You have to take the good with the bad.

Satt precis och surfade runt lite på de hundbloggarna som jag följer och muttrade irriterat för mig själv över brist på nya inlägg när jag insåg att det är två veckor sedan som jag bloggade sist… Oupsi… Så nu föregår jag med gott exempel och  så tar ni andra efter, ok? 🙂

 

Älsklingen och jag var i Kalmar/ på Öland förrförra helgen och var ”barnlediga”, annars lägger jag nästan all min lediga tid på hundarna nu. Jag har ständigt dåligt samvete över Lova eftersom hon hamnar i Exxas skugga hela tiden pga allt krångel så jag försöker att aktivera henne och träna henne varje dag, ibland går det bra och ibland mindre bra men man måste ju försöka iaf. Det har inte blivit en så bra start för henne eftersom Exxa blev sjuk när Lova bara hade bott hos oss i ca 1½ månad, det var ju inte riktigt tanken… Hon är ju fortfarande bebis men ändå förväntar jag mig mycket av henne och hon får ofta ta på sig mer ansvar än vad hon kanske är redo för. Men å andra sidan måste jag säga att hon ofta gör det med bravur. Visst ser man hur gärna hon vill attackera och busa med Exxa och visst har hon dagar då hon inte hör ordet ”nej” och är helt galen och jagar Exxa runt i hemmet men hon blir ständigt bättre på att förstå och respektera att Exxa vill vila och lyssnar på mig när jag säger till henne.
Utomhus är hon fantastisk och sätter sig lugnt ner och väntar på Exxa när hon behöver kissa (det är Johan som har lärt Lova det, hur bra som helst!) och de få gångerna som hon inte gör det så får jag påminna mig själv om att hon bara är 5 månader. Precis som att jag har höga krav på mig själv och på Exxa så har jag det även på Lova och det är ju inte riktigt rättvist men till Lovas försvar så måste jag säga att hon tar det med jämnmod. Lova är en väldigt trygg liten valp, även i sig själv och är inte alls lika känslig som Exxa är men även om hon är en liten tuffing så är hon väldigt mjuk samtidigt och de där bruna ögonen kan smälta även det hårdaste hjärtat. Och hon är så mysig, hon har knutit an hårt till både mig, J och Exxa och hon visar det på ett väldigt kärleksfullt sätt (och genom slafsiga pussar, mums…) och är en riktig liten mysvovve.
Bara hon kommer ur valpstadiet så tror jag att hon kommer bli en extremt fin hund på alla sätt. Rent utseendemässigt är hon redan otroligt fin, hon har samma sockersöta uttryck i ansiktet som Exxa men en helt annan kropp. Sist jag vägde henne vägde hon 14 kg, dvs ½ kg mindre än Exxa (som fortfarande är väldigt smal) och hennes kropp är kraftig och robust på alla sätt. Hon är väldigt välvinklad runt om med en bra rygg och ett fint steg så det ska bli spännande att ställa ut henne i framtiden. Förmodligen kommer hon även bli en bra draghund då hon är snabb men samtidigt stark som satan, börjar snart bli dags att vänja henne vid selen. Spännande!

 

DSC_0063copy
Lovis tuggar ben, december 2012.

 

Exxa blir långsamt bättre, vi var inne på Skara djursjukhus för snart 2 veckor sedan och lämnade urinprover, som var mycket bättre än de hon lämnade sist. Hennes blåsa var fortfarande förstorad och förtjockad men inte alls så illa som för några veckor sedan så det går åt rätt håll. Veterinär Katinka sa att hon kände sig väldigt optimistisk nu jämfört med förra besöket och jag suckar lite inombords för jag har ju hela tiden sagt till dem att Exxa fixar även detta. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga ”det är Exxa” – dvs vi pratar inte om en vanlig hund, vi pratar om Exxa. Regler, odds, prognoser som gäller för andra hundar gäller inte för henne. Men det blir väl uppenbart för dem också så småningom.
Exxa kan nu hålla sig i ca 2-3 timmar så det är ju en enorm förbättring om man jämför med för en månad sedan, verkligen ENORM! Det är dock inte alltid hon hinner säga till och då kissar hon inne, även på nätterna blir det 2-3 pölar men jag är så lycklig över att det är just pölar för det innebär att hennes blåsa klarar att hålla inne vätskan mer och mer. Jag märker att det blir värre när hon blir upphetsad eller uppjagad så till en viss del verkar beteendet vara stressrelaterat, även om det mest är fysiskt förstås. Hon går på 4 olika mediciner dagligen och som veterinärerna säger så är det bara att kämpa på och ge henne den tiden som hon behöver. Självklart är detta jättejobbigt för oss alla men hon lever ju 🙂
Rent viktmässigt går det långsamt, hon har gått upp ½ kg på snart 4 veckor och jag önskar att det gick fortare men vad ska man göra? Hon äter bra, hon äter flera dl torrfoder varje dag plus någon pannkaka och något gott kött men som alltid så äter Exxa det hon behöver och sedan lämnar hon resten. Det är fruktansvärt svårt att få en hund som egentligen inte gillar mat att gå upp i vikt! Men så länge som hon inte går ner i vikt så är jag jättenöjd, sen får hon väl se ut som en liten mager stackare då. Hon äter och är betydligt gladare och piggare än för några veckor sedan och hoppar och skuttar och busar i snön och det skulle hon ju inte göra om hon mådde dåligt. Så det går åt rätt håll, sakta men säkert. Hoppas att det fortsätter så!

 

DSC_0050copy
Exxa myser i soffan, december 2012.

 

Dock hittade jag en prick på Exxas tunga i veckan och höll på att få ett hysteriskt anfall. Det var ju så cancern började förra gången. Men sedan sansade jag mig, hon borde ju fortfarande ha cellgifter i kroppen och har ju varit i complete remission sedan oktober så det vore väldigt konstigt om den redan var tillbaka. Man vet ju aldrig förstås men det vore konstigt. Körtlarna är iaf helt nere. När jag hade lugnat mig lite kollade jag på pricken med ficklampa och tycker nog att den mer ser ut som en brun/beige/vit blåsa av något slag men jag vet inte. Den ser inte ut som de andra prickarna gjorde men å andra sidan vet jag ju inte hur de såg ut från början… Det kan vara så mycket och jag har insett att jag inte orkar med mer oro nu så jag har bestämt mig för att det inte är cancern som kommer tillbaka utan något annat. Nu jobbar jag med att trycka bort tanken och låsa in den i en liten kista nånstans långt bak i huvudet ett tag. Men jag kommer inte kunna låta bli att titta på tungan…

 

Igår kväll var vi på besök hos Daniel i hans fotostudio och både han och jag tog lite fina bilder på vovvarna. Exxa var inte riktigt på fotohumör men jag hoppas att det blev någon bra bild på henne iaf. Om inte, så ska vi dit snart igen och får göra om/göra rätt. Vet att D fick en jättefin bild på töserna tillsammans, med Exxa i bakgrunden och Lova i förgrunden, tanken var att de skulle sitta jämte varandra men Lovis ville gå fram och pussa kameran istället och D fick till en jätterolig bild. Han fick även ett par jättefina porträttbilder på Lovis, tror att även jag fick till någon men alla som försökt få en 5 månader gammal valp att sitta still i en fotostudio där hon aldrig har varit innan och där det finns massor med spännande saker att lukta på vet precis vad jag pratar om. Det var inte många sekunder som hon satt stilla… Och som ägare är det stört omöjligt att fota själv, man måste nästan stå på pass bakom fotografen för att det ska funka och inte ens då satt hon still speciellt länge. Vi höll inte på länge heller i ärlighetens namn, D var dödstrött pga en deadline, jag var dödstrött efter en lång dag på jobbet och även hundarna var trötta för de stensomnade på golvet när vi gav upp. Nästa gång får vi se till att vi är piggare allihop, tror att resultatet blir mycket bättre då. Men som sagt, några fina bilder fick vi till och de kommer upp i bloggen så småningom, jag har uppfattat era odiskreta pikar om att jag borde börja fota mer igen… 😉

 

 

2 reaktioner på ”You have to take the good with the bad.

  1. Vad skönt att Exxa blir bättre om än det går sakta! 🙂
    Skönt att Lova verkar så förståndig för det mesta och klarar situationen så bra.
    Många pussar från kusinerna i norr.

  2. Visko-Mia

    Finaste Exxa 🙂 och skönt att hon mår bättre. Kul även att Lovis växer sig stark och fin. Ska bli kul att följa henne i framtiden. Varmaste hälsningar från Mia, David och övriga Bjälkatorpsflocken.

Kommentera

