Tuffare regler.

Exxa har alltid varit en väldigt snäll och lydig hund, dessutom mycket lyhörd för mina signaler. Detta har lett till att hon har fått ta sig fler och fler friheter, under ansvar så att säga om man nu kan använda den frasen när det gäller hundar, haha.
Ett exempel är hennes flexikoppel som är 8 meter långt och som vi använder 98% av alla promenader. När Exxa har flexit på sig så behöver hon inte gå jämte utan får springa före, efter, på sidan eller hur hon nu föredrar att ha det. Kommer det en bil så ropar jag dock alltid ”matte” varpå hon väntar tills jag kommit ikapp henne och kortat av linan lagom tills bilen kört förbi, sedan får hon springa framåt igen. Detta systemet har fungerat väldigt bra för oss, dels för att Exxa får mycket mer frihet på det sättet och dels för att det varit väldigt bra för kommandoträningen. Jag använder mig av samma kommandon både när vi tränar drag, agility och går promenader och därför tror jag att Exxa är så snabb och smidig på att t ex tvärt vända vänster, vända om, hålla höger kant osv osv. Kopplet har alltså varit mer som en träningsredskap.

Men – den senaste veckan har det hänt något. Vårt system, som funkat i flera år, funkar helt plötsligt inte längre. Jag vet inte vad det beror på, om hon testar gränser, är inne i en trotsperiod eller dylikt men Exxa har börjat ta sig lite väl stora friheter enligt mitt tycke. Plötsligt kan hon bara få för sig att hon ska gå över vägen och så gör hon det utan att ta hänsyn till bilar eller liknande. Hon bara går – varpå hon får ett skarpt kommando att komma tillbaka OMEDELBART. Och det gör hon, med viftande svans och lite platta öron och sedan går hon som en liten ängel jämte mig i ytterligare 50 meter – innan hon gör samma sak en gång till! Detta har hänt 5-6 ggr den senaste veckan och oavsett anledning så är det inte okej! Så nu blir det tuffare regler hemma hos familjen X-Drive.

 

red_8copyliten.jpgBild från Daniels studio, tagen strax innan jul.

Därför åkte läderkopplet fram igår kväll och det var en mycket konfundersam Exxa som insåg att hon inte alls kunde göra de sakerna som hon alltid brukar göra med flexikopplet. Hon var mycket missnöjd över detta och gick bredvid och surade. Vid ett tillfälle när vi kom fram till ett gräsfält där vi brukar busa och hon brukar få springa tämligen fritt satte hon bestämt ner rumpan i gräset och satte igång att störttjuta! Hon bara skrek, ungefär som om hon hade ont i magen eller något. Jag måste erkänna att jag blev full i skratt, ingen kan säga att Exxa har en liten personlighet direkt, men jag stod iaf på mig och vi fortsatte promenaden utan att hon fick som hon ville.
I morse fick hon ha på sig flexikopplet igen och det var en mycket spak dam jag hade jämte mig som skötte sig exemplariskt så jag antar att läxan fick effekt. Jag fick mig dock en tankeställare och ska bli bättre på att faktiskt använda läderkopplet ibland så att vi inte tappar ”gå fot-kunskaperna”. Att det ska vara så lätt att fastna i sina egna rutiner…

Kommentera

