SPHK Utställning Arboga 2014

I lördags var det dags för SPHK Mälardalens årliga utställning i vackra Arboga. Vår klocka ringde 05.30 på morgonen och strax efter kl 06 satt vi i bilen på väg uppåt landet. Resan gick fint, Lova tyckte det var okristligt tidigt så hon sov största delen av resan upp utöver ett raststopp vid Borasjön. Väl framme hittade vi direkt uppfödare Sofia och Ylwa så vi slog upp vårt lilla läger jämte deras. Utställningen var redan i full gång men det var ett tag kvar till Lovas klass så vi hade lite tid att gå runt och krama på vänner och hälsa på folk, Lova fick dessutom busa med massa likasinnade och hade nog en riktigt rolig förmiddag. Hon är så rar vår lilla Bobbo, hon vill bara busa och flera av släktingarna ställde upp 🙂

 

Vi bestämde att uppfödare Sofia skulle visa Lova, Sofia är en grym handler så jag var jätteglad för att hon ville ställa upp. Dock skulle Lovas moster Indra ställas i samma klass men det löste vi genom att jag sprang med Indra och sedan visade Sofia henne. Även Johan fick ställa upp som handler några gånger. 🙂
Lova såg riktigt fin ut i ringen, mer samlad än för en månad sedan även om hon trilskades lite när hon skulle ställa sig framför domaren. Detta tog Sofia dock snabbt ur henne och sedan stod Lova superfint så hon kan allt när hon vill. Tyvärr gick Lova inte vidare och precis som förra gången fick hon nöja sig med ett very good då domaren ansåg att hon behövde utvecklas lite mer i bröstet. Lite tråkigt men väntat, jag vet ju att bröstet kommer växa till sig, det är egentligen bara tid som det handlar om. Så en dragsäsong + tid att växa borde ge resultat till våren, det viktigaste är ju att vinkarna och rörelserna är där och gällande det hade domaren inga klagomål, snarare tvärtom! 🙂 Jag var mycket nöjd med Lovas kritik:

 

”2 år gammal tik av bra modell. Feminint finmejslat huvud som kunde vara mer utfyllt i kinderna. Välformade öron och ögon med bra uttryck. Korrekt bett, bra hals och rygg. Bra svans. Behöver utvecklas mer i förbröst och bröstkorg. Goda vinklar runt om. Utmärkt benstomme, något platta tassar. Rör sig bra från sidan och framifrån, bra päls.”

 

 

045copy
(Lova och uppfödare Sofia i ringen)

 

044copy
(Gääääääsp…)

 

För släkten överlag gick det mycket bra vilket såklart är superkul! Det finns att brås på om man säger så. Men för oss är Lova såklart den bästa hunden av dem alla, oavsett placering! ❤

 

Som alltid på utställningar gick dagen oerhört fort men jag hann ändå prata en hel del med vännerna vilket egentligen är den största anledningen till att åka, just den sociala biten. Vissa bor långt bort och då blir det att man bara har kontakt över telefon och Facebook och då är hundtillställningar så bra eftersom alla samlas och umgås. På slutet hann jag prata lite med Ylwa som alltid har bra råd, oavsett om det gäller hundar eller annat, den här gången fick jag tips om kameror och objektiv. Jag hade med min skruttkamera men hann inte fota så mycket, inte har jag någon större lust heller eftersom den är så dålig, tempobilder blir t ex suddiga oavsett slutartid, sjukt frustrerande! Dagen innan var Johan och jag och tittade på kameror och jag fick råd av Ylwa vad jag ska tänka på så snart ligger det en ny dyrgrip hemma. Jag tror att jag kommer börja fota igen på allvar om jag har utrustning som fungerar och som går att växa med, det kan vara värt alla de där tusenlapparna känns det som…

 

Vi brummade hemåt vid 16-tiden och vid det laget var Lova så trött att hon nästan sov ståendes. Hon stensov hela vägen hem och väl hemma hoppade hon upp i soffan och däckade på sniskan, det såg inte alls bekvämt ut men där låg hon iaf och var okontaktbar i flera timmar. Vi ägnade sedan lördagkvällen åt att smygfira våra födelsedagar med tårta och filmmys. Dagen därpå fyllde Johan 30 år och igår var det min tur att fylla år, mycket praktiskt att fylla dagen efter varandra har vi kommit på. Jag fick bl a flera paket från Guldfynd (happy girl!) samt en teknikmusikgrej som Johan överraskade mig med i bilen på väg upp till Arboga och Johan fick en parfym samt flera ledtrådar till sin hemliga present som han kommer att få om några veckor. Tror hans huvud snurrade rätt bra när han försökte lista ut vad han ska få… 🙂 På söndag em spenderade vi en timme i rastgården tillsammans med en vissla och en golden retriver och de tre lekte hej vilt, lördagens trötthet var som bortblåst kan man säga…

 

Tusen tack Sofia, ”Mormor Aslakk”, Ylwa, Nathalie, Alexander, Allan, Ann-Sofie, Niklas, Malin, Mathias och lille Linus (som jag ämnar kidnappa) för trevligt sällskap under dagen!

 

 

En reaktion på ”SPHK Utställning Arboga 2014

  1. Sara

    Vad hon är fin!!! Helt otroligt att hon inte gick vidare, det är väl inte bara bröstet det hänger på heller! Bättre lycka nästa gång vännen!

Kommentera

