Bra utrustning är guld värd.

Jag startade dagen med morgonillamående utan dess like, fy fasen! Det gick inte över heller så det slutade med att Exxa och jag smög oss upp vid 5-tiden och packade dragväskan och gav oss iväg. Elljusspåret är så hårt packat nu så det funkar finfint att köra med cykel trots snön. Jag törs inte hålla en alltför hög hastighet pga skadorisken så kättingen är vårt ständiga sällskap för tillfället.

 

Jag tror att Exxa blev glatt överraskad för det var en positiv och piggelin liten huskyprinsessa som äntrade spåren istället för den trötta mysvargen som hon brukar vara på morgonen. Då det var mörkt ute var hon lite extra ”tittig” men så länge som det inte stör träningen så säger jag inget om det, jag sneglar också in i den mörka skogen när vi är själva, haha. Dock hjälper det om man har bra utrustning när man ska köra i mörker; jag använder en pannlampa, cykellampa fram och bak, blinkande reflexer på cykeln, reflexväst utanpå jackan, reflexband på draglinan och Exxa har reflexhalsband med ”flärpar” runt halsen samt reflexband fastsydda på selen. Skulle tippa på att vi ser ut som en julgran där vi kommer farande, bara kulorna som saknas. 🙂

 

Vi körde runt i skogen tills appen visade 1 mil, varken Exxa eller jag var speciellt trötta men det var -13 grader (började kännas om näsan) och solen började visa sig längst ner vid horisonten och påminde mig om att det var dags att åka hem och byta om inför jobbet så det blev en lite kortare runda än vanligt. Exxa var jätteduktig och blev rejält omklappad som alltid, hon älskar beröm min lilla skrutt. Hon stretchades, värmetäcket åkte på och sedan gick vi en kort promenad innan det var dags att packa in grejerna och åka hem. Fick en fråga på mailen häromdagen om varför jag använder värmetäcke på vintern när jag har en polarhund; Exxa bor inne och har inte alls samma kraftiga päls som utehundar har vilket såklart gör att hon fryser lättare. Efter ett rejält träningspass är musklerna varma och skulle jag bara slänga in henne i en iskall bil efteråt så skulle hon frysa och bli stel i musklerna och det är det sista jag vill. Jag har ingen aning om ifall det finns bättre eller smartare sätt men så länge som jag inte hör om en bättre metod så åker värmetäcket på, oavsett om Exxa vill eller inte. 🙂

Väl hemma åt Exxa lite mat och sedan skuttade hon upp i sängen och gosade ner sig i täckena och stönade av välbehag, hon låter som en nöjd gris ungefär, haha.

 

Jag vet att jag har massa mail och kommentarer att svara på, har inte riktigt hunnit med det den senaste tiden, det har varit fullt upp… Framöver hoppas jag dessutom på att Malin och jag kan hitta en gemensam ledig dag så vi kan träffas och dra släde tillsammans. Dessutom måste ju hennes små fluffiga bebisar förevigas på kort snart känns det som… 😉

 

318copy.jpgLycklig vovve som älskar att få springa runt i snön så den sprutar om tassarna.

2 reaktioner på ”Bra utrustning är guld värd.

Kommentera

