Antibiotika är dumma saker…

…iaf så tycker Exxa det. Hon är inte alls förtjust i att svälja sina tabletter och surnar till så fort jag plockar fram kartan med piller. Jag har testat lite olika metoder som gömma i mat (hon äter då runt tabletten) eller krossa till pulver och gömma i mat (hon äter då inte alls) men metoden som funkar bäst är att lägga tabletten längst bak på hennes tunga (man har ingefär 1.3 sek på sig att göra detta) och sedan smeka henne på halsen för att stimulera sväljreflexen.  Detta funkar – ibland. 🙂 Lyckas det får hon en hundchoklad.

 

Konversationerna ser ut ungefär så här:

 

Jag: Exxa? Nu ska vi ta din pillerutt.
Exxa lägger öronen bakåt och blänger på mig.
Jag: Kom och sätt dig på kudden.
Exxa traskar surmulet fram till kudden och sätter sig med en djup suck.
Jag: Jahapp, då kör vi första tabletten då! (lägger bak den på Exxas tunga).
Exxa börjar tugga och sväljer.
Jag: Braaaa tjejen, vad du är duk… (Exxa spottar ut tabletten)…tig… Nähä…

Så håller vi på en stund till tablettfan är nere. Fast jag måste erkänna att det går fortare och fortare, i morse krävdes det t ex bara 2 försök innan tabletterna var svalda. Så det går framåt.

 

Annars tycker jag inte att hon verkar så mycket bättre faktiskt, tungan ser fortfarande ful ut men det känns som att prickarna inte längre är så röda, de är mer rosa nu. Hon är fortfarande ganska slö och trött men å andra sidan tar det ju några dagar för antibiotikan att kicka in så i helgen bör man nog kunna se en förbättring. Jag hoppas verkligen på det för jag mår ganska dåligt själv när jag vet att Exxa är risig, jag har svårt för att vara ifrån henne då och jag litar helt enkelt inte på att någon annan kan ta hand om henne lika bra som jag kan. På så sätt är det jätteskönt att styra över sitt jobbschema själv, jag har kunnat jobba hemifrån några timmar varje eftermiddag vilket har varit jätteskönt.

 

All träning kommer såklart få ligga på is i några veckor vilket är lite synd då hundar tappar formen ganska fort. Men grundkonditionen finns ju kvar iaf, vi har ju trots allt tränat 3-5 ggr i veckan sedan september förra året. Vi kommer snart ikapp igen. Tills dess får det bli lite utflykter, lugna promenader och massa soffmys. Inte helt fel det heller. 🙂

 

Tusen tack för alla fina hälsningar! ❤

6 reaktioner på ”Antibiotika är dumma saker…

Kommentera

