Full remission, baby!!

Besöken till Jönköping började väldigt tätt men har med tiden blivit färre. Det var hela tre veckor från de nedslående nyheterna till dagen D och förutom biopsitiden så är nog de tre veckorna de längsta som jag någonsin har upplevt. De sista dagarna innan började jag dock känna mig svagt hoppfull eftersom jag inte längre kunde känna Exxas körtlar på halsen. Men är det något jag har lärt mig av resorna till Skara djursjukhus (när det hänt andra saker pga Exxas sänkta immunförsvar) så är det att förstorade körtlar för en veterinär kan vara normala körtlar för en annan. Nanna är expert och det är hon som kan avgöra det bäst och därför vågade jag inte bli alltför glad över min upptäckt. Man försöker skjuta bort de tankarna eftersom man vet hur besviken man blir om man får ett negativt besked.

 

Jag bokstavligen talat skakade i bilen på resan dit, nu i efterhand tycker jag att det är ett under att vi kom fram helskinnade. Tiden i väntrummet kändes som en halv evighet och efter att Exxa hade lämnat blodprov fick vi som vanligt vänta ytterligare på att Nanna skulle komma. Jag minns att Exxa och jag låg under skrivbordet (det är vår grej, på djursjukhus ligger vi under skrivbord och väntar) och att det ryckte i mina ben, jag kunde inte hålla dem stilla hur jag än försökte.
Till slut kom Nanna och jag fick lyfta upp Exxa på britsen och Nanna började klämma och känna under total tystnad. Vid det laget höll jag på att gå sönder och kunde inte hålla tillbaka ett otåligt ”vad känner du?!” ”Ingenting, körtlarna har gått ner helt” sa Nanna. Jag frågade såklart om det betydde full remission och Nanna log och sa ett glatt ”Japp”. Jag har ett svagt minne av att jag klämde fram någon slags religiös tacksägelse innan benen vek sig och jag damp ner på rumpan. Full remission, baby! Full remission!!!! 🙂

 

Före cellgiftsbehandlingen satt jag och höll om Exxa en lång stund, klappade henne och sa att hon var världens duktigaste hund. Hon tittade lugnt på mig och gav mig sedan en slick på näsan. Det kändes som att hon hela tiden hade vetat att hon skulle fixa det. Sockertoppan!

 

Det var verkligen precis på håret eftersom vi hade fått byta protokoll annars så timingen kunde inte ha varit bättre. Betyder detta att Exxa är frisk? Nej. Det betyder att cancern är stoppad och på väg att tryckas bort av cellgifterna. Vi kommer fortsätta med behandlingar tills protokollet är slut, efter det vet jag inte vad som händer. Inte innan dess heller för den delen eftersom det alltid finns en chans att körtlarna sväller upp igen och då måste vi likt förbannat byta behandling. Exxa är inte frisk och hon är inte cancerfri. Men det betyder att hon har en chans att bli det.
Det är inte alla hundar som svarar på cellgifter. Det är inte alla hundar som får full remission när de väl svarar på behandlingen. Exxa har nu gjort båda och har ännu en gång bevisat varför hon bär smeknamnet ”Super-Exxa”.
Fortsättning följer…

Foto: Daniel Ström
Lätt redigerad av moi.

4 reaktioner på ”Full remission, baby!!

Kommentera

