Antalet hundstölder ökar!

Läste ni artikeln i Expressen häromdagen om tjejen som höll på att bli bestulen på sin hund mitt på öppen gata? Jenny var ute och rastade sin hund när två män kom fram och ville köpa hunden. När Jenny sa att den inte var till salu försökte de slita kopplet från henne. Som tur var dök en gammal bekant upp och männen blev skrämda och sprang iväg. Ni kan läsa hela artikeln här.

 

Tidningar har även på senare tid rapporterat att fler hundgårdsstölder sker, dvs att främlingar stjäl hundar från hundgårdar när ägarna är och jobbar. Detta är ju kanske extra aktuellt för oss polarhundsägare då många av oss har våra hundar i hundgårdar vid våra hus. Man kan ju inte alltid hålla koll…
Detta är något som jag har grubblat på en del på senare tid eftersom vi letar hus. Jag tror inte att jag skulle känna mig trygg med att lämna min hund/mina hundar utan någon som helst övervakning. Lås, larm och kameror som går att koppla till mobilen känns som ett måste och frågan är om ens det räcker.
Ni som har hundar i hundgård om dagarna – hur skyddar ni era hundar från stöld?

 

Själv har jag varit väldigt förskonad från detta, förutom en gång när Exxa var ung och vi blev jagade av en galen tant som skrek ”min hund” och vi fick springa från henne, haha. Men självklart kan otäcka saker hända som hundägare. Jag kommer aldrig glömma kvällen då Exxa förmodligen räddade mitt liv. Händelsen inträffade för flera år sedan och vi hade varit ute på kvällspromenad tillsammans. Då det var höst, mörkt och regnade tog vi en genväg hem genom parken men när vi närmade oss bron som kombinerade parken med mitt bostadsområde såg jag en siluett av en man som stod helt stilla mitt på bron, vänd åt vårt håll. Han gjorde ingen ansats till rörelse utan stod bara stilla, med blicken vänd mot oss. Exxa stannade på stigen en bra bit framför bron och stirrade på honom medan hon reste ragg och blottade huggtänderna och morrade. Detta sa mig att något var väldigt fel eftersom Exxa var världens snällaste hund som brukade älska att hälsa på folk, vänner som främlingar. Jag minns att jag strök henne över ryggen, sa ”Okej Exxa, vi vänder” och sedan gick vi raskt därifrån medan jag hela tiden kastade snabba blickar över axeln, beredd på att springa för livet om mannen skulle komma efter oss men det gjorde han inte. Vi gick en lång omväg hem och väl inne darrade både Exxa och jag som asplöv. Dagen därpå fick jag höra av en granne att en kvinna hade blivit rådad och misshandlad på kyrkogården en bit bort ungefär en halvtimme före jag såg mannen på bron. Jag är till den här dagen övertygad om att det var samma man och jag är så tacksam över att Exxa så tydligt varnade mig för fara. Detta har jag aldrig berättat för er innan…

 

Ta hand om er och era hundar där ute, särskilt under den här mörka årstiden när gatorna är tomma. Själv går jag aldrig ut ensam med Lova på kvällen utan tar sambon med mig. 🙂

 

 

165copyliten
(Finaste Lova, vintern 2012/2013)

 

5 reaktioner på ”Antalet hundstölder ökar!

  1. Ja det är ett dilemma att lämna hund(arna) i hundgård då man e borta…..jag har inget lås på min men ska nog skaffa det…..kameror måste man ha tillstånd till (om man int kan ha dom inne riktade mot hundgården……det du berättade om , händelsen när ni var ute å gick …..fick jag ”ståpäls” av…..det e som om dom har en enorm förmåga för att ”läsa av” folk din hund kände förmodligen ngn doft från mannen som hon reagerade på Christer

  2. Om mina hundar skulle bli stulna skulle jag dö i förtvivlan. Fy så hemskt. Och att bli påhoppad av folk som är ute efter ens hund, nä fy! Ja hur skyddar man sig? Går det? Jag tror det är viktigt att ha bra grannar som är uppmärksamma och snabba på att agera. En god grannsämja där man hjälps åt. För även om du ser nåt hända på kameran så kan du inget göra då du är för långt borta. Däremot har du personerna på film vilket kan underlätta att hitta personerna.

  3. Jenny

    Men fy! Nu blir jag supernojig, jag har inte ens lås till mina hundgårdar… Ska skaffas idag!!! Bra inlägg som vanligt Jennie, tack!!!

Kommentera

