Sjuk liten lutt.

Jag har en sjuk liten Exxilutt hemma och mammahjärtat värker 😦 Vi har tid på Skövde djurklinik i em så jag hoppas på att få mer svar då.

 

Det hela började i lördags morse när vi gav oss ut på en dragtur. Exxa var inte alls på hugget, enda gångerna som hon ansträngde sig var när jag manade på henne, annars tog hon det väldigt lugnt. Jag kände att något var fel och valde att avbryta. Väl tillbaka vid bilen fick jag syn på hennes tunga och hajade till, den brukar vara ljusrosa och fin i vanliga fall men nu var den full med små röda upphöjda prickar. Jag försökte undersöka den så gott det gick men det var inte så populärt kan jag säga, jag kunde iaf avgöra såpass som att den inte såg ut som vanligt.

 

Vi åkte hem och jag bäddade ner Exxa i soffan och ringde vår veterinär. Han lät helt oengagerad och visste inte vad det kunde vara men sa att jag inte skulle oroa mig vilket gjorde mig förbannad rent ut sagt. Om han inte vet vad som är fel – hur fasen vet han då om jag bör oroa mig eller inte?! Där och då bestämde jag mig för att inte använda hans tjänster fler gånger. Jag vill ha en veterinär som är engagerad!
Sedan ringde jag agrias telefonveterinär, ett sånt samtal kostar 60 kr men det kunde det ju vara värt tyckte jag. Det var det inte. Det gick fram ca 8-9 signaler och sedan blev jag bortkopplad. Jahapp.
Skövde djurklinik fick jag napp och fick tid för undersökning på måndag (dvs i em) och var välkommen att ringa till jouren under helgen om jag skulle märka att Exxa blev sämre. Tack för det! 🙂

 

Exxa har varit slö under helgen, har inte velat gå ut, busa, leka – ingenting. Däremot har hon varit väldigt kelsjuk och velat vara nära hela tiden så alla helgplaner ställdes in och gjordes om till filmhelg i soffan och hon har fått extra god mat som pizzabitar och stekt nötfärs som hon älskar. Man har rätt att bli lite bortskämd när man är sjuk.

 

Jag förstår ju att detta inte är något livshotande men jag blir helt förstörd när någon närstående är sjuk, kanske för att man känner sig så maktlös? Antalet timmar som jag har sovit lör-mån kan jag räkna på min ena hand så hjärnan är lite mosig just nu, minst sagt.
Natten mellan lör och sön somnade jag inte förrän vid 5-tiden på morgonen, jag låg och kollade så att hon andades hela natten och så att allt verkade ok. Jag inbillade mig alla möjliga grejer, t ex att prickarna skulle svälla upp och blockera hennes andning. Galet.
Jag är bara så ovan vid att hon är sjuk, Exxa har aldrig varit skadad och är i princip aldrig sjuk. Under hennes 5 levnadsår har hon haft feber en gång, det var hösten 2010 då hon var hängig i några veckor med förkylning, annars har hon alltid varit kärnfrisk. Kanske är det därför som man blir så överspänd när det väl händer något.

 

Håll tummen för Exxilutt i em att det inte är något allvarligt är ni snälla… ❤

4 reaktioner på ”Sjuk liten lutt.

Kommentera

