Diagnos: Malignt Lymfom (cancer)

Efter två veckors helvete ringde Olle med provsvaren. Åter ska jag inte berätta detaljer om hans uppförande men kan säga att samtalet varade i ungefär 30 sekunder. Diagnosen blev Malignt Lymfom dvs cancer med T-celler (elakartade).

Jag visste redan vad jag skulle få höra. Exxa och jag är så ju tajta och jag brukar ha ett sjätte sinne när det gäller henne. Denna gången hade jag gärna haft fel dock…

Redan innan det sista provsvaret kom hade jag kontaktat Sveriges bästa onkologer och hört mig för gällande ev behandling, biverkningar, tidsscheman osv. Jag hade även redan bokat tid hos Nanna, som är en av de bästa i Sverige när det gäller hundcancer och som jobbar på djursjukhuset i Jönköping som ligger ca 15 mil bort. Mitt andra alternativ var Ulltuna och Henrik von Euler men då det är ca 45 mil dit och han och Nanna är lika kompetenta så blev valet inte så svårt. Vi hade alltså tid redan några dagar efter beskedet. Jag är jätteglad för det. Många djurägare inväntar resultatet och blir chockade och ”slösar” bort massa tid men jag visste redan från början att jag inte tänkte vara en av dem. När det gäller cancer är det en kamp mot klockan som gäller och varje dag räknas. På så sätt var det skönt att redan ha fattat massa beslut, att ha bokat tid, beslutat mig för att chansa när det gäller kemoterapi dvs cellgifter, tagit reda på allt om behandlingen går till, vad man kan vänta sig för biverkningar, vad jag själv kunde göra hemma för Exxa gällande mat, motion osv. Jag förvandlades från ett gråtande vrak till en krigare. En krigare som stundtals kunde bryta ihop totalt men som rätade på ryggen efter varje gång. Jag var fullt inställd på att göra allt i min makt för att få mer tid med Exxa, en attityd som jag har bibehållt varje dag. Det måste man – annars orkar man inte. Och för mig var det aldrig ett alternativ.

Det är en märklig känsla att titta på sin älskade hund och försöka få in i skallen att hunden äts upp innifrån av cancer. Man kan beskydda sin hund mot väldigt mycket men hur skyddar man någon från något som kommer från insidan? Det är en känsla som skapar fruktansvärt mycket sorg, ilska och frustration. Jag är övertygad om att detta är varje hundälskares mardröm. Just nu är det min verklighet. 

3 reaktioner på ”Diagnos: Malignt Lymfom (cancer)

  1. Känslan av maktlöshet är så fruktansvärt tärande och frustrerande. Tänker på er och håller alla, tummar, tår och tassar som finns här för att det ska gå bra.

    Vad fin nya bloggen är hittade hit först nu.

    Kramar!

Kommentera

