Folk gillar tydligen valpar :-)

Efter att jag publicerade det första inlägget om Lova slog bloggen besöksrekord med 2139 unika besökare under en dag, inte bara från Sverige utan även från Norge, USA och Filippinerna. Lite coolt. Man kan ju utgå från att folk gillar valpar 🙂

 

Lovalutt är en skön liten varelse. Det tar ju alltid lite tid att lära känna en ny personlighet, oavsett om det är ett djur eller en människa och det håller vi på med för fullt hemma just nu. Det är kul att börja märka små egenheter och personlighetsdrag och Lova har gott om dem!

 Hon har en fruktansvärt skön stil när hon ska lägga sig någonstans; hon bara slänger sig ner. Hon är helt obekymrad, bara lutar sin vikt åt ena hållet och dunsar ner på sidan utan en tanke på att hon kan slå sig. När hon är missnöjd börjar hon låta som en liten grisunge, har ni sett ”Emil och griseknoen” så vet ni precis. Hjälper inte det så piper hon och om inte heller det hjälper tar hon till sitt triumfkort; ett skrikande gällt ljud där hon låter som en katt. Man måste bara skratta åt henne när man hör det. Hon älskar att bli upplyft och för mig är det en omställning med tanke på att Exxa hatar det, inte ens när hon var valp var hon så förtjust i det, hon ville komma själv. Lova är tvärtom och hjälper t o m till när man lyfter upp henne och sedan får man en belöning i form av pussar så intensiva att man knappt kan andas. 🙂 Och inte nog med att hon låter som en liten gris, hon är glupsk som en också! Hon äter väldigt bra, jag hinner knappt ställa ner skålen innan hon kastar sig över maten och hon är sällan nöjd efteråt utan vill ha mer så jag får nog börja öka dosen lite sakta. Så fort jag öppnar kylen eller frysen hemma kommer hon som ett litet jehu och hoppas på att få något. Även Exxas mat vill hon ha så jag får dela på dem när de får mat, Lova får sin i köket och Exxa får sin i sovrummet så att jag kan stänga om henne. När Lova är klar med sin mat störtar hon till sovrumsdörren och sitter där utanför och skriker för att hon vill gå in och ta för sig av Exxas, stackars Exxilutt står väl där inne och panikäter. Men å andra sidan behöver hon gå upp i vikt efter alla diarréperioder så det kanske bara är bra. Det bästa hade ju varit om Exxa sa till Lova men det gör hon inte. Förhoppningsvis kommer det när hon har fått lite tid på sig.

 

Töserna är ganska olika om man ska jämföra valptiden. Exxa var en tyst och lugn valp, bet aldrig på något, var väldigt mjuk och snäll och dessutom lite ”egen” (på ett positivt sätt). Lova är tuffare, mer intensiv och mer framåt och vågar ta för sig mer. Men det finns likheter också, båda tjejerna är väldigt smarta, väldigt glada och väldigt goa. När vi är ute och går travar de sida vid sida, Exxa anpassar sina steg efter Lova och det är inte svårt att tänka sig dem båda framför mig med röda selar och draglina. Båda tycker dessutom om mys och gos, blir den ena kliad ska den andra också bli det. Punkt. Tränar jag ”sitt” med Lova ska Exxa också vara med och visa vad hon kan, ropar jag på att Lova ska komma (hon är grym på inkallning!) kommer även Exxa och tvärtom. Jag är väldigt glad över att Lova fick komma till oss, det känns rätt!

 

I helgen ska Exxa få cellgiftsbehandling hemma och efter det är det två behandlingar kvar. Självklart vet jag att det finns en väldigt stor risk att Exxa kommer få tillbaka sin cancer och att Lova inte kommer få ha Exxa som kompis under största delen av hennes liv men jag orkar inte tänka på det just nu. Det har blivit för mycket för mig så just nu måste jag få tänka framåt på kommande utflykter, träningspass och roliga dagar – med BÅDA mina prinsessor.

 

Fick denna bilden av dagmatte Anna, på bilden ser ni Lova och hennes kompis Nils, 3 år. Sötnosar!

 

 

3 reaktioner på ”Folk gillar tydligen valpar :-)

  1. Vad roligt med en liten valp.

    Nu har jag hittat till din nya blogg. Det var mycket att läsa om Exxa. Hoppas allt ordnar upp sig för henne. Jag har som tur är inte haft någon hund med cancer, men min dotter fick ett sådant besked 2010. Nu mår hon bra, och jag hoppas att det kommer att förbli så. På sätt och vis kan känslorna vara liknande, människa som djur. Det enda man vill är att de ska bli friska, eller hur?

Kommentera

