Vad händer egentligen i hund-Sverige?

Som den ganska aktiva hundägare som jag är ser jag såklart till att vara medlem i en hel del hundgrupper på Facebook, inte bara grupper för polarhundsägare utan även några andra mer allmäna grupper – och nästan varje dag läser jag om hundar som är försvunna. I vissa fall har hunden varit lös på promenad och sedan rymt, i andra fall har den rymt från hemmet/trädgården/hundvakten osv. Det har även varit incidenter där hundar blivit tagna när de suttit bundna utanför matbutiken och väntat på sin ägare.

 

Jag undrar så vad det är som händer i hund-Sverige? Har det alltid varit såhär, bara att man inte hört så mycket om det tidigare? Har vi ägare blivit slarvigare? Eller är detta samhället som vi lever i så stressat att människor gör saker utan att tänka sig för och utan att tänka på att det som gick bra igår kanske inte går bra idag? Jag förstår verkligen inte.

 

Jag läser nästan alla gripande annonser och lider otroligt mycket med ägarna för jag behöver bara gå till mig själv och hur jag skulle må om Lova rymde eller blev tagen av någon annan. Den känslan som man då får i magen… fy fasen vad hemsk den är. Samtidigt kan jag bli så irriterad och arg å hundens vägnar när jag läser annonser där det framkommer att det hela handlar om rent slarv. Det går inte att lita på andra människor så att lämna din hund bunden utanför ica är kanske inte en så himla bra idé… Och har du inte stenkoll på din hund så ska du kanske inte ha din hund lös i skogen där det kan finnas andra lösa hundar, rådjur, harar osv. Jag har lärt mig det den hårda vägen…

 

När Exxa var liten hade jag henne lös varje dag. Hon var så oerhört bunden till mig och jag var ung och dum och övermodig. En kväll, just i skymningen, fick Exxa syn på en hare som flydde – och Exxa stack efter trots mina rop och visslingar. I ungefär en timme var Exxa lös i byn och det var upp till det ögonblicket den värsta timmen i mitt liv. Som tur var kom hon hem igen, hel och ren, och efter den dagen släppte jag henne enbart lös uppe på hundklubben och på agilitybanan. För mig var det aldrig mer värt att chansa.

 

Jag säger inte att du som litar på din hund inte ska ha den lös, det är självklart upp till dig och det finns många väldigt lydiga hundar där ute som kommer till sina ägare när de ropar. Men är du osäker; chansa inte.

 

Lova är om möjligt ännu mer bunden till mig och Johan och jag tror i ärlighetens namn att hon skulle komma om hon var lös och vi ropade på henne – men jag tänker aldrig ta chansen att testa för jag är inte 100% säker. Hon får vara lös i rastgården flera gånger i veckan och går med ett 8 meter långt flexi på promenader men inte mer än så. Det är helt enkelt inte värt risken för mig. Jag törs inte ta reda på om hon skulle komma.

 

Självklart kan olyckan vara framme utan att det är någons fel, t ex om någon annan människa lämnar en grind öppen eller om något ärkepucko stjäl hunden eller klipper upp nätet till hundgården osv – och i de fallen lider jag så oerhört mycket med ägarna. Men i en del fall finns det faktiskt saker som man som ägare kan tänka på för att minimera riskerna för att det ska hända ens älskade hund något.

 

 

* Litar du inte på din hund – ha den inte lös på era promenader.

* Lämna aldrig din hund oövervakad utanför affär, restaurang osv, du vet inte vem som går förbi och bestämmer sig för att han/hon vill ha just din hund och faktiskt stjäl den.

* Har du grind hemma så sätt upp en skylt på grinden där det står att grinden alltid ska vara stängd.

* Har du svårt att hålla din hund på promenader, använd midjebälte.

* Har du hundgård/rastgård hemma, se till att hunden inte kan gräva sig ut, bita sig ut eller hoppa över stängslet. Se också över gården då och då så att allt är tätt och följer de regler som finns. Sätt gärna upp en skylt om videoövervakning också.

* Vill du vara på den säkra sidan så går det att investera i gps-sändare som du fäster på halsbandet och sedan kopplar till din mobil, de må vara dyra men de är små, lätta och kan vara det som avgör att du hittar din hund igen om olyckan skulle vara framme.

* Bli medlem i efterlys-din-hund-grupper på Facebook, det finns massor om du söker på missing dogs, efterlysta hundar, saknade hundar, upphittade hundar osv. I bästa fall kan du hjälpa andra som blivit av med sina hundar, i värsta fall kan du supersnabbt få upp en annons med bild om olyckan skulle vara framme hos dig.

 

 

100copy
(Lova njuter av att vara lös i rastgården)

 

 

 

Kommentera

