Höstens dragtävlingar.

Eftersom sommaren blev som den blev, både gällande tokrenovering och värme, så har vi ännu inte kommit igång med dragträningen. Dessutom gick min cykel sönder så nu måste den lagas. Detta har gjort att min tanke gällande Lovas första dragsäsong hela tiden har varit att vi bara ska träna så att hon får lära sig grunderna. Hon har ju bara gått i större spann och inte fått någon ensam träning framför cykeln så vi ligger väldigt mycket efter känns det som. Det är väldigt tufft psykiskt för en hund att vara ensam ledarhund, särskilt för en ung och orutinerad hund och jag vet att jag inte kan jämföra henne med Exxa. Men Lova har ändå imponerat stort de gångerna hon har fått dra ihop med Malins hundar…

 

… och där föddes tanken om att kanske tävla lite den här säsongen ändå. Jag pratade med Malin om det och hon sa något väldigt klokt: ”Tävlingar är den bästa sortens träning”. Och visst är det så.

 

Därför tänker jag nu på att ev ställa upp med Lova i några dragtävlingar under den här säsongen. Självklart har jag noll förväntningar på henne, hon har knappt några mil i benen och är inte säker gällande höger/vänster än osv men det hade varit roligt att ställa upp bara så att hon får lite rutin. Kommer vi runt så blir jag superglad, om inte så är det bara att rycka på axlarna och fortsätta att träna inför nästa säsong. Både Lovis och jag är otränade så det lär inte bli några pallplatser för vår del men det gör ingenting, jag vet att medaljerna kommer att komma i framtiden så det känns inte så viktigt nu. Dessutom vill jag lägga fokus på att ha roligt med Lova, att vi blir ett sammansvetsat team som jobbar mot samma mål. Tänker man så så bleknar resten bort i jämförelse tycker jag.

 

I helgen ska jag/vi sätta mig med kalendern och försöka pussla ihop allt. Den här hösten är verkligen fullspäckad känns det som och det är svårt att veta hur man ska prioritera. Lova är anmäld till Arboga 4/10, dagen därpå fyller Johan 30 år och dagen efter honom är det min tur. 🙂 Detta ska såklart firas big time men inte på en söndag eller måndag vilket innebär att en lördag går bort framöver gällande tävlingar. Vår London-resa blev uppskjuten då min styvmamma bröt benet så där är en helg över men eftersom vi inte hade ett bokat datum så hjälper det egentligen inte. En helg ska vi ta och åka upp till Johans pappa och småsyskon i Karlstad. Och en helg är bokad med hemliga planer… Johan jobbar dessutom varannan helg så det begränsar ju vår fritid en del. Och helt plötsligt så är det december… Det är väl ett lyxproblem egentligen att alltid ha saker att göra men det gör ju onekligen den här hösten lite mer komplicerad. Oh well, det löser sig alltid.

 

I helgen börjar iaf dragträningen! 🙂

 

451copy
Finaste lilla Bobbo, i sin sele ute på Särö hösten 2013.

 

En reaktion på ”Höstens dragtävlingar.

  1. Vad kul! Jag får se hur det blir för mig. Har inte heller börjat träna p g a värmen. Om vi kommer på samma tävling får du gärna låna en hund. Har ett gäng rutinerade, snälla och duktiga vovvar som du kan köra med Lovisen. Tror det är bra på tävling att gå tillsammans med någon som vet vad det handlar om och tycker att det är sanslöst roligt att tävla ;).

    Kram!

Kommentera

