Ska jag skriva en bok om hundcancer?

Forskningen säger att 6 000 000 hundar drabbas av cancer varje år enbart i USA, det är en oerhört hög siffra! (det finns ingen forskning för Sverige). 50 % av alla hundar som avlider världen över gör detta pga cancer. Statistiskt sett så får 1 hund av 4 cancer i världen och forskning visar att ju tidigare man som ägare upptäcker cancern, desto större chans har hunden att överleva. Och nu sägs det att var tredje människa kommer att drabbas av någon form av cancer under sin livstid. Uppenbarligen är detta ett problem som inte är på väg bort, snarare tvärtom. Och det är ju där vi får börja.
Du som läsare kommer kanske ha en hund som drabbas av detta. Har du som läsare fyra hundar kommer statistiskt en av dem att få cancer.
Detta gör att texten nedan gäller även dig, även om det kanske inte känns så nu. Tro mig, så kändes det inte för mig heller innan Exxa drabbades. Men ens liv kan ändras med skrämmande hastighet…

 

Som några av er vet tog ett norskt bokförlag kontakt med mig efter att Exxa hade fått full remission på cancern och frågade om jag var intresserad av att skriva en bok om hundcancer. Då var det för mig inte aktuellt eftersom jag varken hade styrkan eller orken, jag var verkligen helt slutkörd och strax efter kom ju även lilla Lova in i våra liv. Förlaget och jag fortsatte ändå att ha sporadisk kontakt och i våras hade vi ganska intensiv mailkontakt eftersom jag hade blivit mer öppen för idén, mestadels pga att jag fick så många fina mail från läsare gällande deras cancerdrabbade hundar samt massa frågor om behandling, priser, processen osv. Förlaget förmedlade då att det var viktigt att boken blev riktigt bra och att de ville publicera den så snart som möjligt eftersom det skulle bli en dålig story om Exxa gick bort under skrivprocessen. Vad som hände sedan? Jag tryckte på delete och svarade aldrig mer på mail eller telefonsamtal från dem.

 

Jag kunde inte bry mig mindre om boken blev ”en bra story” eller inte, det är ju inte det som det handlar om! För mig känns det viktigt att dela med mig av mina erfarenheter och hjälpa andra eftersom det var exakt det som jag behövde men inte fick när jag var mitt uppe i den hemska processen. Jag hade tusen frågor och funderingar och vem jag än pratade med så fick jag inga svar. De vanliga veterinärerna som jag kom i kontakt med under tiden var helt clueless, det var jag som fick undervisa dem istället för tvärtom. Onkologen Nanna gav mig en del svar men som onkolog är man oerhört upptagen och uppbokad till bristningsgränsen så att få svar på alla frågor där var en omöjlighet. På internet fanns heller ingen bra information, minns att jag googlade timme ut och timme in men hittade nästan enbart ren fakta om cancer, dvs tumöruppbyggnad och dylikt. Det är inte den sortens information som man behöver där och då…
Många funderingar handlar inte ens om den medicinska delen, många frågor handlar om erfarenhet; hur man kan hjälpa hunden på bästa sätt under behandlingen, vad man ska vara uppmärksam på, vad man ska ge hunden för mat, vilka mediciner man ska undvika, hur man kan förhindra cancerns uppkomst från första början etc. För att inte tala om den känslomässiga delen, behovet av att känna att man inte är ensam, att det finns fler som kämpar för sin hunds liv där ute, hur man ska ta hand om sig själv under processen, hur man ska förstå sina egna tankar och reaktioner och hur man ska prata med sin omgivning så att de förstår hur man mår och vad som händer. Sen tillkommer ju praktiska frågor som försäkringar och tillägg, priser, självrisk, vilket djursjukhus man ska välja osv. Det är frågor som man bara kan svara på om man själv har gått igenom det.

 

Jag skulle gärna vilja hjälpa andra som vill förhindra att deras hund får cancer eller som är i startgroparna/mitten/slutet av den hemska process som en cancersjukdom innebär. När jag hade kontakt med förlaget var jag mycket bestämd på en punkt; all eventuell vinst från boken ska gå oavkortat till antingen svensk hundcancerforskning eller till en fond där människor som inte har en tillräckligt stor försäkring kan söka pengar så att de kan cancerbehandla sin hund. Jag vet inte vilket alternativ som är bäst. Kanske båda. Det pågår hundcancerforskning varje dag i Sverige, Exxas onkolog Nanna är även forskare och har t ex forskat fram ett nytt cellgift (dock ej till lymfom). Jag vet att även SLU håller på med forskning och att alla avdelningar kan behöva all hjälp som de kan få.

 

Nu till min fråga och den gäller enbart er läsare som skulle vilja veta mer om hur man förebygger cancer eller hur man behandlar den på bästa sätt – skulle det vara intressant att läsa en bok om hundcancer, skriven av en hundägare för en hundägare? Är det något som ni skulle vilja lägga pengar på (skulle såklart isf jobba för att boken skulle ha ett så rimligt pris som möjligt) för att stödja forskningen och för att få utökad kunskap om sjukdomen? Eller är det en dålig idé som jag bör bespara mig? Jag vill verkligen veta er ärliga åsikt.

 

Anledningen till att jag frågar är för att jag vill veta om detta är något som gör det värt för mig att lägga ner tiden, kraften och engagemanget som skulle krävas. Att få tag på förlag etc ser jag inte som en större huvudvärk (idag kan man ju dessutom ge ut böcker utan förlag), däremot måste jag ju få gå igenom processen igen i mitt huvud och återuppliva gamla minnen som i ärlighetens namn kan vara väldigt smärtsamma. Men jag gör det gärna, om det finns intresse av att ta del av allt material och samtidigt stödja cancerforskning eller behandling, då är det ju värt det. En del information finns ju här i bloggen men det finns mycket mer att skriva om, både gällande förebyggande insatser, upptäckandeprocessen och behandlingen.

 

Så… vad säger ni?

 

img_8518copy
(Exxa mitt uppe i sin cancerresa; modig, tuffare än tuffast och levnadsglad. Här jagar hon boll uppe vid Götene Brukshundsklubb där hon alltid fick vara lös och springa fritt).

 

 

129copyliten
(Exxa vid hundklubben ca 2 månader efter sitt friskförklarande besked och efter komplikationen med urinblåsan; smal och medtagen men ändå pigg och framför allt – full av livsvilja!)

 

 

12 reaktioner på ”Ska jag skriva en bok om hundcancer?

  1. Sara

    Självklart ska du göra det! Det är ett viktigt ämne och folk över lag är väldigt ovilliga att skänka pengar till forskning men får man samtidigt en bra och spännande bok där man kan lära sig massor så tror jag att man absolut skulle lägga ut de pengarna. Jag vet iallafall att jag skulle göra det. Kram!

  2. Lisa

    Samma som föregående kommentar, jag har 5 pälsbollar och stämmer det som forskarna säger så kommer iallafall en av dem att få cancer. Den dagen kommer bli en mardröm! Jag har följt dig och Exxa länge och nu även Lova då förstås och jag skulle gärna köpa den boken eftersom jag skulle satsa på behandling om någon av mina fick cancer, jag skulle inte tveka en sekund men som du säger så vet jag ju ingenting om detta utöver sånt som du har sagt här så en bok vore som en bibel i det här fallet. Skriv!!

  3. Jag som sitter med min 9e vovve skulle helt klart vara intresserad!
    Min första dog av akut lymfcancer, 3 år 9 mån ungefär, död inom 2 dygn. En annan har avllivats pga cancer 10 år gammal. Ytterligare en misstänktes ”något med magen” på men pga ålder o annat avlivades han utan närmare undersökning, han var 10.5.
    Skriv du!
    Och får jag ha en idé så tycker jag din om fond är suverän! Vi är nog rätt många som kunde få en del problem med alltför dyra behandlingar.

  4. Ja, jag skulle absolut(!) vara intresserad av en sådan bok! Min första tik fick juvertumörer, vilket senare troligtvis bidrog till att jag tvingades ta bort henne. Många andra hundar i min ras får tumörer/cancer osv när de blir äldre, även om det i dagsläget inte är lika vanligt som inom vissa cancerdrabbade raser. Jag är dessutom rejält intresserad av hur mycket kosten kan tänkas påverka cancer. Jag vet ju att många hälsoproblem ökat sedan det blev vanligt att ge torrfoder och barfar själv för att kunna ge mina hundar det absolut bästa tänkbara. Det hade varit intressant att veta huruvida det kan påverka även cancer.

  5. Anette i Göteborg

    Hej! Jag tycker att idén är lysande! För fyra månader sedan fick min hund, min bästa vän, diagnosen malignt lymfom, samma som din fina Exxa. Han blev mycket snabbt sämre, det var så smärtsamt att se. I den kris man hamnar i i ett sådant läge har man ett outtömligt behov både av bra information och av personliga berättelser, det är viktiga beslut som skall fattas på kort tid samtidigt som man drabbats av en stor sorg . Jag har läst din blogg om Exxa, det har varit till stor hjälp för mig.
    Jag valde att pröva cellgiftbehandling – det är jag väldigt glad för nu! Min hund mår idag toppenbra och det har han gjort i hela tiden han behandlats, bortsett från lätta magbesvär vid ett par tillfällen. Redan någon dag efter första behandlingen märktes en förbättring, otroligt!
    Tack för att du tagit dig tid att skriva om detta svåra! Om du väljer att börja arbeta med en bok har du redan en bra stomme i den fina berättelse du redan skrivit. Jag kommer definitivt att köpa ett exemplar. Minst! Lycka till med lilla Lova och med allt annat!

  6. Tycker absolut du ska göra det! Jag förlorade min hund i cancer för tre år sedan och jag saknar henne mer och mer för varje dag som går. Cancern var för långt kommen och hon gav upp, så det fanns ingenting vi kunde göra… Jag hade önskat att vi visste mer och kunde förstå långt innan att hon hade det. Men hon visade inga tecken på att hon mådde dåligt, men jag vet att hade vi vetat om att det kunde drabba henne på ett eller annat sätt, så hade vi kanske varit med uppmärksamma…

  7. Självklart vill jag också läsa en sådan bok. Jag googlade massor när veterinären misstänkte att en av mina pälsklingar kanske hade malignt lymfom. Det var så jag hittade din blogg. Måste fråga, kan inte riktigt tyda ut om Exxa finns med dig fortfarande? Det verkar tyvärr inte så 😦 Kram.// Ewa http://www.emblaandeddie.com

Kommentera

