En paus från allt.

Mitt i all sorg fick jag veta av Marlene att hon och Linda skulle åka till Jenny i Mariestad för att träna inför SM. Då jag inte hade träffat Malle eller Jenny på länge och aldrig träffat Linda så kändes det som en bra idé att ta med Exxa och brumma dit. När vi kom fram möttes vi av Jenny, Isa och Jennys nya valp Britta (som kom farande som ett litet monster och ville leka med Exxa) och vi tog en promenad tillsammans och pratade ikapp oss lite. När de andra tjejerna kom gick vi in i värmen och åt kvällsmat tillsammans. Tror inte att de tyckte att Exxa såg så sjuk ut – kanske för att hon inte gjorde/gör det heller. Hon har ju endast gått ner 1 kg sedan hon fick cancer och ser ut och beter sig precis som vanligt vilket är väldigt skönt!

När kylan kom skulle tjejerna ut och dra och jag bestämde mig för att åka hem med Exxa. Men det skar i hjärtat när Exxa fick syn på draggrejerna och skrek som en galning, det märktes så tydligt på henne att hon också ville vara med… Där och då kändes allt väldigt hopplöst, jag tittade på de andra friska hundarna och kände att tjejerna och deras vovvar tillhörde en värld där jag och Exxa tidigare har haft en självklar plats men där vi inte längre hör hemma. Jag har medvetet valt att inte läsa på facebook, att inte ta reda på tävlingsresultat osv just för att jag anade att det skulle göra ont men där i mörkret på Jennys parkering blev känslorna väldigt uppenbara. Jag grät hela vägen hem.

Min Exxa och Malles Diva en kall morgon 2010 när vi var i Kosta och tävlade. Tänk vilka drömmar vi hade för detta lilla dreamteam, alla planer vi hade som vi räknade med skulle bli av… Det är mycket som har hänt sedan dess. Diva har mist båda sina ögon och lever nu som en blind hund. Exxa har fått cancer och kommer kanske inte att få leva alls. Vi önskade så mycket gott för våra älsklingar men det blev precis tvärtom. Men vi ger aldrig upp på dem eller hur?

7 reaktioner på ”En paus från allt.

  1. Maria & David Erman

    Fy farao vad hemskt och sorgligt det är att Exxa är svårt sjuk. Vi vet inte riktigt vad man kan säga i sådana här lägen, men vi håller tummarna så hårt det bara går att Exxa kommer att svara på behandlingen. Många kramar // David, Mia och Bjälkatorpsvovvarna

  2. Sv: jag förstår precis vad du menar! har inte haft en cancersjuk hund men haft två som fåtts ta bort pga sjukdom så jag vet hur ”tankegångarna” är sas. Hoppas verkligen ni har turen på er sida och hon blir frisk!

Kommentera

