Respektlöshet finns även inom hundvärlden.

Det här inlägget skulle egentligen ha skrivits förra helgen men eftersom jag var sjukskriven hela förra veckan så kan jag räkna minuterna vid datorn på min ena hand. Jag är fortfarande inte helt bra men står på benen iaf och det känns underbart att vara tillbaka på mitt älskade jobb efter en veckas frånvaro. Det börjar bli väldigt segt att ha det så här men förr eller senare går det ju över 🙂
Exxa var som alltid en liten ängel när jag var hemma, hon vet så väl när något inte är som det ska vara med någon i flocken. Hon har legat jämte mig i soffan och slickat på min mage, såå sött! De som säger att hundar är dumma vet inte vad de pratar om och har aldrig träffat Exxa för hon VET!

 

Moving on, det jag hade tänkt blogga om var förra helgens dragträning. Luttan och jag var ute och körde i elljusspåret, vädret var kallt men soligt, Exxa var pigg som satan och det kändes som att det skulle bli ett väldigt bra pass – tills vi kom i en kurva och fick syn på tre lösa hundar längre fram. Jag plingade och ropade ”tut tut” som jag brukar göra när folk går i vägen men ägaren kallade inte in sina hundar och det slutade med att vi fick tvärnita för att inte köra in i dem.
Hundarna kom fram mot oss, som tur var verkade de snälla och gjorde lekinviter mot Exxa men jag bad iaf ägaren att hon skulle koppla sina hundar så att vi kunde få komma förbi.
”Äh, de kan väl få hälsa och leka lite, ni cyklar ju bara” fick jag till svar.
Nej, vi cyklar faktiskt inte bara, vi dragtränar och just nu stör du och dina hundar vår träning så det vore bra om ni kunde flytta på er”
svarade jag.
”Du äger inte skogen” sa kvinnan då.
”Nej men det gör inte du heller och eftersom det kan finnas människor som är hundrädda så är du skyldig att ha dina hundar kopplade på allmänna områden och du är definitivt skyldig att släppa förbi oss när du och dina hundar blockerar hela vägen. Ska du flytta på dig eller ska jag ringa securitas?!”
Då kopplade hon sina hundar och muttrade ”jävla bitch” åt mig och så kunde Exxa och jag äntligen få fortsätta.

 

Jag tycker det är så respektlöst att bete sig så, dels för att jag tycker att det är naturligt att man visar hänsyn mot folk överlag men framförallt för att hon bestämde att det var okej att hennes hundar fick gå fram och hälsa eftersom ”vi bara cyklade”. Man vet ju inte i förväg om hundar man möter är snälla eller inte, hon hade ju ingen aning om att Exxa är världens snällaste, tänk om hon inte hade varit det. Och varför är dragträning inte värt någonting? Varför kan folk inte inse att hunden jobbar på samma sätt som en hund jobbar i spårskogen eller på lydnadsplanen? Tänk om jag hade låtit Exxa gå fram till en hund på planen på klubben när den tränade platsligg och låtit henne hälsa – det hade blivit världens ramaskri och jag hade förmodligen blivit utesluten.
Nej, det är fasen inte okej att bete sig på det där sättet. Jag bryr mig inte det minsta om att hon tyckte att jag var en bitch, flyttar man inte på sig när någon artigt ber en om det så får man banne mig skylla sig själv.

 

Exxa skötte sig iaf perfekt under tiden, jag var såå nöjd med henne!! Hon vet att det är jobb som gäller när selen är på och stod lugnt still och bara tittade när hundarna nosade på henne och gjorde lekinviter. Hade hon haft koppel på sig hade det förmodligen blivit både lek och trassel. 🙂
Jag kände irritationen i kroppen men bestämde mig för att trycka bak den i huvudet under träningen, som förare så påverkar man hunden mer än vad många tror och det är bara dumt att träna när man är arg. Jag valde att istället fokusera på att ha kul med Exxi-lutt och vi körde runt i ca en mil innan jag kände att det fick räcka för den dagen. Sedan åkte vi hem och jag fick rasat av mig lite, det var skönt. 🙂

 

 
Såna här tillfällen längtar jag ut på landet där man förhoppningsvis inte stöter på problem som dessa på samma sätt. Å andra sidan har Exxa blivit utsatt för många störningsmoment under åren där vi bor och därför blivit väldigt säker i dragspåret vilket såklart är en jättebra sak. Det finns för och nackdelar med allt såklart men jag hoppas iaf att vi kan flytta snart. Det ger sig. 🙂

 

Exxa på klubben.

7 reaktioner på ”Respektlöshet finns även inom hundvärlden.

  1. Visa hänsyn, det är mer och mer sällsynt nu för tiden tycker jag. Varför är det så svårt att vara artig och ge plats åt de som försöker komma förbi?

    Tråkigt för din & exxas träning!

  2. Har också mött ett antal såna människor, alltid lika tråkigt! Förstår inte hur folk vågar släppa fram sina hundar till andra hundar. Tänker de inte på att alla hundar inte är snälla?

  3. Gammalt Stockholmsknep. Säg att din hund har löss eller ännu värre rävskabb. Jag lovar dig att de flesta får då himla bråttom att få fatt i sin hund 🙂

Kommentera

