Svar på era frågor om hundcancer mm!

Det har regnat in frågor via kommentarer och mail sedan Exxa fick cancer och jag har äntligen fått tummen ur och besvarat några av dem, fler kommer! Hoppas alla svaren verkar vettiga, annars får ni hojta till. Enjoy 🙂

 

VANLIGA FRÅGOR

 

”Jag älskar din blogg men varför bloggar du inte oftare? Kommer du köpa fler hundar? Vad tycker Exxa mest om att äta? Vad är Exxa rädd för? Kan du inte berätta lite om dig också, vad är ditt drömjobb? Är du kär? Vad tittar du helst på på tv? Vad gillar du för mat? Kommer du ta valpar på Lova? Varför fotar du så sällan nu för tiden? Kom igen, bli lite personlig! =)”

Svar: Tack! Önskar att jag hann blogga oftare men tiden och energin räcker inte till tyvärr.
Jag kommer inte köpa fler hundar, det räcker med två!
Exxa tycker mest om att äta kött, hennes favoriter är fläskfilé och bacon men köttfärs går också alltid ner.
Exxa är rädd för smällare/raketer och för Harry Potters uggla Hedwig, haha.
Mitt drömjobb hade varit att ha egen samtalspraktik samt ett fotoföretag vid sidan om, helst hade jag mest fotat bröllop. Jag hade även gärna renoverat fastigheter för att tjäna pengar på dem, haft ett b&b, ägt ett slott och hyrt ut det till fester och jobbat som författare, målare och smyckesdesigner. Många planer, inte tillräckligt med tid.
Jag är väldigt kär!
Jag tittar helst på dokumentärer, lite halvgalna program som american choppers och tatueringsprogram, alla husbyggar/renoverings/inredningsprogram som finns, matprogram med Gordon Ramsay, klassiker som Vänner, Gilmore Girls, Sex and the city, historiska program som The Tudors samt favoriten av all times Game of Thrones! Det roliga är att nu låter det som att jag kollar sjukt mycket på tv men jag hinner väldigt sällan titta…
Jag är kräsen när det gäller mat, gillar mest kött. En grillbit t ex kan göra mig helt salig. Jag gillar även tacos, kinamat/thaimat, italiensk mat och grekisk mat.
Jag har ingen aning om jag ska ta valpar på Lova, har aldrig ens tänkt den tanken.
Jag fotar sällan för att jag dels bara har min reservkamera just nu (hatar den!!) och dels för att jag inte har haft fotolust sedan Exxa blev sjuk.

 

”Hej! Tror du på att allt sker av en mening?”

Svar: Jag gör nog det. Jag tror att människor som vi kommer nära har en roll att spela i våra liv, oavsett om den är stor eller liten. Vissa kommer bedra oss, lura oss, såra oss och få oss att gråta så att vi lär oss att ha självrespekt och att bli starkare. Vissa kommer lära oss läxor, inte för att förändra oss utan för att få oss att se en större bild och bli bättre människor. Och vissa kommer helt enkelt att inspirera oss, älska oss och göra oss lyckliga.
När det gäller Exxa så vet jag inte varför hon fick cancer, jag tycker inte att någon av oss har förtjänat att gå igenom allt det här och jag hade mer än gärna varit utan det. Men det har gjort oss starkare och bundit oss ännu tajtare tillsammans och jag har fått chansen att hjälpa andra genom att dela med mig av mina erfarenheter. Det är så man måste välja att se det.

 

”Vad tycker du är vackert?”

Svar: Finns ju massor. En rosa soluppgång över ett ljusblått snölandskap. Slottsruiner i all sin dysterhet. Träd som blir orange/röda/gula under hösten. Vita och rosa rosor. Ett gammalt par som går hand i hand. Ungar som skrattar. Rimfrost. Havet. Kontraster. Eld. Stora tavlor. Figursydda kläder. Ögon som lyser av lycka.  Exxa. Lova. Johan.
När det gäller människor så tycker jag att de som har gått igenom tuffa tider, som känt sorg och som känt förlust men ändå found their way out of the depths är de som är vackrast. De har en uppskattning och en förståelse för andra och för livet som gör att de har stora hjärtan fyllda med empati, omtänksamhet och kärlek. Ett vackert ansikte behöver ju inte betyda ett vackert hjärta. Vackra människor händer inte bara, de skapas.

 

FRÅGOR OM HUNDCANCER

 

”Vad ska man tänka på när man står inför valet att cancerbehandla sin hund?”

Svar: 1. Orkar din hund? Det måste alltid vara den första tanken. Cellgiftsbehandling sliter oerhört på kroppen, visst den dödar alla cancerceller (förhoppningsvis) men den dödar även friska celler i kroppen (som sedan kommer tillbaka långsamt) vilket innebär att hunden kommer må mer eller mindre dåligt under en lång period. Så hur hundens allmäntillstånd ser ut före behandlingen är av högsta vikt. Är din hund redan sjuk eller försvagad av andra skäl före behandlingen så måste du själv känna efter vad som känns rätt. Skit i vad alla andra säger, titta på din hund som du känner bäst av alla på hela jorden och fråga dig själv om din hund har förutsättningar för att bli frisk. Men – och det här är ett stort men – många djurägare är ”för barmhärtiga” mot sina djur. Jag har pratat med flera fd hundägare som valde att ta bort sina hundar efter diagnosen för att de inte ville utsätta hundarna för cellgifter. Nu vet jag ingenting om de hundarnas ålder och allmäntillstånd, kanske var det helt rätt tänkt av ägarna, men det gäller att känna till all fakta innan man fattar ett sånt beslut. Det finns oerhört mycket fördomar gällande cancerbehandling för hundar och tänk om man fattar ett förhastat beslut pga för lite information som man sedan ångrar? Jag hade iaf inte kunnat leva med mig själv då. När det gäller människor som får cancer så är det ju inte speciellt många som genast lägger sig ner i en säng och inväntar döden, istället satsar de flesta på behandling och kämpar. Varför ska inte en hund få den chansen? Skillnaden är ju att en människa kan fatta det beslutet själv, hunden är beroende av att ägaren fattar rätt beslut å hundens vägnar. Och för att kunna göra det behöver man vetenskaplig fakta, inte fördomar och ogrundade åsikter från diskussionsforum på internet och dylikt.

2. Orkar du? Det är jävligt tufft att slåss mot cancer, även om det inte är du själv som är drabbad. Du kommer att få åka som en skottspole till onkologen, du kommer få medicinera din hund, du kommer få se din vän tyna bort framför dina ögon, du kommer få många sömnlösa nätter och dagar fulla med jobbiga tankar, du kommer att få ta konsekvenserna av diverse biverkningar, du kommer att få försvara dig mot andras åsikter och du kommer att få bära väldigt mycket ångest och smärta inom dig under en lång period – kanske helt i ”onödan” om din hund inte klarar att besegra cancern. Men har du kommit fram till att din hund klarar en behandling så bör det inte finnas så mycket att tveka på enligt mig…

3. Har du råd? Cancerbehandling är dyrt. Agrias största försäkring täcker cellgiftsbehandling men du kommer ständigt ha en rörlig självrisk, du kommer lägga ut hutlösa bensinpengar om du inte har turen att bo nära en onkolog (i början är man ju där varje vecka) du kommer att få ändra sin hunds diet mot mer protein och vi vet ju alla vad kött kostar, du kommer att få lägga pengar på medicin mot diverse biverkningar och du kommer att behöva ta x antal dagar ledigt från jobbet eftersom ett behandlingstillfälle tar en hel dag. Det är inte alla som har den möjligheten. Jag har lagt ca 40 000 kr av mina sparpengar på Exxas behandling UTÖVER försäkringen, denna summa involverar; ca 600 kr i rörlig självrisk per gång, ca 500 kr i bensin per gång, x antal besök hos den lokala veterinären pga biverkningar, medicin mot biverkningar, x antal tusenlappar på rent kött då Exxa inte fick något torrfoder under behandlingstiden samt lediga dagar från jobbet.

 

”Hur vet jag att jag fattar rätt beslut som väljer att behandla?”

Svar: Det vet du inte. Sånt får man inte klart för sig förrän efteråt. Det allra viktigaste är att ta reda på INFORMATION! Jag kan verkligen inte trycka på just det tillräckligt hårt. Det finns oerhört mycket fördomar som cirkulerar där ute gällande cellgiftsbehandling på hundar, exempelvis att hundarna känner smärtor, (det gör de INTE, det är inte en biverkning på djur, endast på människor) att de tappar sin päls (nej, nej, nej) eller att de bara en dag trillar ihop och tvärdör av cellgifterna (för att detta ska hända får något ha gått jävligt snett, kan inte ens tänka mig vad det skulle kunna vara). Se igenom allt bullshit, plocka upp telefonen och ring en onkolog! De kommer att besvara alla dina frågor och mer därtill. Du har Nanna Åkerlund i Jönköping, Henrik von Euler i Ulltuna samt någon i Vänersborg och även i Göteborg. När du har fått all information om behandling, biverkningar, kostnader, odds osv får du samla all information i huvudet och försöka bilda dig en uppfattning.
Jag sökte information som en galning när Exxa fick sin diagnos för det fanns så oerhört lite. Visst, du kan hitta mycket info om cancercellers uppbyggnad bla bla bla men ingen praktiskt information om hur allt fungerar. Därför hoppas jag att du förstår och vet lite mer eftersom du läser Exxas blogg men dra inte ut på informationssökandet alltför mycket. Jag bokade t ex tid hos Nanna redan innan jag hade Exxas provsvar i handen – just in case, vilket ju visade sig vara ett smart drag.
Sedan måste du komma ihåg att det är vetenskap vi pratar om, det bör vara en grund för ditt beslut men inte det som avgör. Jag lyssnade på min magkänsla som sa mig att Exxa har cancer men får hon behandling så kommer den lilla tuffingen att besegra den. Och så blev det ju. Du känner din hund bäst av alla så du vet bäst vad den klarar av. Lita på din magkänsla!

 

”Grattis som fan till att Exxa lever! Rekommenderar du cellgiftsbehandling om någon frågar?”

Svar: Tack! Absolut, förutsatt att hunden och du klarar av det! Jag har inte ångrat mitt beslut en enda gång. Jag stod ju där i chock, med en 5-årig tik som var/är mitt allt, som var pigg och glad och inte visade några tecken på sjukdom (förutom prickarna på tungan och två små cirklar i pälsen på huvudet) och som jag visste var gjord av 100% rostfritt stål. För mig var det inget att tänka på, jag visste redan från början att jag ville satsa på behandling.
Var det tufft? Ja, sjukt tufft med betoning på sjukt. Jag minns fortfarande hur jag stod på gräsmattan mitt i natten i regnet och svajade pga sömnbrist när Exxa hade sina diarréperioder, hur dåligt jag mådde, hur mycket jag grät, hur ångestfylld jag var varje sekund av varje dag. Dyrt? Oh yes. Jag hade kunnat göra mycket kul för de pengarna. Men trots allt så har det varit värt det för titta vad jag har; en Exxilutt som lever! 🙂

 

”Varför tog det så lång tid att upptäcka Exxas cancer? Läste att ni var hos 14 veterinärer?”

Svar: Ja du… för att vanliga veterinärer är okunniga när det gäller cancer skulle jag vilja säga. Det verkar inte ingå så mycket i deras utbildning. Sedan Exxa fick cancer och vi har fått åka till vanliga veterinärer för diverse biverkningar så är det jag som har fått lära dem, de har ställt massa frågor som jag egentligen tycker att de redan borde kunna svaret på. Jag minns att en klämde på Exxas körtlar och tyckte att de var kraftigt förstorade, detta var alltså efter att Exxa hade fått full remission, och dagen innan hade vi varit hos onkologen som sa att de var helt nere. Jag påpekade detta för veterinären som skrattade lite och sa ”oj då, ja alla känner vi olika”. Jag minns att jag tänkte att det ”olika” tyckandet är det som avgör om hunden får en chans att leva eller inte eftersom det inte finns någon extra tid att ta av när det gäller cancer. Så finns det någon som helst misstanke om att din hund har lymfom – skippa mellanhänderna och åk direkt till en onkolog. Det är de som är experterna.

 

”Man blir så rörd av att läsa din blogg, du verkar vara en väldigt väldigt fin människa! Men jag undrar hur du orkar? Jag har haft hund hela mitt liv och visst ibland är det jobbigt men oftast ganska enkelt ändå men för Exxa och dig har det ju varit grej efter grej och jag fattar inte att du inte har klappat ihop än?! Känner du aldrig att du vill ge upp eller inte orkar mer? Sen undrar jag också om du skulle göra om cellgiftsbehandlingen på Exxa igen om du fick leva om hela processen enn gång till? Och skulle du rekommendera cancerbehandling till nån annan?”

Svar: Tack! Haha tro mig, jag har klappat ihop massa gånger under den här perioden. Den första månaden kunde jag varken äta eller sova pga chocken, oron, smärtan, tankarna; jag kunde bara gråta. Att vi inte hamnade i diket när vi for fram och tillbaka till Jönköping är för mig en gåta… Men sedan hände något, kämparglöden blev allt starkare hela tiden, jag började kunna äta igen, få någon timmes sömn per natt, hjärnan började kunna forma hela meningar istället för bara några ord här och där.
Jag tror att man orkar det man måste orka. J har sagt att han tycker jag är så stark, jag har alltid tyckt tvärtom, att jag är svag, känslig och bräcklig. Men kanske är det det som är just styrka – att man gräver ner sina rötter i marken och står stadigt när orkanen blåser omkring en? Att man inte blir liggande nere i gropen i marken utan klöser sig uppåt igen, centimeter för centimeter? Att man orkar för att det inte finns något annat alternativ? Jag vet inte.
Jag tänker aldrig att jag vill ge upp. Aldrig. Jag skulle slåss i 1000 år för Exxa och om det inte räcker så slåss jag 1000 år till. Visst har jag stunder när jag tänker att jag inte orkar mer, som nu t ex när hon precis besegrat cancern och får problem med urinblåsan istället, men så fort den tanken kommer kväver jag den omedelbart. Har vi klarat det såhär långt så klarar vi lite till. Och lite till. Självklart är det på bekostnad av mig själv, av mitt humör och min energi men det blir ju så när någon man älskar är sjuk. Man får andra prioriteringar, man slutar att bry sig om saker som träning, sina hobbies osv, istället fokuserar man på det som är viktigt, det som VERKLIGEN är viktigt. Resten får man ta sen. För mig är det en självklarhet att man ställer upp och finns där för dem man älskar, oavsett om de personerna är människor eller djur.
Om jag fick leva samma liv en gång till och Exxa skulle få cancer så skulle jag absolut välja att behandla henne igen. Men ärligt talat så hade jag nog skippat att ge henne den sista dosen…

 

”Hej fina Jennie och fina Exxa! Jag är nyfiken på hur man tänker kring de biverkningarna som hunden får? Hur låter man tillexempel bli att bli orolig och tänka att man borde avbryta behandlingen?”

Svar: Hej du! Jättebra fråga och jag tror att jag har ett bra svar; man tillåter sig inte att tänka de tankarna. Visst, om hunden blir galet sjuk och tacklar av jättemycket och jättefort så måste man såklart ställa sig den frågan men i vanliga fall så får man inte låta de tankarna ploppa upp. Det funkade iaf för mig, jag hade tre primära tankar som jag upprepade för mig själv gång på gång varje dag tills jag trodde på dem själv. ”Exxa klarar detta”, ”Inte idag och inte utan en kamp” och ”Jag gör rätt”. De tankarna blev som ett mantra och faktiskt ett ställe i huvudet där jag kunde hämta lite extra kraft och faith ifrån när jag behövde det. Livet är ju ganska enkelt på det sättet, man gör ett val och sedan får man leva med konsekvenserna av det valet. Därför tillät jag aldrig mig att tvivla på mig själv. Jag kan inte längre räkna hur många ggr en person med större kunnande än jag har sagt till mig att Exxas odds är jättedåliga under den här processen och hade jag lyssnat på dem så hade jag förmodligen gett upp för länge sedan. Men funderar du på att ge upp så har du förmodligen redan gjort det. Jag har lyssnat på onkologen, på veterinärerna, på djursjukvårdarna, nickat och sett uppmärksam ut – och inom mig tänkt ”du känner inte min hund och du känner inte mig”. Enligt dem borde Exxa redan ha varit död. För en död hund så ser hon förbannat bra ut tycker jag…

 

”Kan du tänka dig att komma till vår klubb och föreläsa om lymfom?”

Svar: Oj, jösses… Ja, visst kan jag göra det men jag lovar att det finns fler människor där ute som är mycket mer kunniga än vad jag är. Men om ni känner att jag kan bidra med något så visst.

 

”Min hund har precis fått lymfom, stadie 4. Är det värt att testa en behandling?”

Svar: Först och främst, jag är ledsen för din skull! Om din hund mår bra och du orkar och har råd så satsa! Kvinnan i USA som jag varit i kontakt med vars husky fick lymfom var i stadie 5 när de påbörjade hans behandling, han överlevde inte bara utan var även cancerfri under resten av sitt liv!
Ögonblicket när du känner för att ge upp är oftast ögonblicket då ett mirakel sker. Ge inte upp.

 

”Förlåt för en dum och kanske okänslig fråga men varför har Exxa egentligen klarat sig när hon fick så dåliga odds från början av onkologen? Borde inte hon med sin erfarenhet ha vetat bättre?”

Svar: Ingen fara. 🙂 Jag vet inte varför Exxa har klarat sig. Det finns ju många hundar som inte gör det trots behandling, jag vet inte varför min hund inte är en av dem. Kanske är det för att hon är så satans tuff. Kanske beror det på hennes livsvilja. Kanske har det med maten att göra, att bristen på kolhydrater gjorde att cancercellerna inte kunde växa mer. Kanske har hon bara haft en jävla tur. Kanske är det en blandning av alltihop.
Odds är bara siffror på ett papper. De säger egentligen ingenting och de betyder ingenting, såvida du inte gör dem till din sanning.
I filmen The Notebook finns det ett citat som passar väldigt bra in här: ”Science can only go so far – then comes god”.
Jag är inte religiös men jag kan ändå se en sanning i den texten. Mirakel sker varje dag och jag måste inte veta varför eller vem som är ansvarig för dem. Jag är bara tacksam över att de händer.

 

Fler frågor och svar kommer! Tack till alla fina läsare för att ni bryr er så mycket! 🙂

 

2 reaktioner på ”Svar på era frågor om hundcancer mm!

  1. Sara

    Härlig och intressant läsning, vilket hästjobb du har gjort! Tycker absolut att du ska föreläsa om cancer, jag skulle gå och lyssna iaf! Kram!

  2. Intressant att läsa alla svaren, skönt att läsa om fler som gör allt för hunden även om det kostar på ett eller flera sätt. Här förlorade vi tyvärr mot sjukdomen trots att allt såg ut att lösas men sedan kom ett stort bakslag och det gick så fort. Nu slapp vi cancer men hade ändå sjukdom i hela kroppen. Starkt jobbat av er och så härligt att ni har er Exxa kvar hos er.

Kommentera

