Drama gällande hund i bil under sommaren.

Igår upplevde jag ett litet drama gällande det alltid heta och aktuella ämnet hund i bil under sommaren. Jag hade varit på ett klientmöte under eftermiddagen och skulle precis avsluta när en personal kom in och sa att det låg en hund i en bil utanför mataffären lite längre ner. Hon hade sett den när hon passerade den och reagerat på att hunden låg orörlig i sin bur. ”Slå in rutan och blöt hunden med kallt vatten och kör sedan omedelbart till Hund och Katt-hälsan!” var mitt svar och hon fyllde genast några petflaskor med kallt vatten och sprang. Tyvärr hann jag inte stanna och se hur det gick men jag ringde henne idag för att kolla och som tur var hade hunden piggnat till hos veterinären. Personalen valde även att göra en anmälan om djurplågeri gentemot ägaren.

 

Jag undrar så om folk är medvetna om hur fort en hund kan bli sjuk i en varm bil, för att inte tala om hur fort de faktiskt kan dö. Jag läste nyligen ett blogginlägg om en utställning där speakern hade sagt flera gånger under dagen att om funktionärerna hittade hundar instängda i bilar så skulle de slå sönder rutorna och ringa polis (fantastiskt bra initiativ för övrigt!!) Trots flera varningar under dagen var detta exakt det som de fick göra, inte bara en gång utan flera. Jag mår illa bara jag tänker på det. Visst, man kan behöva lämna sin hund i bilen, det har jag själv gjort flera gånger men då handlar det om väldigt korta stunder, alla rutor är nervevade på bilen, bilen är parkerad helt i skugga och kroken sitter i bagageluckan. Dessutom finns det massa smarta hjälpmedel idag som kylfilt, kylhalsband, fläkt som man fäster i burgallret osv. Men nyckelorden är just väldigt_korta_stunder, vi pratar om minuter och om det inte finns någon annan lösning. Kan man ta med sig hunden när man går från bilen eller lämna den hemma så ska man göra det enligt min åsikt. Det handlar ju inte om att hunden blir ”lite dålig”, den kan få allvarliga åkommor som t ex skador på hjärna, hjärta, tarmar och njurar. Är det verkligen värt det?

 

Den här bilden säger egentligen mer än tusen ord:

 

hejbilagareinfo

 

Jag tycker det är här oerhört viktig information som bör spridas så mycket som möjligt. Och snälla, alla hundälskare där ute, ser ni en hund instängd i en bil som på något sätt verkar må dåligt så krossa rutan, kyl ner hunden med vatten inpå bara skinnet och ta den sedan till en veterinär. Ring även polisen och informera om vad ni har gjort och vart ni har tagit hunden.
Det är lagligt att rädda en hunds liv!

 

Jag provade själv detta för ett tag sedan när jag satt i bilen och väntade på Johan och Lova, tror vi skulle till hundrastgården. Jag stängde av bilen, vevade upp rutorna och bara väntade. Efter bara någon minut började jag känna av värmen och luften kändes oerhört tung. Efter ytterligare någon minut började svetten tränga fram. Jag ansträngde mig för att andas lugnt och regelbundet men det dröjde inte många minuter innan paniken började komma, jag märkte att jag började andas snabbare och snabbare och huvudet kändes lätt och snurrigt. Jag tror jag stod ut i ca 5 minuter innan jag vräkte upp bildörren och lättnaden for igenom min kropp pga den härliga brisen som just där och då kändes som en gåva från ovan.

Betänk då att det handlade om ca fem minuter och att jag inte har päls.

 

 

lapptillbil

(Lapp att lägga i bilrutan)

 

 

En reaktion på ”Drama gällande hund i bil under sommaren.

Kommentera

