RUT-avdrag för hundpassning?

Riksdagsledamoten Cecilia Widegren (M) har lagt fram en motion gällande att hundägare ska få lov att använda RUT-avdraget för hundpassning. Enligt motionen ska detta leda till bättre omsorg för hundar vars ägare jobbar långa dagar. Två politiker från SD har dessutom lämnat in en motion gällande önskemål om ett hunddagis i riksdagen.

 

Jag blev positivt överraskad när jag läste detta efter jag anser att djur och deras rättigheter sällan belyses i media och verkligen inte av våra politiker. Som hundägare och djurälskare så tycker jag absolut att djurs väl och ve är en fråga som ständigt bör vara aktuell, precis som andra viktiga frågor som påverkar oss svenskar.

 

För mig hade en sådan möjlighet kanske inte påverkat min vardag så mycket eftersom vi har lyxen att kunna ha Lova på Johans jobb där han ständigt har uppsikt över henne och kan umgås med henne. Men jag har tidigare varit den där hundägaren som pendlade flera mil enkel resa till jobbet varje dag och var tvungen att ha min hund på hunddagis. Det var en väldigt fin erfarenhet och Exxa trivdes väldigt bra där. Det var dock inte lika kul att varje månad betala dagiset ca 3000 kr…

 

Jag tycker att det viktigaste är att ett sånt förslag inte möjliggör att vissa människor kan skaffa hund för att sedan inte ta hand om den. Ett hunddagis eller en hundvakt ska underlätta för hundägaren att få vardagen att fungera men det ska inte ersätta den tid, den kärleken och det engagemanget som varje hundägare är skyldig sin hund! Det ska alltså inte innebära att man då med gott samvete kan jobba över flera timmar om dagen eftersom ”hunden har det bra där den är” utan jag anser att ett sådant arrangemang ska leda till att man som hundägare kan få sin vardag att gå ihop utan att man sitter på jobbet med magont och räknar minuterna tills man får lov att gå hem. Det skär i hjärtat när jag läser annonser om människor som just pga jobb inte kan ha kvar sin hund… Kanske skulle en sådan lagändring – så att fler har råd med hunddagis – då kunna vara en game changer?

 

Man ska inte döma. Och eftersom man får lov att dra av för städning, läxhjälp osv så känns det väl ganska rimligt att man även får inkludera hundpassning i detta.

 

Vad tycker ni läsare om detta förslag?

 

078copy
Lova med sin älskade boll 🙂

 

 

3 reaktioner på ”RUT-avdrag för hundpassning?

Kommentera

