickor Tyra och Freja och tjejerna spenderade sedan ca 1.5 timmar med att springa, busa och leka. Tyra och Lova har ju träffats innan och kände igen varandra direkt, Freja var däremot en ny bekantskap för Lova och är av det mer försiktiga slaget, dock dröjde det inte länge innan även Freja var med i leken vilket såklart var kul att se.

 

 

103copy
(Tyra gör lekinvit åt Lova och bakom kommer Freja)

 

101copy
(Flickorna busar!)

 

096copy
(Lilla söta Freja som är en Shetland Sheepdog)

 

129copy
(Attack!)

 

130copy
(En målmedveten Lova närmar sig…)

 

131copy
(... och anfaller Tyra medan polisen Freja skäller där bak)

 

Jag måste ändå säga att Lova och Tyra är i en klass för sig, båda tjejerna leker vilt, hårt och utan regler och det är väl därför som de har så himla roligt tillsammans, lika bär och allt det där…

 

 

107copy
(Lova och Tyra – samma skrot och korn. I bakgrunden skymtar Johannas båda barn Simon och Elsa)

 

155copy
(Ha-HA!)

 

154copy
(Trötta flickor efter 1.5 timmars bus)

 

Väl hemma var Lova helt slut, hon tog med sin nuvarande favorit Mr Moose upp i soffan och somnade med huvudet på honom, så himla sött! Johan och jag kunde därför med gott samvete unna oss en biokväll på stan, kändes som att Lova knappt registrerade att vi gick… En trött husky är en lycklig husky! 🙂

 

11011640_10153067424064477_6806641720240864290_n
(Mobilbild på Lova och Mr Moose, Lova älskar honom – som ni kanske ser…)

 

 

2 reaktioner på ”Helgens dragträning och rastgårdsbus.

  1. Sara

    Härliga actionbilder som vanligt, jättefina var dem! Gott att ni har kommit igång med träningen, snart ser vi er i tävlingsspåret =) Kram!

  2. Åsa

    Hej! Fina bilder och Lova ser glad ut! Jag läste i tidigare inlägg att ni ska bygga hus och jag och min fästman går i samma tankar. Hur kom ni på att det var rätt beslut? Är ni som vi oroliga för pengarna? Det känns som att man kanske får mer för pengarna om man köper ett gammalt hus? Min fästman anser att det är värt mer pengar för att man får ett spillrans nytt hus och jag vet själv inte vad jag tycker, hur ska man tänka där? Jag tänker att köper man ett gammalt hus så kanske det finns fler hus som tillhör egendomen som man kan göra om till hundhus tex. Vi pendlar fram och tillbaka som du ser. Det känns lite otäckt också på marknaden nu med de här låga räntorna? Bostadsbubblan kommer väl spricka snart? Hur tänker ni? Kram Åsa och Timmie

Kommentera

