Ånnaboda nästa!

Då det inte blev något Vaggeryd för vår del har vi nu siktet ställt mot Ånnaboda i slutet av maj. Alla som känner mig vet att jag tycker att det här med utställning är rätt tråkigt, jag gillar inte att ställa och jag gillar inte själva grejen med att hunden kan få dåligt omdöme ena dagen för att få CERT nästa dag. Och för mig är funktionen viktigast, en husky med dragskalle och som kan omsätta det i praktiken är för mig en bra hund, inte en som bara har massa rosetter liggandes. Men – det som gör utställningar roliga är folket, alla vänner som man får träffa och spendera en hel dag med, vissa som bor långt bort och som man sällan får chansen att umgås med – det gör att det är värt att lägga tid och pengar på utställningar.

 

Johan, jag och Lova åkte på en utställning tidigt i våras för att träna lite inför Vaggeryd. Ni som har träffat Lova vet ju hur mycket hon älskar andra hundar och människor och då är det så svååååårt att springa fint, stå still framför domaren osv… Så för att träna brummade vi iväg till mina hemtrakter för att träna lite. Den första timmen var Lova helt galen, det var ett fullpackat ridhus som vi klev in i med hundar och folk överallt, man fick nästan armbåga sig fram. Lova visste knappt vart hon skulle titta, huvudet for fram och tillbaka som en skottspole på henne. 🙂 Men sedan hände något, hon lugnade sig och började lyssna och blev mer koncentrerad så när det väl var vår tur efter någon timmes väntan så skötte hon sig prickfritt! Sprang superfint med långa svepande steg och ställde upp sig fint själv (jag hör inte till de där som pillar och flyttar tassar, mest för att jag inte vet hur man gör det på ett bra sätt) och flirtade lite med domaren. Tyvärr var Lova yngst och konkurrenterna skötte sig lika prickfritt som Lova men slutligen hamnade hon på en andra plats, BTKL 2 med HP. Kritiken var fin men en sak störde mig som fasen och det var när domaren förklarade placeringarna och sa till mig ”jag vet ju att huskies får ha rosa nosar men jag tycker det är fult”. Lilla Lovis är ju så söt med sin lilla rosabruna nos…

 

Lovas kritik: ”Fin feminin tik. Korrekt bett. Bra hals, stark rygg. Tillräckligt utvecklad bröstkorg. Goda vinklar. Rör sig väl. Behöver på grund av ung ålder få lite mer massa, dock fin kropp. Önskvärt med bättre pigmentering på nosen. ”

 

Vi får väl se hur det går i Ånnaboda, förra Vaggeryd var ju Lova för vit och nu senast var nosen för rosa så det ska bli spännande att höra vad det är för fel färgmässigt nästa gång, fel färg på ögonen kanske? 😉 Men jag vet ju att det finns domare som skiter fullständigt i färger och istället går på kropp och steg och psyke så jag håller tummarna för att vi får en sån domare i Ånnaboda för Lova är fin! Dock har hon precis börjat fälla, perfekt timing… Jag måste också ragga upp en handler så om någon känner sig manad… 😉

 

Vi håller även på att lägga upp planeringen framöver, vilka utställningar vi ska åka på och hur vi ska lägga upp dragträningen. Mitt mål är att kunna börja tävla med Lova till hösten, enbart för att ge henne rutin och med noll sikte på placeringar. Mitt sikte ligger istället på att vi ska bli ett bra team och ha roligt tillsammans! Lova är fortfarande ganska barnslig i skallen och full av bus och för min del är det okej, hon får ta den tiden på sig som hon behöver för att mogna. Får väl se hur vi lyckas planera in träningen så det flyter in i det vanliga livet. Johan och jag har köpt vår första fastighet tillsammans, ett renoveringsobjekt som vi ska pilla med under sommaren. Vi har två resor som vi ska få att gå ihop, en långweekend till London och en resa till Santorini. Någonstans där emellan ska vi hinna med en tripp till Öland och fira våra födelsedagar (Johan fyller 30 i år, dagen före mig!) och allt annat man vill hinna med under sommaren. Simträning för Lovisen står också på schemat, det är verkligen något som jag vill fördjupa mig i och då vi bor på Västkusten så saknar vi ju inte vatten direkt… 🙂 Mycket som ska göras och dåligt med tid, känns som livet i ett nötskal nu för tiden. Men hellre det än tvärtom!

 

(Full fart i rasthagen!)
102copyliten

 

 

Kommentera

