Att motionera min hund är en win-win-situation.

Under förrförra veckan lärde jag mig att det inte finns en cykelverkstad i Göteborg där man bara kan lämna in sin cykel för service och sen få tillbaka den. Nej, man måste boka tid, köra dit cykeln dagen innan och sedan vara beredd på att hämta den så fort som den är klar. Detta innebar att jag inte hade en cykel den dagen som jag tänkte börja dragträna med Lova. Något snopet men inte något som hindrar en polartjej, har man inga hjul får man använda sina ben istället!

 

Jag åkte upp med Lova till Torrekullagården och började med att värma upp henne. Åsikter kring detta med uppvärmning går isär inom hundvärlden, jag tror på uppvärmning och gör alltid detta före ett dragpass. Lova fick ha flexikopplet och vi gick en sväng i skogen, hon fick göra sina behov och sedan roade jag henne genom att hon fick gå slalom mellan träden, balansera på stubbar, hoppa upp på stenar och liknande. Lovis hade riktigt skoj och var på hugget så efter en stund traskade vi tillbaka till bilen och selade på, sedan bar det av genom skogen. De första minuterna var Lova lite lekfull, hon tyckte nog att det var lite ovant att matte sprang bakom henne men jag manade på henne genom att skrika ”framåt” och efter någon minut till trillade polletten ner och Lova glömde av mig för att istället fokusera framåt. Och duktig var hon, draglinan var sträckt hela tiden och hon valde rätt på de olika riktningarna, även om det märks att höger och vänster inte riktigt sitter i ryggmärgen på henne ännu. Med tanke på hur lite vi har tränat är det heller inget som jag begär av henne men jag antar att det måste ha låtit roligt där i skogen när jag plötsligt ropade ”höger, höger, höger, hööööögeeeeer, bra!”, undrar vad de andra motionärerna tänkte…
Jag försökte hålla tempot lugnt eftersom både Lova och jag är otränade men det var inte lilla fröken så intresserad av så jag fick pina på ordentligt för att inte hamna efter och på så sätt hålla tillbaka henne när hon hade så fin fart framåt. Vi tog den lilla rundan på 2.2 km och jag jagade på Lova lite på ”upploppet” och hon reagerade fint på det och ökade ytterligare. Väl framme vid målet ropade jag ”stanna” och det kommandot kan Lova så hon stannade direkt och vände sig om med lysande ögon och viftande svans. Hon blev rejält omklappad och sedan värmde vi ner en stund genom att gå in i skogen igen tillsammans. Det var en kall kväll och kylan trängde in i kläderna så det var väldigt skönt att få hoppa in i bilen och brumma hem efter passet där ett varmt bad väntade på mig medan en mjuk säng väntade på Lova. Hon stensov hela kvällen efter träningen och det var knappt att jag lyckades övertala henne att komma och lägga sig i soffan med oss istället för att ligga ensam i sängen…

 

Det är egentligen en konst det här med att motionera sin hund på ett bra sätt. Inom huskyvärlden är övervikt inte ett problem, däremot hör man ofta om understimulerade hundar som biter sönder sina ägares hem och driver dem halvt till vansinne. Helt rätt kan jag tycka, eftersom det är en slags protest mot det livet som hunden tvingas att leva. Man behöver ju bara gå till sig själv, tänk så tråkigt livet skulle vara om man inte fick komma ut och uppleva saker, varför skulle det vara lättare för en hund?!

 

Jag tror på att hundar behöver både psykisk och fysisk stimulans, jag har aldrig tillhört gruppen med ägare som bara tränar en sak med sina hundar. Jag vill ha variation och jag anser att det är det som hundar mår bäst av, precis som människor. Jag har alltid tränat vardagslydnad med mina hundar och anser att en husky ska kunna gå i koppel, ska kunna hälsa på barn och andra hundar, ska kunna stanna på kommando osv. Jag har också alltid tränat på tricks såsom sitt, ligg, vacker tass, rulla runt, hämta och liknande. Med Exxa körde jag ju även agility och spår. All psykisk stimulans är nyttig och man märker snabbt skillnad på hunden när man gör något som kräver att den får tänka och klura. I kombination med detta ska man såklart även låta hunden anstränga sig fysiskt. För min ras betyder det oftast dragträning men även den sortens träning går att variera. Har man inte en cykel kan man göra som jag beskriver ovan, allt som krävs är utrustning; ett midjebälte, en sele, en draglina och ben som fungerar, vill man så kan man även använda olika hjulfordon.
Många tror att dragträning är svårt och visst kan det vara det om man har en orutinerad hund men det är även otroligt roligt! Det är en svårslagen känsla, att t ex sitta på sin cykel, vinden som piskar en i ansiktet, man ser sin hund springa framför, man ropar ett kommando som hunden lyssnar på och hjärtat fylls av en sprudlande glädje över att man är ett team. Det är något som jag tycker oftast glöms bort, just den där lyckokänslan som man får när man tränar med sin hund, det är ju faktiskt roligt att göra något tillsammans! Och efteråt är man på gott humör och nöjd, kroppen är trött men full av endorfiner, hunden är tillfredsställd och glad över att ha gjort rätt och man går en liten promenad tillsammans där alla de där känslorna får fritt spelrum. Visst kan man vara genomblöt eller kall på grund av vädret, visst kan det värka både här och där i kroppen, visst kan man önska att något under träningen kunde gått bättre – men den där underbara grundkänslan finns alltid där och den ska man ta vara på.

 

Jag tror verkligen att en hund som får både psykisk och fysisk stimulans är en lycklig hund. Och en lycklig hund har inget behov av att bita sönder den nya mattan eller yla hela dagen. Med Exxa var det så enkelt att hitta en balans mellan motion och vardagsliv, hon var så lättanpassad och tyckte att allt var roligt. Med Lova var det lite klurigare men så fort valpstadiet var över och vi började träna lydnad så slutade hon bita på saker och förvandlades till en mycket nöjd liten dam. Jag tror att man måste titta på varje hunds behov och sedan lista ut hur man bäst uppfyller de behoven. Visst, det krävs lite energi, men det är verkligen värt det när man ser att man har en hund som mår bra, både i aktiva och vilande stunder.
Win-win-situation kallas det.

 

 

Kommentera

