Läsarfråga: Det här med hur huskyprinsessans familj firar jul.

Jag fick en kommentar om ett önskeinlägg gällande hur vår familj firar jul så här kommer ett inlägg om just detta. Enjoy 🙂

 

Först måste jag väl erkänna att jag är en stor julnörd. Hela december är ett enda stort firande i min hjärna. Jag älskar mörkret, snön, alla ljus, dofterna av kanel och apelsin, pynta, slå in vackra julklappar, klä granen, sjunga julsånger osv. Jag brukar skämta om att jag alltid får OCD i december – obsessive christmas disorder (och jo, jag får skämta om diagnoser, jag är socialpsykolog).
Johan är inte lika jultokig som jag, förmodligen för att han inte har haft en sådan uppväxt men jag jobbar på saken och han har definitivt klivit ett par steg åt rätt håll.

 

Jag vill att alla i min familj ska ha världens bästa tid under jul och nyårshelgerna. Detta inkluderar förstås Lova. Jag försöker vara noga med våra rutiner även över jul, jag vill inte att hon ska undra eller bli orolig så vi går ut på lika långa promenader som vanligt, mat på vanlig tid osv. Och självklart ska hon få julklappar precis som vilken annan familjemedlem som helst. Hos oss är det inte konstigt att det ligger inslagna paket som det står ”Till Lova från farmor/mormor/morfar/husse & matte” osv, tycker snarare att det är normalt. Och Lova äääälskar julklappar. Dock måste jag säga att hon är duktig på att låta bli dem fram till julafton. Exxa var hopplös med det, hon försökte alltid stjäla dem i förtid. 🙂 Hon älskade dessutom att slita sönder pappret i 1000 bitar för att sedan sprida bitarna över hela hemmet. Lova är lite otåligare, hon skiter i pappret – Lova wants the stuff! 🙂

(Om någon undrar så önskar sig Lova leksaker och ben).

 

Vi brukar adventspyssla före 1:a advent, jag gör egna julgrupper och ljusgrupper t ex och hänger upp julgardiner, städar osv. Granen kommer också in till första advent men vi klär den inte förrän strax före jul. Man måste dra ut på det goda lite… Exxa hade en stor fascination för granen och Lova är likadan, hon tycker den är sååå spännande, särskilt när kulorna har hängts dit. Under den processen är hon så mycket i vägen som hon bara kan och sedan kan hon spendera timmar åt att gå runt den, krypa under den, dutta på kulorna med nosen osv.

 

Jag brukar se december som en upploppssträcka till julen så den månaden är ofta fullspäckad för vår del. Vi går på Lisebergs julmarknad, träffar vänner för julbak, äter julbord, bakar julgodis och slår in julklappar. Vi brukar även klämma in en bio då det alltid går bra filmer runt jul, för vår del har det blivit Hobbit-filmerna två år i rad och i år kommer ju den tredje om några dagar. Vi brukar också försöka hinna träffa släkten vilket tar sin lilla tid då den är utspridd över halva Sverige. I år blir det lite annorlunda då vi är helt slutkörda efter ett halvår med galen renovering, sjukdomar och stress. Dessutom ska Johans bror och hans sambo få barn och då vill man ju ge dem lite tid för sig själva i början. Så detta året satsar vi på att träffa min familj (som bor ca 45 min bort från oss) och resten av tiden ska vi bara vara hemma ensamma tillsammans och mysa. Sen kör vi nog en rejäl släktsammankomst i januari istället och åker till Öland och Karlstad! Det känns lite extra viktigt att få en mysig jul i år då förra julen blev så fruktansvärd för vår del…

 

Vi har inte så många traditioner än, jag antar att det blir annorlunda när man får tvåbenta barn. Men några av våra traditioner är att köpa en speciell julgranskula varje år, att man får öppna en julklapp på julaftons morgon (Lova får då ett rejält ben eller en leksak som håller henne upptagen i några timmar) och att man ser på vissa filmer varje jul. Vi tar även julkort för att skicka ut med post eller mail. Förra året blev det aldrig av att vi skickade pga allt som hände med Exxa men i år ska det banne mig bli av. Jag har beställt lite ”rekvisita” till Lova, tanken är att hon ska få pryda vårt julkort i år. Nästa år skulle jag vilja att vi tog ett familjefoto och skickade ut så det får bli ett mål för 2015!

 

Gällande julklappar så köper vi nog ungefär lika många som ”medelsvensson” skulle jag tro. Lova får ben och leksaker i mängder! Min familj vill aldrig ha några julklappar (förutom snälla barn men det har de ju redan!!) så till dem brukar jag göra något istället, alltså något pyssel t ex en handgjord krans med pynt till ytterdörren, handmålade glas eller en handmålad ljuslykta. NÅGOT vill man ju ändå ge bort även om de ”har allt”. Johan och jag köper alltid en hel del till varandra och är ganska specifika med våra önskelistor men lämnar även utrymme för överraskningar och Johan är GRYM på att hitta presenter som jag älskar!

 

På julafton äter vi en extra god frukost, öppnar varsitt paket, tänder ljus och kryper ner i soffan tillsammans. Sedan äter vi mat och ser på film innan det är dags för Kalle Anka och sedan julklappsöppnande. Efter det blir det mer god mat, hemmagjort godis och mer film, väldigt lugnt mao. Jag är uppvuxen med en sådan tradition, att man är hemma och myser på jul, min familj har aldrig tillhört de som stressar och pendlar mellan olika människor i släkten och det har jag nog med mig till min ”nya” familj. En stor anledning till att jag älskar julen så mycket är nog just det där lugnet, upplever man massa stress kring jul så njuter man nog inte alls lika mycket. Därför känns det även viktigt med ett stort hus med flera gästrum/gästhus så att vi kan bjuda hem Johans släkt och min släkt över kommande jular…

 

Vad har ni läsare för traditioner?

 

 

picnik-kollagejul
(Älsklings-Exxan och hennes fejkade julklapp ❤ )

 

 

 

 

3 reaktioner på ”Läsarfråga: Det här med hur huskyprinsessans familj firar jul.

  1. Evelina

    Vad mysigt! Vi kokar gröt på julafton och sätter ut till tomten. Och så gör vi ris a la malta och den som får clementinklyftan kommer att tjäna mkt pengar under året som kommer. Och hunden får massa goda ben att smaska på!

  2. Kattis

    Vilket mysigt inlägg! Får jag sno idén med kulorna? Det är kul när du skriver personligt för du gör så sällan det. Tänkte fråga dig om man ska åka till Öland, vad ska man göra där då? Finns det grejer som man som turist inte får missa? Var kan man bo med hund? Och var kan man bo om man åker utan hund för att ha det mysigt med sin man? Jag har aldrig varit där men älskade dina bilder så jag och mannen sa att vi ska ta en resa dit snart.

    Vi firar väldigt traditionellt. Och hundarna får julskinka 🙂

  3. jag älskar också julen! och ännu bättre är det ju om det är snö, så hoppas verkligen att den kommer snart! Vi har en tradition att lyssna på Elvis när vi klär granen 🙂 sen så är det ju att barnen får öppna en present på julaftonsmorgonen. Vi är inte så väldigt traditionsbundna utan det blir lite olika varje år med julmiddagen och julklappsöppningen, men vi ser alltid på kalle anka, i alla fall barnen :p Hundarna brukar få varsin julklapp att öppna 🙂

Kommentera

