”Din hund borde ha varit död”

Den 6:e september hade vi tid hos onkologen Nanna i Jönköping. Kvällen innan åkte vi till stan och bodde hos fina Karin i hennes mysiga hus. Det var så skönt att få sova på plats och slippa köra hemifrån i ottan med tanke på hur ledsen och nervös jag var. Jag hade svårt att sova, P peppade mig på telefon och K öga mot öga men ändå, dagen därpå kändes så oerhört stor, skrämmande och viktig så det blev bara någon timmes sömn

.

Jag blev varmt mottagen på djursjukhuset, personalen var supermysig och det kändes tryggt. Nanna var liten, söt och som en virvelvind, effektiv som tusan. Vi pratade om Exxa, proverna visade att Exxa hade två olika sorters lymfom, dels i lymfkörtlarna och dels i munnen vilket även visade sig i huden på huvudet.
Det var mycket med Exxas cancer som var ovanligt. Det är väldigt sällsynt att lymfom sätter sig på andra ställen än i lymfsystemet och ännu mer sällsynt att cancern sätter sig på det andra stället först men så var det med Exxa. Det var först i samband med biopsin som hennes körtlar i halsen och ena bogen svullnade upp, från mars till aug hade hon enbart symptom i munnen. Det är även sällsynt att en hund överlever så länge utan behandling, Nanna sa att de brukar överleva 1-2 månader och att Exxa borde ha varit död flera gånger om vid det här laget. Exxa har dessutom inte lidit av cancern, hon hade gått upp i vikt istället för ner och varit lika glad och pigg som vanligt. Inte riktigt vad man väntar sig av en cancerhund… Alla prover visade dessutom att organen mådde bra vilket är ganska fantastiskt. Trots detta gav Nanna mig inte så goda överlevnadsodds och hon menade att Exxas odds var ännu sämre än vanligt då hon har cancer på två ställen. Jag tog beskedet med jämnmod för jag satt där och fylldes av en enda tanke, så stark att den höll på att spränga mig: ”Jag hör vad du säger men du känner inte mig och min hund”.

 

Vi bestämde oss för att behandla cancern aggressivt pga Exxas ålder och allmäntillstånd och Exxa fick sin första dos med cellgifter den dagen. Detta gjordes i en sluten avdelning så jag fick inte följa med. Däremot väckte dem inte Exxa innan de hade hämtat mig och det tyckte jag var så fint av dem för det innebar ju att det var min röst Exxa hörde när hon vaknade. Cellgifterna gavs med en injektion och sedan fick vi vänta kvar några timmar för att se om Exxa skulle få någon reaktion, det är ovanligt men det händer och då måste man snabbt ge medicin genom kanylen som fick sitta kvar. Men Luttan var precis som vanligt, bara lite trött efter narkosen.

 

I väntrummet hade jag ett litet försäkringsdrama. Jag hade ringt Agria flera veckor innan och frågat om min försäkring täckte cancerbehandling och hade fått ett positivt svar. Men i väntrummet påpekade en kvinna att hon trodde att Agria endast täckte operation av cancerknölar, hon hade hört det från flera djurägare och jag höll på att få en hjärtattack. Visserligen hade jag betalat själv om jag varit tvungen men med tanke på att behandlingen kostar ca 40-45 000 kr så ville jag gärna slippa. Jag ringde såklart Agria som sa att de precis hade ändrat reglerna så nu täckte de även cellgifter om försäkringen hade gått in i den nya försäkringsperioden. Vi var i Jönköping den 6:e sept – och försäkringsperioden hade börjat den 1:a sept!! Ibland ska man ha en sjuhelvetes tur!

 

Vi var på sjukhuset hela dagen och åkte sedan hem till K som fortfarande jobbade. Exxa och jag myste ner oss i soffan, Exxa var lite slö men det var normalt så jag oroade mig inte över det. Kvällen gick åt till prat, mys och kinamat innan vi brummade hem igen dagen därpå. Bara några dagar senare var det dags för nästa besök.

 

Exxa och systersönerna Tiras och Nelwyn.

Kommentera

