SPHK utställning Tånga hed 2014.

I lördags åkte Lova och jag till Tånga hed för SPHK Västras årliga utsällning. Jag har faktiskt aldrig varit där, utställningen var alltid i Simmatorp (ca 2 mil från där vi bodde innan) förr i tiden men nu är den då flyttad till Vårgårda vilket är praktiskt eftersom det ligger ganska nära Göteborg så tack för det Västra!! 😉

 

Jag åkte såklart vilse och fick ringa Ylwa som guidade mig över telefon, hon har alltid koll! Väl framme fick jag direkt syn på Fia och minnena bara sköljde över mig, minnen från åren med Exxa där Fia såklart spelade en stor roll. Vi kramade om varandra och blev gråtfärdiga båda två, var en riktig pärs att bibehålla lugnet kan jag säga. Hälsade sedan på Mari, Ylwa, Eva mfl och tog sedan Ylwas kamera för att börja fota – måste, måste, MÅSTE köpa en ny till mig själv!!

 

Efter ca en timme var det Lovas tur att ställas i ringen och Mari visade henne åt mig. Lova skötte sig sådär, var lite flamsig och rörde sig ganska valpigt och gick därför inte vidare. Domaren sa till Mari att Lova var jättefin och hade en otrolig potential men att hon var valpig i sina rörelser och behövde mogna lite, något som jag håller med om efter att ha sett hur hon sprang för hon var lite vinglig. Kritiken var dock mycket fin och det enda negativa var just detta ”valpiga” och det är ju något som växer bort som tur är. 🙂 Lovas kritik:

 

”Goda proportioner, bra huvud och underkäke. Gott bett, god skalle, något stora öron. Bra hals och överlinje, behöver ännu falla ner något i bröstet. Gott musklade lår, bra benstomme och fötter. Välvinklad, bra svansföring. Rör sig idag ostabilt, tränger mer tid i sin utveckling. Söt.”

 

Helt klart en kritik att vara nöjd med tycker jag även om det var tråkigt att hon inte gick vidare.

 

För vårt lilla läger gick det över lag oerhört bra, bl a slutade Lovas syster Varga som fjärde bästa tik och Exxas syster Tioné och bror Haldex blev utställningschampions. Slutligen tog Lovas pappa Io hem alltihop och blev BIR! Stort grattis till er alla!

 

Nu är det drygt en månad kvar till SPHK Mälardalens utställning i Arboga och det blir en något klurig helg eftersom Johan fyller 30 år dagen därpå. Jag hade först tänkt planera ett firande på lördagen men då missar jag ju Arboga och det vill jag inte så nu försöker jag planera så att vi kan fira Johan rejält en annan helg. Det löser sig! Rent resultatmässigt så vet man aldrig hur det går, förra utställningen slutade Lova som 2:a, denna gång var hon för valpig och gick inte vidare så man vet aldrig vad domaren kommer tycka och hur hunden uppför sig för dagen. Men jag åker mest för att det är roligt och jag ser fram emot att visa Lovas uppfödare Sofia hur fin Lovisen har blivit. 🙂

 

002copy
Då jag inte fotade med min egen kamera har jag inga bilder på Lova i ringen så här kommer ännu en bild från vår Ölandsresa.

 

 

2 reaktioner på ”SPHK utställning Tånga hed 2014.

  1. Sara

    Fin kritik tycker jag! Det är så med utställning om man inte har en utställningshund, ibland får man cert och ibland får man jättedålig kritik. Det är lite som lotto. Än så länge verkar det ju ha gått väldigt bra för Lova så ge henne lite mer tid så ska du få se på grejer sen! Kramar

  2. Grattis! Det var ingen dålig kritik och very good är inte heller dåligt även om man förstås alltid vill ha lite mer. Ola och Lova får väl utvecklas och öva lite tillsammans ❤

    Hoppas vi syns snart igen!

    Kram!

Kommentera

