Drama, drama, drama…

Ja som rubriken antyder så hade vi ett rejält drama hemma häromkvällen.

 

Johan och jag går oftast ut gemensamt på en längre kvällspromenad med Lova men just denna kvällen behövde Johan duscha och Lova sa till att hon behövde ut asap så jag tog henne själv. Vi började gå igenom vårt bostadsområde för att komma ut på andra sidan då Lova plötsligt stannar och ser rejält intresserad ut, sekunden senare ser jag att hon plockar upp något från marken och börjar tugga. Jag flyger fram till henne, skriker åt henne att släppa, trycker in några fingrar i hennes mun och lyckas slita ut en del av de hon tuggar på; kött.

 

Jag vet inte om alla läsare känner till detta så jag förklarar lite snabbt; under 2014 fick Göteborgspolisen in en mängd anmälningar gällande hundar som antingen blivit sjuka eller som avlidit pga upphittat kött ute. Kött som någon rejält sjuk människa/sjuka människor förgiftat med antingen råttgift eller glykol eller som innehållit små spikar eller fiskekrokar. Det finns alltså någon/några därute som medvetet går och lägger ut detta med förhoppningen att så många hundar som möjligt ska dö en för tidig död. Jag hade samma morgon läst om ett nytt fall genom en länk på facebook.

 

Jag tokflippade, sprang hem med Lova, började panikgoogla på förgiftningar, symptom, vilka djursjukhus som hade öppet osv samtidigt som jag hade gråten i halsen. Hela min kropp skakade, den var lika spänd som en bågsträng och mina enda två tankar var ”Fan Jennie, varför gick du den vägen” och ”Det får inte hända Lova något också”. Tårarna forsade och Johan fick hantera en helt galen sambo, tur att han blir lugn när jag blir upprörd och tvärtom, det är en välsignelse när man lever tillsammans med någon!
Johan gick ut för att se om han kunde hitta samt undersöka köttet och jag googlade vidare, helt hysterisk, och blev rekommenderad av Agrias veterinär att avvakta lite tills Lova började uppvisa symptom. Johan kom strax tillbaka in, han hade hittat köttet och det var stekt vilket lugnade oss lite då stekt kött inte kan dra åt sig gift på samma sätt som rått kött kan. Han hittade heller inga spikar eller krokar i de bitarna som låg kvar. Detta samt rekommendationen gjorde att vi avvaktade att åka in till djursjukhuset, istället hade vi stenkoll på Lova natten igenom, hon sov dock gott och uppvisade inga symptom alls. Dagen därpå var det samma sak, hon var precis som vanligt och pigg och glad och då vågade jag äntligen släppa den där hemska rädslan och kunde acceptera att det nog bara var vanligt kött som kanske slitits ur en skräppåse av någon fågel eller dylikt (Hundar uppvisar förgiftningssymptom inom spannet 30 min – 12 timmar och på morgonen hade de 12 timmarna gått).

 

Efter den här händelsen insåg jag att jag blivit väldigt skadad av Exxas kamp och alla turer fram och tillbaka. Jag går direkt in i worst case scenario och tror att även Lova ska tas ifrån mig. Förhoppningsvis är jag inte ensam om att vara såhär galen, det måste ju finnas några mammor eller pappor därute som känner igen sig? Fingers crossed… 🙂

 

Lova mår iaf fortsatt bra. I helgen väntar dragträning och i nästa vecka blir det förhoppningsvis ett pass tillsammans med Team Viliiviimas!

 

024copy2
(Älskade Bobbo, inget får hända dig! Husse och Lova på Öland, sensommaren 2014)

 

 

3 reaktioner på ”Drama, drama, drama…

  1. Liv

    Hej! Först, tack för en bra blogg! Fy vilken otäck upplevelse, jag har läst om detta i tidningen. Visst är det så över hela gbg? Fy! Bra ändå att du reagerar, det hade ju varit värre om du bara ryckte på axlarna och tänkte att det var lugnt. Jag är lite nyfiken på en sak om dig som person, är du feminist? Vad tycker du om filmer som 50 shades of grey? Och vad tycker du om folk som t ex adopterar Rumänska gathundar? / Liv

  2. Usch vilken hemsk upplevelse 😦 Jag kommer aldrig att förstå mig på de som medvetet vill skada/döda djur och det är sjukt att det blivit så vanligt med förgiftat kött!

    Skönt att allt gick bra. Ett tips är att köpa hem aktivt kol receptfritt från apoteket. Det kan lindra en ev. förgiftning och jag har alltid det hemma. Dock ska man tänka på att det även kan dölja symptomen något så man får vara extra uppmärksam och gärna prata med veterinär innan man ger det.

Kommentera

