Den senaste tidens läsarfrågor.

Det har kommit in en hel del läsarfrågor det sista, en del svarar jag på direkt men de som är lite mer ”allmänna” har jag samlat ihop och svarat på i inlägget nedan. Jag blir alltid lika glad när ni kommenterar, mailar eller skriver på Facebook, tack! ❤

 

 

Frågor från Kina: ”Tänkte också fråga lite frågor om det är okej?
Tycker du man ska köpa julklappar till sin hund? Isf vad? Och ska man slå in dem eller är det bara onödigt? Vad av julmaten kan hunden äta? Vad gör man när hunden vill tugga på julgranen? Vilken julmat gillar du och lagar du den själv? Vad har du önskat dig i julklapp?”

Svar: Går så bra så! Självklart ska man köpa julklappar till sin hund! Eller ja, iaf tycker jag att det är självklart. Jag brukar köpa mjukisdjur, pipleksaker och ben, alltså sånt som är kul eller gott. Jag brukar slå in dem men inte med krullor/snören och inte med för mycket tejp, det roligaste är ju om hunden kan öppna sina paket på egen hand.
Hundar kan äta det mesta på julbordet i proteinväg dvs köttbullar, prinskorv, skinka osv men i måttliga mängder, annars har du en hund som pluttar löst efter några timmar. Lova får små smakbitar men det ska inte ersätta den vanliga maten.
Jag har aldrig haft problem med att mina hundar har tuggat på julgranen men det låter ju sådär… Jag hade nog försökt att ta den på bar gärning och sagt ”nej” eller ”fy” eller dylikt. Det har funkat på mina hundar när de gjort något som de inte får.
Jag gillar en del av julmaten men definitivt inte allt, all sill/övrig fisk går bort direkt tillsammans med janssons, rödbetssallad osv. Yäck! Däremot gillar jag allt kött typ skinka, revben, korvar osv, vi brukar även ha ägghalvor, ost och kex, paj, potatisgratäng och dylikt på vårt julbord. Min sambo och jag lagar maten tillsammans men jag kan villigt erkänna att Johan är ungefär 100 ggr bättre på att laga mat än vad jag är. Men hey, man får poäng för att försöka!
Julklappar är svårt för ofta känner man ju att man redan har allt som man behöver. I år har jag önskat mig bl a smycken, filter till nya kameran, böcker, lyxig badolja, fjärrutlösare, parfotografering mm.

 

 

Fråga från Linnéa: ”Jag har läst att ni vill bygga hus och det är jag och min sambo också inne på men hur går man till väga, det är väldigt förvirrande den där processen! Hur vet man att det man vill ha blir bra? Hur mycket startkapital måste man ha? Hur kommer man överens om själva stilen, jag och min kille ha ganska skilda smaker. Hur ska ert hus se ut?

Svar: Jösses, dagens svåraste fråga. Jag tycker också det är en förvirrande process och då har jag ändå turen att ha en pappa som är snickare! 😉
Man vet nog inte att det man vill ha blir bra innan man har tänkt på det ett tag, jag har kollat på ungefär 1 miljon hus under åren och sparat bilder på sånt som jag gillar så vid det här laget är jag ganska säker på att det jag vill ha blir bra. Men förmodligen får man sig små otrevliga överraskningar ändå så småningom, som att man valt för lite isolering i innerväggarna och såna saker…
Startkapital måste du ha idag eftersom bankerna kräver 15%. Så några hundra tusen bör du ha på banken innan du börjar.
Jag tror lösningen är att kompromissa om man tycker annorlunda. Johan och jag har ganska lik smak och Johan har en väldigt stor tilltro till min smak vilket såklart är underbart men självklart finns det saker som jag kommer att få släppa på och tvärtom. Men det är ju det fina också, att det blir VÅRT hus men vår smak, en blandning av oss, ungefär som ett barn. 🙂

 
Vi har precis beställt hem kataloger från en mängd olika husföretag så där börjar vi men vi vet redan på ett ungefär hur huset ska se ut invändigt. Vi vill ha ett avlångt rum med vardagsrumsdel, matsalsdel och kök, dvs öppen plan-lösning. Från rummet ska franska dörrar leda ut till ett stort trädäck, vi vill även ha ett par golv-till-tak-fönster. Det ska vara öppet från golv till nock i vardagsrumsdelen och matsalsdelen dvs typ 6-7 meter i takhöjd och sedan ska övervåningen börja över köket och bortåt, alltså inte övervåning i hela huset. På nedervåningen vill vi även ha en groventré med förvaring, hunddusch, tvättmaskin och tumlare, ett bibliotek/kontor som även kan användas som gästrum, ett rejält badrum samt en stoooooor hall med massa förvaring och en ”amerikansk” trappa som leder till andra våning. På andra våning vill vi ha vårt sovrum med tillhörande walk in-closet och eget badrum samt några barnrum och ett gästrum. Ungefär så tänker vi i dagsläget. Modernt och ljust, mycket vitt och elegant men samtidigt hemtrevligt och mysigt, det ska kännas som ett hem!
Utsidan är värre för vi gillar flera olika stilar, tror det kommer vara det svåraste beslutet faktiskt…

 

 

”Vad ska man tänka på när man släpper sin hund i en rastgård? Vi har en ca 1 mil bort men jag har aldrig fått tummen ur och åkt dit. Det känns lite läskigt. Men Lova verkar ju gilla det massor ;-)”

Svar: Lova äääälskar rastgården! Hon piper av glädje när hon börjar känna igen vägen, haha. Det man ska tänka på är att ens hund ska vara vaccinerad och frisk, så att man inte riskerar att smitta någon annan eller att ens hund blir ännu sjukare pga nedsatt immunförsvar. Ens hund ska självklart även gå ihop med andra hundar, vet man om att det kan bli problem så får man se till att bara släppa sin hund där när man är ensam. En löpande tik är ju heller inte så lämpligt att ta dit. Visa hänsyn tror jag får bli ledordet.
Är det redan hundar på plats så brukar jag alltid försäkra mig om att det är snälla hundar, jag lämnar Lova i bilen och går fram och pratar med ägarna till de andra hundarna. Är de det minsta tveksamma så väntar jag tills de har åkt med att släppa in Lova, det är så onödigt att riskera något. Men går hundarna ihop så är det super, då kan jag sitta i timmar och bara titta på när Lova leker. 🙂

 

 

Frågor från Kattis: ”Vilket mysigt inlägg! Får jag sno idén med kulorna? Det är kul när du skriver personligt för du gör så sällan det. Tänkte fråga dig om man ska åka till Öland, vad ska man göra där då? Finns det grejer som man som turist inte får missa? Var kan man bo med hund? Och var kan man bo om man åker utan hund för att ha det mysigt med sin man? Jag har aldrig varit där men älskade dina bilder så jag och mannen sa att vi ska ta en resa dit snart. ”

Svar: Visst får du det! Gällande Öland så finns det massor att titta på! Som turist tycker jag att man ska besöka raukarna, Långe Erik-fyren och Borgholms slottsruin. Har ni tillgång till bil så kör kustvägen norröver, otroligt vacker väg! Jag föredrar norra Öland över lag, det är supermysigt där uppe och det är också där som vi har tittat efter stuga att köpa. Öland har över lag mycket vacker natur och är ni historieintresserade så finns det massa ruiner som t ex St: Britas kapell och Eketorps borg. Det går även att åka över till Blå Jungfrun vilket jag och Johan ska göra vid nästa Ölandstripp.
Bo med hund kan man göra på Hotell Villa Ingrid som ligger i centrala Borgholm, där bodde vi sist och trivdes jättebra, fina rum, god mat, bra läge och mycket hundvänligt! Jag har också hört att Best Western Plus samt Scandic Hotell i Kalmar tar emot hundar, bor man där är det bara att brumma över bron så är ni på Öland.
Vi har bara bott på ett hotell utan Lova på Öland och det var Guntorps herrgård, det var fint men ganska modernt och kliniskt, inget ställe som jag skulle välja igen så på Öland kan jag tyvärr inte ge dig något tips. Kan ni däremot tänka er att bo i Kalmar så kan jag varmt rekommendera Frimurarehotellet! Där bodde vi när Johan presenterade mig för sin familj första gången, då hade vi varit tillsammans i sex veckor och jag har otroligt fina minnen från det hotellet! ❤ Det är väldigt historiskt med högt i tak, enorma knarrande trädörrar till hotellrummen, djupa fönster, gammeldags möbler osv men med moderna helkaklade badrum och det är väldigt fräscht över lag, mycket charmigt och romantiskt. Det ligger bra också, väldigt centralt så ni har mat och shopping precis utanför dörrarna.

 

 

Frågor från Johanna: ”Underbara bilder! Några frågor: 1. Favoritchips? 2. Tv-serier eller filmer som du längtar efter just nu? 3. Mål och förhoppningar inför 2015? 4. Hur får man en stor blogg? 5. Vem av er sa jag älskar dig först? 6. Vem av er föreslog att ni skulle flytta ihop? 7. Ska ni skaffa barn snart? 8. Ska ni skaffa en hund till? 9. Android eller Iphone? 10. Något nytt intresse inför nästa år?”

Svar: 1. 3 x lök eller sourcreme and onion.
2. Nya säsongen av Game of Thrones, nya Hobbit-filmen och nya Harry Potter-filmer.
3. Oj… lugn och ro skulle jag säga. Mindre stress, ingen sorg – det önskar jag mig mest av allt. Och att vi förhoppningsvis köper hus eller börjar bygga vårt eget under 2015.
4. Skriv om något som många tycker är intressant, ha fina bilder, visa intresse för dina läsare och uppdatera ofta är nog bra knep.
5. Det var Johan, samma helg som han presenterade mig för sin familj för första gången. Vi hade varit ihop i sex veckor och det skedde utanför Frimurarehotellet i Kalmar. ❤
6. Åter igen Johan. Vi flyttade ihop efter ungefär tre månader and still going strong efter två år.
7. Inga barn finns med i planeringen just nu, bröllop och hus kommer först.
8. Det kommer vi göra så småningom om vi hittar rätt valp.
9. Android alla gånger! Iphone tillhör den mörka sidan.
10. Hm… Både Johan och jag gillar vapen och har pratat om att gå med i Mölndals skytteklubb så det får väl bli det intresset då.

 

 

Fråga från Sandra: ”Jag tror min hund har lymfom, hans körtlar på halsen är förstorade. Vad gör jag nu?”

Svar: Vid misstanke om cancer, uppsök alltid en onkolog direkt! Och läs här. Vill du ha mer privat hjälp så maila mig!

 

 

Fråga från Madeleine: ”Jag är mitt uppe i en cancerbehandling av min älskade Ruffan efter att ha följt dig och Exxa och hon har fått full remission! 😀 Men efter det beskedet har jag liksom klappat ihop, jag har ingen energi alls kvar, orkar inte glädja mig över saker, gråter hela tiden och ser inte fram emot jul. Det är så svårt också att titta och vara med Ruffan nu då hon är trött och gått ner 1½ kilo, hon ser sjuk ut och liten på något sätt även om hon är en stor hund. Förutom detta verkar hon må bra, hon är glad och så men jag ser bara det negativa nu. Jag vet inte ens vad jag vill med det här mailet, bara prata av mig till någon som förstår kanske. Kände du så här?”

Svar: Både ja och nej. Hela Exxas cancerresa var en berg och dal-bana eftersom oddsen var emot oss hela tiden och jag levde i konstant skräck i flera månader samtidigt som Exxa hela tiden talade om  för mig att hon skulle klara det. Jag gick på någon slags överlevnadsinstinkt under tiden för nu i efterhand undrar jag hur jag orkade med tanke på att jag knappt åt eller sov på flera månader. Men man orkar det man måste! När jag fick beskedet om full remission så blev jag så lättad att jag nästan svimmade inne hos onkologen – och sedan gick jag in i något slags overdrive-läge där vi kämpade ännu mer. Efter att Exxa friskförklarades fick hon ju tyvärr komplikationen med urinblåsan så då var det dags för nästa kamp, jag fick liksom ingen andningspaus emellan och jag kände inte att jag kunde unna mig det heller, jag var ju tvungen att orka för hennes skull. Jag menar inte att jag är någon slags övermänniska men jag tänkte på Exxa, att om hon orkade så skulle jag inte vara sämre.
Däremot, när Exxas blåsa blev bra och hon började lägga på sig – då kraschade jag. Fast på ett kontrollerat sätt eftersom jag precis flyttat ihop med Johan och börjat nytt jobb. Jag hade inte tid att gå in i väggen, hur sjukt det än låter. Men jag hade noll energi, allt kändes otroligt jobbigt och jag var definitivt inte mig själv, inte på flera månader. Som tur var hade jag en levande Exxa att glädja mig över, jag hade lilla Lova och jag hade Johan som bar mig på sina axlar. Men det tog tid att återhämta sig och bli som vanligt igen. Nu i efterhand är jag faktiskt imponerad över mig själv, att jag orkade. Jag tror det stämmer som man säger, att för dem man älskar så orkar man allt.
Försök att ta hand om dig och gläds åt det här beskedet, för det är ett underbart besked att få! Självklart syns det på din hund att hon är sjuk, det gör det även på människor och det går aldrig att komma ifrån. Men hon kommer gå upp vikten igen, hon kommer bli som vanligt och det kommer du också, jag lovar. Ge det bara lite tid!

 

 

Fråga från Jessika: ”Hej Jennie! Jag har en fundering gällande hur man ska göra när det gäller hund och ex? Min sambo har en hund tillsammans med sitt ex, de har delad vårdnad och vi har hunden varannan vecka. Jag tycker att det är extremt obekvämt att ha det så här, jag hatar att de måste ha kontakt pga hunden. Jag får liksom känslan av att exet är ute efter något, hon ringer och smsar ständigt min pojkvän, gällande hunden då är ursäkten men det känns just som en ursäkt. När hon ska lämna eller hämta hunden så ska hon alltid stå och småprata med min pojkvän och tar upp saker som de gjort gemensamt typ som när de hämtade hunden, minnen från valptiden, semestrar som de varit på med hunden osv. Jag tycker det är skitjobbigt! Hon får det liksom att låta som att de hade världen mest underbara förhållande och det gör mig illa. Jag får också massa fantasier och funderar på hur de hade det när de var tillsammans osv. Det tar massa tankekraft och jag mår verkligen skit av det. Och när vi pratar om det så bråkar vi. Hur ska man lösa detta på bästa sätt? Jag känner mig smått desperat och önskar henne åt helvete rent ut sagt för jag kan inte komma från känslan av att hon vill ha tillbaka honom och att hon använder hunden för att bibehålla en kontakt”.

Svar: Shit vad svårt… Man kan ju se det här från olika vinklar. En vinkel är att det är såhär situationen ser ut, du visste förmodligen vad du gav dig in på när ni blev tillsammans – men det innebär såklart inte att det gör att det känns bättre. En annan vinkel är att du misstolkar henne, dvs att det är som när ett fd par har barn tillsammans, kommunikationen och umgänget måste funka oavsett vad den nya partnern vill och tycker och det är allt som hon är intresserad av. En tredje vinkel är att du har helt rätt i dina misstankar – och då måste situationen lösas.
En vän till mig har varit med om något liknande men då var det hon och hennes ex som delade på hunden och hon träffade en ny partner vilket komplicerade umgänget. Det slutade med att hennes ex tog över hunden helt och hållet och hon och hennes nya kille köpte en ny hund tillsammans. Skulle det vara ett alternativ för er? Eller kan ni ta över hunden från henne? Om inte, kan umgänget se annorlunda ut, t ex att din kille hämtar och lämnar hunden så att du slipper se henne och höra på hennes prat?

Oavsett så måste du sluta tänka på henne och deras gamla förhållande! Vad spelar det för roll – nu? Din pojkvän älskar henne uppenbarligen inte eller har känslor för henne för då hade han inte varit tillsammans med dig. Det är ju NI som är tillsammans och lever tillsammans, varför ska du lägga energi på att tänka på henne när du kan lägga den energin på ditt förhållande istället? Det är ju DIG som han har valt att vara med och flytta ihop med så uppenbarligen betyder du oerhört mycket mer för honom än vad hon gör. De flesta har inga som helst känslor för sina ex eller ens tänker på dem.

Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Självklart har jag haft relationer före min nuvarande och de flesta avslutades på ett vänskapligt sätt – men vi är inte vänner, vi har varandra inte på Facebook, vi har ingen kontakt och jag tänker inte ens på dem. Om jag försöker tänka tillbaka i tiden så är det otroligt svårt för mig, jag har glömt bort nästan allt om jag ska vara ärlig, hemskt kanske – men det är så betydelselöst för mig. Jag är så otroligt lycklig i min nuvarande relation och det är allt som betyder något. Jag tycker man ska prata om ex på så sätt att man behöver få veta vad den andre personen har varit med om för det påverkar ju hur personen i fråga är i nästa relation. Johan och jag känner till varandras förflutna för att vi ska förstå varandra bättre men mer än så är det inte, vi fokuserar inte på det som har varit utan för oss är det viktiga det som sker här och nu, det vill säga VI. Händer det något onormalt så är det väl klart att man ska prata om det, ett av mina ex hörde t ex av sig till mig efter att jag och Johan blivit tillsammans och ville ha tillbaka mig – jag berättade det för Johan, vi skrattade lite åt det och sen la vi det åt sidan. Samma sak när ett av Johans ex gjorde likadant strax före vi blev tillsammans, vi pratade om det, kom fram till att det var ett onormalt beteende och sedan var det bra. Förstår du vad jag menar? Prata inte om hans ex och tänk inte på henne, hon är helt oviktig, som luft. Vem bryr sig om henne och vad hon gör med sitt liv? Det är ju NI och ERT liv som är viktigt. Du går ju förmodligen inte runt och tänker på dina ex och ert gamla liv – så varför skulle din sambo göra det?

Nej, lös situationen på något sätt, antingen genom att någon tar över hunden eller att överlämning sker utanför hemmet på ett snabbt och smidigt sätt, sluta bråka om en person som är helt oviktig och fokusera istället på det fantastiska; att ni lever tillsammans och ska bygga upp en framtid tillsammans! För DET är något att lägga energi och tankar på!

 

 

 

En reaktion på ”Den senaste tidens läsarfrågor.

Kommentera

