Hund + mörker – reflexer = katastrof.

Nu när den mörka årstiden är här tycker jag att det är extra viktigt att vi hundägare tänker på att vi och våra älsklingar ska synas under promenaderna och träningspassen. Varje år sker olyckor på grund av brist på reflexer och det är ju så himla onödigt med tanke på vilken uppsjö av alternativ som finns ute på marknaden! Blinkande halsband, reflexhansband och koppel, reflexväst, reflexband, blinkande lampor som går att fästa i halsband eller koppel… det finns något för alla.

Jag vet inte hur många gånger som jag har reagerat på detta på vägen hem från jobbet, man ser skuggor som korsar vägen och tänker ”vad fasen är det där” och när man närmar sig så inser man att det är hund + ägare och så får man tvärbromsa. För min del har det gått bra än så länge, som hundägare så är man kanske lite extra vaksam när man kör bil, men det kan gå sååååå illa och varför; för att man är för lat eller glömmer att använda en reflex som tar typ en sekund att sätta dit…

 
Se till att ni syns i mörkret! Och tänk också på att reflexer åldras och behöver bytas ut, blinkande lampor har bara en viss livslängd och reflexkoppel och västar kan behövas tvättas av efter att blivit utsatt för väder och vind för att de ska fungera optimalt.
Be safe out there!

 

10805769_10152799409734477_6148106318241937395_n
Mobilbild på Lova med sitt fina blinkhalsband som syns REJÄLT i höstmörkret. Tack Häromi!

 

 

2 reaktioner på ”Hund + mörker – reflexer = katastrof.

  1. Jenny

    Vad fin Lova är och vad snällt av Häromi, jag älskar den affären!
    Läser din blogg nästan jämt och tycker den är så bra, jag älskar att du skriver så blandat för bloggen känns så levande då. Kram från Jenny med flock!

  2. Gudars, det där med reflexer är ju hur vikigt som helst. Både inne i stan (trots gatlampor) och definitivt på landet, som jag bor. Kolsvart ute men ändå kan man helt plötsligt möta ett hundekipage gåendes/cyklandes på stora vägen (där det är 70/80km) med kanske en, EN, liten dinglande reflex som man inte ser förrän det nästan är försent.

    Jag ser ut som en julgran ute, både när jag går med hundarna och när jag rider. Ju mer ju bättre, haha .D

Kommentera

