Kärt barn har många namn + besöksrekord.

Det sägs att en hund ska ha ett kort namn, som är enkelt att uttala och att man som ägare alltid ska hålla sig till det enda namnet för att undvika att förvirra hunden. Om detta stämmer så måste mina hundar ha varit/vara väldigt förvirrade för jag har alltid haft en mängd smeknamn på dem. För att återknyta till föregående inläggs tema så känns det för mig helt naturligt att ha smeknamn på min hund, precis som jag har på min sambo och som jag även kommer att ha på mina barn om jag någon gång får några. Det är ett sätt att visa kärlek med ord tycker jag. Vi har smeknamn på Lova som vi alltid har kallat henne (typ som Lovi, Lovisen, Lillis, Sälen etc) men det har även tillkommit en mängd nya namn som t ex Bobbo, Bobboskatt, Skattekatt och Grisekno. Jag kan inte förklara varifrån namnen kommer för det är från händelser i vardagen men Lova lyssnar på alla och vet precis att det är henne som vi menar.
Använder ni andra smeknamn på era hundar och har ni isf något namn som ni vill dela med er av?
Vore kul! 🙂

 

Jag vill även passa på att tacka er läsare, både gamla och nya, för att ni läser bloggen och för att ni skriver så fina kommentarer, ibland här men mest i olika huskygrupper samt hundbloggsgruppen på Facebook (där mina inlägg publiceras automatiskt). Det är så roligt när människor engagerar sig och det blir diskussioner, då känns det verkligen värt att blogga! Alla som har en blogg vet ju att det i perioder är jättetråkigt och att man har idétorka men tack vare alla er så tar jag mig igenom de perioderna.
Bloggen har även exploderat det sista med nya läsare, häromdagen slogs det gamla rekordet och under den dagen hade bloggen 4473 unika besökare!! Det är verkligen helt otroligt, särskilt för en hundblogg, och man blir både glad och förskräckt och ödmjuk när man ser den där statistiken…! Så tusen tack till er alla fina!

 

För familjen Lova så är vardagen igång igen efter semestern. Vi slet som djur i vår bostadsrätt i 30 graders värme och jag kan med glädje och lättnad säga att vi i princip är klara! Vi gjorde en helrenovering så vi blåste ut både badrum och kök och gjorde om allt så nu har vi ett helt nytt kök med nya inbyggda vitvaror och ett helkaklat badrum med tvättmaskin. Vi har även målat och tapetserat om i alla rum och lagt nytt golv överallt, nya lister i alla rum plus småpill som ommålning av dörrfoder, tak, rör osv. Nu när allt är klart så känns det nästan overkligt att vi har gjort det mesta själva.
Vi funderar just nu på nästa steg, köpa ett hus som renoveringsprojekt och bo där i ca ett-två år innan vi bygger nytt eller om vi ska bygga nytt direkt. Pappa sa igår att det rätta svaret kommer att komma till oss och jag hoppas att han har rätt för vi längtar efter mer utrymme och kanske allra mest efter en inhängnad tomt där Lova kan få springa fritt… Hon har varit så otroligt duktig under denna renoveringen, varit med varje dag och hjälpt till (okej, legat och sovit framför fläkten) för att sedan få springa och busa i rastgården tillsammans med andra hundar. Det är aldrig några problem med henne, hon är så oerhört snäll mot andra hundar, vill bara leka och busa och springa. Jag kan villigt erkänna att jag är den som är mest rädd när vi åker dit för man vet ju aldrig hur andras hundar är egentligen och jag är som en liten hönsmamma, springer och frågar vad de har för hundar, om de är snälla, om de verkligen är snälla (haha) för att sen ha superuppsikt över hur de andra hundarnas kroppsspråk ter sig. Än så länge har det aldrig hänt något så det kanske är dags för en viss matte att spänna av lite… 😉

 

136copy2
(En favoritbild på Lova, tagen under hennes första dag hemma hos oss i november 2012)

 

 

3 reaktioner på ”Kärt barn har många namn + besöksrekord.

  1. Haha, vi är nog väldigt lika 😉 Våra har också många smeknamn 😊
    Dusty: Dustan, Dasta, Dutty osv
    Zelda: Zeldis, Lella, Lellis osv
    Hope: Hoppe, Loppan, Loppe-lus osv
    Beauty kallades bla Butty, Botten Bus, Beafty, Butt-butt osv

    Och Isabelle kallas för Isse, Izzy, Hjärtat m.fl.
    Lucas kallas än så länge bara lilleman eller liten 😊

  2. Roligt med smeknamn =)

    Vi har haft smeknamn på alla hundar vi haft i vår familj och kommer säkerligen att fortsätta med det =)
    Här kommer några smakprov

    Korax (Groenendael) Korvas, Krax, Kraxen, Kaxeman, Bebis,
    Flisa (Groenendael) Idefix flislisa, flistuggen, fiis, lillefliiis
    Kiara (Tervueren) Karan, smalast, smalan, muränan, morran,
    Kymrique (Tervueren) Kympe, mymrique, snympe, mumrik, manvargen,

    Nanook (Siberian Husky) Nookisen, babook, pooki, snooki, sooki, vargungen, mamook, sorkdräparn, lämmelmördaren..ying
    Ocean (Alaskan Husky) Makaron, osin, boozin, stormy, yang, lusjägarn

  3. O ja här har vi många smeknamn!
    Alf – Alfen, palfen, lalfen, sötnosen, gosnosen, mattes hjärta
    Theo – Theodåren, dåren, eotheo, theodor, mattes lillhjärta

    Ja och många mer 🙂

Kommentera

